Efter det spektakulära Petronas Malaysias Grand Prix som såg Nick Heidfeld ta andra platsen för BMW Sauber F1 Team, så är det Kinesiska Grand Prix nu nästa på kalendern den 17-19 april. Tidigare har man alltid kört på hösten, kommer GPet denna gång att äga rum under våren.
Robert Kubica:
”Det är första gången vi är på väg till Shanghai vid denna tid på året när det finns en stor chans för regn. Det kan ha stor inverkan på hela helgen, naturligtvis. Banan är mycket utmanande med långa raksträckor och hårda inbromsningar. Dessutom finns det flera snabba kurvor, till exempel högerkurvan du tar i nästan fullgas och som leder till bakre rakan. Det är en av de längsta under hela året. Och, naturligtvis, kombinationen i kurva ett och två med dess blinda apex och lång inbromsning är en verklig utmaning. Hittills har Shanghai inte visat mig någon lycka, men jag hoppas att kommer att ändras den här gången. ”
Nick Heidfeld:
”Ã…rets tävling är planerad mycket tidigare än förut, så vi kan nog räkna med betydligt lägre temperaturer. Det kommer att göra en skillnad för däcken särskilt, men det kommer också att föra med sig en annan atmosfär. Vi har sett en del bra lopp i Shanghai, och jag hoppas att det kommer att vara fallet under 2009 också. Den försat kurvan är en höjdpunkt på banan. Du går in med hög hastighet, och i börja med gasen nere, men den den blir skapare och du måste släppa ner till andra växeln.”
”Staden Shanghai är lika spännande. Vi har tävlat här sedan 2004 och man kan verkligen se hur staden förändras från år till år. Ã… ena sidan finns det mycket fattiga distrikt, medan å andra sidan hittar du bra restauranger längs Bund med utsikt över Pearl Tower och Shanghais stadssilhuett. Trafiken är obehaglig, och vi är inte tillåtna att köra själva här. I fjol hade min chaufför en olycka på motorvägen på lördag kväll. Det blir ganska ofta bilar strandsatta på vägen, och självklart var det för sent för honom att bromsa. Lyckligtvis var det inte allvarligt, men trafiken i Shanghai är verkligen hemsk. ”
Mario Theissen, BMW Motorsport Director:
”Efter ett kort påsk uppehåll, ser vi fram emot det andra back-to-back för säsongen. Shanghai är en blomstrande miljon stad, och storleken av tävlingens bana och dess anläggningar är oöverträffad. Ur BMW synpunkt som biltillverkare och alla våra partners, är Kinas GP av stort kommersiellt intresse. Denna region har en enorm tillväxtpotential.
”Kina är vår största marknad i Asien och den femte största i världen. Sedan 2004 har BMW också kört en produktionsanläggning i Kina, där BMW 3-serien och BMW 5-serie modeller tillverkas som en del av ett samarbete. Till skillnad från förra året, sker racet i början av säsongen. I Shanghai hoppas vi kunna fortsätta på vårt framgångsrika resultat från Kuala Lumpur. ”
Willy Rampf, chefs ingejör:
”Shanghais bana har flera snabba kurvor som kräver en hel del downforce och hög stabilitet. På grund av restriktioner på aerodynamiken som infördes denna säsong, kommer vi förmodligen att köra med maximal downforce. Men det finns också långa raksträckor där högsta hastighet behövs. Eftersom banan är väldigt bred och avkörnings områdena oftast är asfalterade, betyder en liten sladd nödvändigtvis inte att du är ute ur loppet. Det är ett incitament för förarna att köra om, så vi kan se fram emot en ganska spektakulär tävling. Bra bil balans är viktigt, särskilt i första sväng kombinationen. Förarna går in med mycket hög hastighet och bromsar sen in i kurvan. Detta avsnitt är utan tvekan en av höjdpunkterna på säsongen när det gäller testning körfärdighet. Allt som allt, Shanghai är en mycket utmanande bana. ”