Italiens Grand Prix, den 13:e rundan av FIA Formel Ett VärlsMästerskap, hålls denna helg på Autodromo Nazionale di Monza just utanför Milan och är slutet av Europeiska delen av säsongen.
Ett av de mest historiska och atmosfäriska banorna på Formel Ett kalendern, Autodromo Nazionale di Monza, är belägen i kungliga parken i hjärtat av staden Monza. Banan byggdes 1922 och inkluderade en bankad oval bana. Trots att denna inte har använts av F1 bilar sedan 1961, finns den kvar som monument av de ikoniska race som hållts under åren.
Den 5.793km långa Monza banan är den snabbaste på banan av året med fyra långa raksträckor som gör att bilarna upp i hastigheter av 340km/h och en medelhastighet av 250km/h. Betoning ligger på motorkraft och aerodynamisk effektivitet vilket kräver att bilarna är inställda med speciellt låga downforce paket för att minimera drag.
Ross Brawn [stall chef]
Vilka är de tekniska avvägningarna för racet i Monza i helgen?
Besöka Monza under Italiens Grand Prix är en väldigt speciell upplevelse och en man inte får missa som motorsport entusiast. Det är ett de klassiska tävlingarna där läktarna är full packade och atmosfären är elektrisk genom hela helgen. Från en teknisk synvinkel borde Monza vara en bana där vår bil fungerar väl även om vi förväntar oss att KERS bilarna kommer ha en betydande fördel. BGP 001:an är bra påbåde bromsar och traction, vilka är viktiga på Monza och vi har fördelen av Mercedes-Benz motorn på den kraft.känsliga banan. Utan testing under säsongen i år har vi inte kunnar testa på banan innan race helgen så det kommer att bli intressant att se hur snabbt alla kan anpassa sig till de låga downforce nivåerna med begränsad körning. Aerodynamiska effektiviteten på bilen är viktig så vi har ett speciellt paket som ska minimera draget och ge de höga toppfarter som behövs. Bra ingenjörsskap kan göra stor skillnad på Monza så vi kommer jobba hårt för att få till inställningarna bra så våra förare kan ta kerbsen aggresivt.
Jenson Button [bil 22 – BGP001]
Vilka är dina tankar inför Italiens Grand Prix?
Monza är en fantastisk bana och jag älskar passionen som de Italienska fansen ger till race helgen. Banen är väldigt annorlunda med de flesta andra banor som vi kör på eftersom bilen blir inställd med lägsta nivån av drag och downforce möjligt för att kunna dra nytta av de långa raksträckorna. Det tar alltid några varv att vänja sig vid och då vi inte testat på Monza i år kommer träningspassen bli väldigt viktiga. Ascari är nog min favorit del på banan men även Parabolica där utmaningen ligger i att bromsa så sent som möjligt, speciellt i kvalet när du är på ett tidvarv. Det är en banan som borde passa vår bil ganska bra om vi får rätt på hanteringen över kerbsen, så vi känner oss positiva och ivriga för utmaningen.
Rubens Barrichello [bil 23 – BGP001]
Vad tycker du om att besöka Monza?
Det finns något väldigt speciellt med Monza och jag har allti älskat att tävla där genom min karriär. Översikten av parken, ljudet av Tifosin, farten på banan och minnena av mina vinster med Ferrari 2002 och 2004 gör alla Monza till ett av de mest spännande racen av året. Det är den snabbaste banan på kalendern och vår bil har potentialen att vara stark där. Kraften i vår Mercedes-Banz motor kommer vara viktig i att maximera farten på de långe raksträckorna och var bil är hyffsat bra under inbromsning vilket du behöver för att kunna vara aggresiv och köra över kerbsen effektivt. Det har varit en säsong full av överaskingar så det är omöjligt att förutse vad helgen kan bringa, men jag hoppas vi kan ha en bra en.