Kamui Kobayashi
”Jag är väldigt entusiastisk över att åka till nästa Grand Prix! Efter loppet i Suzuka är jag ännu mer motiverad. Jag åkte direkt till Tokyo för att vara här tills jag måste åka till Syd Korea. Jag hade lite pr aktiviteter och möten, men även lite tid för att slappna av och träning i förberedelse för nästa race. Jag tycker alltid om varmt skönt väder, och det var också bra att stanna i samma tidszon istället för att resa fram och tillbaka till Europa. Jag har aldrig varit i Syd Korea. På vissa banor i år har vissa förare haft en fördel av att de känner till banan. Men den här gången är det lika för alla. Jag ser väldigt mycket framemot att upptäcka banan!”
Nick Heidfeld
”Jag åkte till Syd Korea första gången två år sen, jag gjorde då lite demo körning med vår gamla Formel Ett bil. Det var första gången en F1 bil startades i det landet. Banan existerade inte, så jag körde på en avstängd gata i Seoul och sedan i Gwang-ju, en stad i Jeollanam-do provinsen, där banan har byggts. Banan är en lång väg från huvudstaden, så helgen börjar med en flera timmar lång bilresa, vilket kan vara lite obekvämt efter en lång flygresa.
Just nu vet ingen riktigt vad man ska förvänta sig av platsen. Jag är väldigt nyfiken på att få se banan och faciliteterna! Från förarens perspektiv är det viktigaste att asfalten håller. Om det sista lagret har lagts en kort tid innan, är det ganska väl känt att det kan bli oljigt vilket, självklart, skulle bli extremt problematiskt. Men jag kan bara ge riktig information om kvaliteten och layouten av banan efter att jag har kört där. Generellt välkomnar jag nya banor eftersom de ger en speciell kör utmaning, och för ett Världsmästerskap är det positivt att köra i så många länder som möjligt.”
James Key Teknisk Direktör
”All förberedelse vi kan göra för den nya banan i Korea kommer att förlita sig på information vi har om den nya banans layout. Självklart kan vi göra initiella simulationer och göra förutsägelser, men i slutändan är det svårt att förutse allt med en så ny bana, och vi kommer bara veta saker när vi väl kommit dit. Vi har en CAD fil av banan från vilken vi kan bestämma en ideal körlinje, och den kan sedan användas för att köra våra simulator verktyg. Det tillåter oss att leka med olika downforce och grepp nivåer, bromskraft och, till viss del, se på mekaniska inställningar och markhöjd. Men det är självklart väldigt generellt eftersom man inte vet hur guppig banan är, grepp nivåerna, hur snabbt däcken slits eller om förarna väljer en annan körlinje och så vidare. Man kan inte förbereda sig för dessa okända faktorer, men man måste se till att vara förberedd att hantera dem och sprida det förutsägbara arbetet att täcka så många olika scenarion som möjligt. Endast då kan vi överväga hur man ska reagera på hur fallet än blir.
För andra nya banor på kalendern skulle man ha data från andra racing serier, men så är inte fallet här. Det är upp till stallen och förarna att lära sig snabbt och reagera på bästa möjliga sätt för att optimera bilen, så det kommer bli en bra utmaning.
Banan ser extremt intressant ut med tre långa raksträckor, hårda inbromsningar i slutet av varje och sedan väldigt kurviga partier för andra halvan av varvet. Det verkar vara en teknisk bana, och en där man möts av utmaningen att hitta en kompromiss för downforce nivån. Däremot, teoretiskt ser det ut att vara en bana med högre downforce med den kurviga sektionen mot slutet av varvet. Det kommer vara en väldigt intressant helg för oss alla och vi ser framemot att besöka Korea för första gången.”