Adrian Sutil
2009 | kval: 19 – race: 17 (bröt)
Tyvärr blev ett brutet lopp för dig i Australien, men dittills hade helgen varit positiv. Vilka är dina tankar om helgen nu?
”Jag var självklart besviken att bryta så tidigt i racet [varv nio]. Jag började förlora kraft och under de förhållanden, det enda jag kunde göra var att bryta. Det var ganska frustrerande eftersom jag tror jag kunde kört ett bra lopp, vi var i en bra position. Jag höll tempo med ledarna och under rådande förhållanden brukar bilen och teamet fungera bra. Fram till det hade helgen varit ganska bra. Vi tog oss till Q3 igen och jag kände att jag kunde kvalat högre, så det är väldigt positivt. Det börjar bli klart att vi är konkurrenskraftiga på olika typer av banor och inte alltför långt efter topp fyra, så det är väldigt uppmuntrande.”
Och om vi ser framåt mot Malaysia?
”Malaysia är alltid ett bra evenemang, fysiskt väldigt tuff, men det finns varierande kurvor och även flera omkörnings platser så det är ett race jag ser framemot. Vädret, som vi såg förra året, kommer alltid med intressanta utmaningar. Den här säsongen behöver vi inte be för regn som vi gjort förut, vi kan hantera alla förhållanden, vilka de än är. Jag villl verkligen ta lite poäng det här racet, jag har haft två race nu där jag borde tagit poäng, så jag vill avsluta jobbet nu.”
Hur har du förberett för den fysiska utmaningen av Malaysias Grand Prix?
”Malaysia är ett tufft evenemang på grund av hettan och fuktigheten. Man kan förlora upp emot fyra kilo under loppet så kondition och koncentration är väldigt viktigt. Natten efter Australiens Grand Prix flög jag direkt till Malaysia för att vänja mig med klimatet och jag har även spenderat tre dagar i Langkawi för att träna, sprungit massa, simmat, havskajak och så vidare, bara vänja mig med träning i det här klimatet. Jag känner mig riktigt bra, väldigt avslappnad, och säker i teamet och bilen nu så jag kan inte vänta på att komma på banan igen.”
Tonio Liuzzi
2009 | deltog inte
Poäng för andra loppet i rad i Australien! Hur var loppet för dig?
”Bilen blev bättre och bättre ju mer banan torkade upp. Vi hade mycket understyrt i början, men justeringen av framvingen fungerade bra och vi kunde finjustera den lite och komma närmare optimal set-up under racet.” De sista 15 varven var ganska svåra därför att Barrichello hade en två-stopps strategi, och minskade gapet väldigt fort, men jag försökte se efter bakdäcken och kontrollera bilen bakom och det gick bra till slut. Jag är naturligtvis väldigt glad eftersom det bekräftar det jag sa från början av året, att jag är tillbaka och redo för bra resultat så länge bilen håller ihop och ger mig chansen. Jag hade ett bra lopp när jag kom tillbaka på Monza förra året, and vi tar poäng nu. Jag vill ge tillbaka så mycket jag kan till stallet som därför att de trodde på mig.
Hur är tempot i stallet om man jämför med resten av fältet?
Tyvärr är det svårt för oss att matcha farten hos Red Bull, Ferrari, Mercedes och McLaren, men teamet jobbar väldigt hårt. För oss verkade huvudkonkurrenten i början vara Renault, men de har nu tagit ett stort steg framåt. Jag tror det blir vår huvudmål att ta ikapp dem i Malaysia för att slå dem i mästerskapet. Det kommer inte bli lätt, det är ett väldigt bra stall och de kommer utvecklas. Men vi jobbar hårt hemma i Silverstone, och jobbar bra.
Tankar om Malaysia?
”Jag tror det kommer bli ett väldigt intressant lopp för oss, fast det kommer bli väldigt varmt och riktigt svårt! Men banan borde passa karaktären av vår bil, så jag tror vi kommer vara i en intressant position. Jag måste jobba på min kval prestation och försöka komma till Q3 för första gången och sen, självklart, fortsätta ta poäng.”