inför: Italiens GP med Force India

Efter att ha tagit sina första poäng och pallplats på Belgiens GP två veckor sedan, kommer Force India Formula One Team till nästa runda av FIA Formel Ett Världsmästerskapet, Italiens GP, på gott humör.
Teamet kommer att ha ett lite annorlunda utseende med Tonio Liuzzi som stallkamrat till Adrian Sutil efter att Giancarlo Fisichella bytt till Scuderia Ferrari Marlboro.

Dr Vijay Mallya [ägare och stallchef]

Spa var självklart ett bra race för stallet. Skulle du påstå att detta är en reflektion av hur bra prestanda stallet har nu?
Vi åkte till Spa med fortsättningen av vår uppgradering från Valencia, vilket vi visste skulle ta oss ett extra steg. Vi trodde på att vi skulle få båda bilarna till Q2 och vara i toppen i den, men pole var bortom vad vi kunde hoppas på. Men efter det satte vi ribban riktigt högt och pallen var en dröm. Jag tror vi kommer vara pressade för att göra om detta i Monza men vi åker dit med självsäkerheten att vi kan överaska lite folk. Jag tror inte någon räknar ut oss nu.

Hur kommer Monza passa VJM02?
Om man är snabb i Spa så går det oftast bra i Monza, så jag hoppas vi kan vara i toppen av Q2 igen och jaga lite poäng. Jag tror KERS kommer spela en stor roll denna gång i Monza så, som Kimi visade i Spa, kan det bli svårt att komma före och stanna föra KERS-bilarna. Det betyder inte att vi inte kommer satsa för att försöka.

Du har ny föraruppsättning denna gång, hur ser du på paret?
Vi har som sagt ett nytt förarpar i Adrian (Sutil) och Tonio (Liuzzi), men de har varit stallkamrater i ett och ett halvt år nu. De känner varandra väl, de vet hur stallet fungerar och de känner bilen så vi borde kunna fortsätta var vi slutade förra race-helgen. Jag förväntar mig att Tonio kommer ta lite tid på fredag för at få upp farten, men jag tror han kommer vara igång till kvalet. Jag är säker på att det är hans mål också.


Adrian Sutil [bil 20, VJM02/01]

Hur ser du framemot Monza?
Jag kan inte vänta till Monza. Giancarlo hade en så bra helg på Spa, med pole och sedan en pallplats, att det har verkligen fått mig vilja hoppa in i bilen och göra det samma. På grund av olika anledningar kände jag inte att jag fick det resultat i Spa vi kunde fått så visst vill jag göra bättre ifrån mig i Italien. Vi har en bra bil, jag känner mig väldigt säker i den och teamet, vår topfart har hela tiden varit bland de snabbaste så jag tror vi har en bra chans till bra resultat.

Vad med Monza är speciellt för dig?
Monza är en av banorna som har så mycket historia. När du kommer till banan på morgonen ser du den gamla bankningen, läktarna och man tänker på hur mycket racing som har kört här. Publiken är helt enorm med. Ibland kan du höra publiken även över motorljudet, så atmosfären är helt fantastisk. Banan i sig kan vara lite knepig att få rätt, speciellt under inbromsning till chikanerna, så allt med detta evenemang är intressant för mig.

Till Monza har du en ny stallkamrat – hur känns det?
Jag tycker att det är en otrolig chans för både Giancarlo (Fisichella) att gå till Ferrari och uppleva en dröm men okså för Tonio att äntligen få till race distans i bilen. Självklart är det synd att det händer på grund av  Felipe’s (Massa) olycka, men det är en chans för både Giancarlo och Tonio också. Ha ett byte mitt i säsongen är inget problem för mig, jag har varit med om detta en gång tidigare i 2007 – och jag känner Tonio mycket väl, vi har spenderat två säsonger i samma stall. Han är en bra kille och vi jobbar bra ihop, han har alltid varit väldigt öppen med information och han har gjort ett bra jobb med testning och utveckling. Tillsammans tror jag vi kan fortsätta framgången vi haft hittils och göra bra resultat.


Tonio Liuzzi [bil 21, VJM02/04]

Tonio, det är dags dags för ditt första race med Force India. Hur känns det?
Jag ser verkligen framemot det. Jag var hungrig att komma tillbaka bakom ratten då detta var mitt mål för framtiden och det har hänt på ett bra sätt – till Monza, mitt hemrace och iår. Jag tror det kommer bli ett stort test för mig att visa vad jag kan göra. Det är en bra chans för mig att visa vad jag kan göra efter ett och ett halvt år som testförare.

Vad har du haft för dig mellan Måndag, när din plats bekräftades, och nu? Hur har du förberett dig?
Självklart har jag hållt mig själv i form och försökt komma närmare teamet och de rutiner en race förare har, bli van med alla procedurer för en raceförare, så starterna, ratten, stolposition, och så vidare. For sure har jag gett mer än 100% på fitness sidan eftersom jag måste vara i form och beredd för Monza.

Känner du någon extra press med att göra F1 comeback efter ett och ett haltv år ifrån racing?
Det kommer finns press men jag är säker på att jag kommer in i det snabbt igen. Det är bara ett och ett halvt år ifrån och 2008 gjorde jag många mil med Force India då de gav mig chansen att köra mer än 15 testdagar. Jag är också helt involverad i utvecklingen av bilen. For sure, det kommer inte bli lätt men jag tror Monza är bästa platsen för en omstart. Den är mjuk, riktigt snabb med långa raksträckor och int för många kurvor och jag är ganska säker på att vi kommer sätta ett bra tempo direkt från start.

Har du några mål får racet och resten avsäsongen?
For sure att göra det bästa för stallet och få ihop så många poäng som möjligt. Efter Spa satte vi siktet högt för framtiden men det kommer inte bli så lätt att ta pallplatser de resterande loppen. Min största dröm kommer att vara att få en pallplats, men för att vara objektiv så det viktigaste är att få så många poäng som möjligt så att stallet kan klättra i vm ställningen.

Noteringar Force India inför Italiens Grand Prix:

Tonio Liuzzu kommer att ta över bil nummer 21 efter att Giancarlo Fisichella gått över till Ferrari. Tonio har varit stallets test och reservförare sedan starten av 2008 säsongen. Han körde sist VJM02 bilen i ett rakstäcks aero test på Kemble airfield, England den 3:e September där han testade downforce inställningar till Monza.

Tonios senaste F1 race var Brasilens Grand Prix 2007 med Toro Rosso. Han har hittils kört i 39 GPs, med en sjätte plats i ett regnigt Kinas GP 2007 som bästa resultat. Han har totalt fått ihop fem poäng, inklusive ett poäng i hans F1 debut.

Tonio är 28 år gammal och bor i Lugano, Schweiz. Han är född i Pescara, Italien just utanför Rom. Han gjorde sin F1 debut 2005 i San Marinos Grand Prix med Red Bull Racing. Han tog ett poäng, men körde bara tre race till det året innan han fick en permanent plats hos Toro Rosso i 2006, där han stannade till slutat en 2007 års säsong.

Adrian och Tonio har båda kört i två Italienska GPs, Tonio 2006 och 2007 och Adrian 2007 och 2008. Tonio har faktist vunnit på Monza, när han tog segern i Italien GP i F3000 2004.

Force India tog sig till Q2 första gången på Monza förra året när Giancarlo Fisichella startade från 12:e startruta. Vid tillfället var det stallets bästa start position.

Dominic Harlow [chefs ingenjör]

Monza är ett bra sätt att avsluta den Europeiska säsongen. Det är den äldsta permanenta Grand Prix banan som fortfarande används, och bilarna kör fortfarande på start/mål raksträckan av den originella gatubanan. Raksträckornas längd betyder att stallen kör med minst drag och lägsta downforce inställningarna på säsongen, endast 70% av vad som är möjligt på en långsammare bana. Detta resultetrar i de högsta topp och medelhastigheterna och därmed korstast race tid.
Farter över 300kmh är vanligt på Monza, där bilarna kommer upp i dessa hastigheter tre gånger per varv. Banan är hård på bromsarna med tre chikaner som bryter den annars svepande banan och kerbsen på chikanerna tas alltid väldigt aggresivt. Från en ingenjörs perspektiv blir det en utmaning att optimera bilen för den unika miljön utan de traditionell traditionella testerna innan racet.

Självklart kan man inte hjälpa att bli rörd av atmosfären och historian av området tillsammans med parkmiljön så här på sensommaren.