Felipe Massa – Ferrari [bil 7]
2009 kval – … | 2009 race – …
”Även om det var en väldigt stillsam semester, så är jag fullt förberedd för den här helgen på Spa, då jag höll kontakt med ingenjörerna, även om de inte jobbade på fabriken. Vi ser ut att vara i bra form med lite nya delar som kommer som en del av vår konstanta utveckling av vår F10. Senast jag körde här var i 2008 och det inte bara för att jag vann loppet som jag gillar den här banan. Jag tror alla förarna ser framemot att tävla på den här fantastiska banan. Den är snabb, kräver mindre downforce än de flesta andra banor och som tur är har vi, i de senaste loppen, visat att vi är tillbaka i ett konkurrenskraftigt tempo, än bättre än vi hade förväntat oss. Men det är väldigt svårt att förutspå vad som kan hända, de små skillnaderna mellan topp stallen betyder att prestandan har varit väldigt specifik till banorna, när det gäller vem som haft ett minimalt övertag. Som vanligt får vi vänta och se hur det ser ut efter fria träningen innan vi vet vad man kan förvänta.
Det är bara sju race kvar och jag tror att för åtminstone åskådarna och tittarna borde det bli ett spännande slut på året, även om det kan vara lite mer spänt för de som tävlar. Men jag själv och Ferrari har varit i liknande situationer förut och vi vet hur man handskas med pressen, genom att koncentrera på jobbet framför en. Nu måste vi bygga på det vi byggde upp innan pausen, vara konkurrenskraftiga och få in oss i kampen igen. Jag är definitivt verkligen motiverad att komma in i bilen igen därför att, trots att jag njöt av den korta semestern, måste jag säga att jag saknade att köra min race bil och kan inte tänka mig en bättre plats att starta på igen än Spa. Även om det regnar, och när har vi inte sett vatten på Spa?, är det fortfarande en njutbar bana att köra och kan faktiskt bli riktigt kul i det våta. Vi måste bara se till att vi är förberedda på att göra det mesta av vad helgen kommer med.”
Robert Kubica – Renault [bil 11]
2009 kval – 5 | 2009 race – 4
”Spa är ganska annorlunda mot andra banor vi kör på, även om vi kör på lägre downforce nivåer likt de i Kanada har den här banan fler snabba kurvor. Det gör det svårt att balansera downforce nivån med en bra toppfart, vilket du behöver därför att det finns två väldigt långa raksträckor i början och slutet på varvet där men spenderar en lång stund med gasen i botten. Det kommer ganska ofta överraskningar på den här banan, och plötsligt är bilar som inte varit snabba under året väldigt bra på Spa.
Ser man till stallet, kommer vi köra vår F-duct för första gången den här helgen, och vi hoppas den fungerar direkt så vi har så mycket tid som möjligt att få ur maximal prestanda ur systemet. Vi har sett en tendens för bilar att köra F-ducten för att använda högre downforce nivåer än normalt, eftersom de kan få tryck på bakvingen men ändå få bra toppfart. Jag tror att kommer att ändra inställning till Spa, eftersom stallen kommer kunna köra ganska mycket downforce men ändå uppnå bra toppfart.
Även om det här är en bana vi alla gillar att köra, är det fortfarande en bana där bilens prestation är väldigt viktig. Det är definitivt en bana vi alla gillar och ser framemot att köra där. Den är lite annorlunda mot andra banor, vi har en kombination av låg downforce och snabba kruvor, det finns en hel del kombinationer där en kurvas utgång flyter in i början på nästa och banan är ganska bred så man kan välja olika körlinjer. Det är en bra bana för racing, också, tack vare att de långa raksträckorna kan ge en bra chans för omkörning, och det kan göra loppen ganska intressanta.”
Vitaly Petrov – Renault [bil 12]
2009 kval – … | 2009 race – …
”Jag tog lite semester för att slappna av och träffade min familj ohc vänner. Sedan sportade jag lite, vattenskidor, jet-ski och fotbollm bara för att ha lite skoj. Det var skönt att ha en paus och bli uppvilad, men jag är alltid beredd att hoppa in i bilen igen. Jag spendera också tid med att titta igenom videos från loppen i år för att analysera några saker, det bra och det dåliga, för att se vad jag kunde lära mig och var jag kan förbättra. Jag känner till Spa banan ganksa väl sedan min ti di GP2 och är glad att komma tillbaka dit. För inställningarna, är det väldigt viktigt att ha en bra aerodynamisk balans därför att banan har många snabba kurvor och man behöver bra stabilitet i kurvorna. Förhoppningsvis kommer vi ha vår F-duct fungerande ordentligt den här helgen så att vi kan vara lika konkurrenskraftiga som vi var i Budapest, även om Spa är en banan med helt annan karaktär. Allt är möjligt. Om allt går samman: jag, bilen, och stallet så kommer resultaten också. Men vi måste fortfarande vänta och se hur F-ducten fungerar i fria träningen och hur bilen beter sig i de snabba kurvorna. Vi vet att vår bil redan är ganska stabil i snabba kurvor, men det är svårt att matcha Red Bull och Ferrari. Så det är svårt att veta vad man ska förvänta sig, men vi ska försöka vårt bästa.”
Sebastien Buemi – Toro Rosso [bil 16]
2009 kval – 16 | 2009 race – 12
”Efter Budapest, åkte jag hem till Monaco för att ’decompress’ som de säger på Franska! Jag spenderade de första två dagarna med att tänka igenom hur säsongen hade gått hittills, mer exakt, vad jag kunde göra bättre i de kommande sista sju grand prixen. Efter det, fortfarande i jobb läge, åkte jag till Faenza för att träffa ingenjörerna innan fabriken stängde, för att gå igenom senaste loppet ordentligt, analysera det bra och det dåliga och vilket håll vi ska gå när racingen fortsätter. Efter det var det tillbaka till Monaco några dagar för att träna lite inför Spa, även om jag lyckades få lite tid på stranden, slappna av på stranden. Tävlandet kanske har slutat, men det var en hel del resande ändå, då min nästa destination var mitt hemland, Schweiz, där jag skulle gå på en väns bröllops. Efter det en kortare resa till Österrike där jag och Jamie genomgick en utvärdering av vår fysiska kondition,och gick igenom några psykiska lämplighetsprov. Jag spenderade en vecka där och resan sammanföll med Champions League fotbolls matchen mellan Red Bull Salzburg och Hapoel Tel Aviv.
Tyvärr förlorade Red Bull laget och de kommer ha det tufft nästa match när de spelar på borta plan. Jag blev förvånad av att få veta att trots att det var i mitten på Augusti så spelade Red Bulls ishockey lag försäsongturnering, och Jamie och jag blev introducerade för publiken på is. Till slut åkte jag hem till Monaco för en mix av träning och avslappning, som du kan se på fotot av mig surfandes, eftersom det är alltid bra att göra lite vattensporter innan Spa. Jag tycker pausen var en bra sak, även om jag gillar att köra så mycket att ju mer jag kör desto gladare är jag. Ha lite vila innan sista rycket i de sista sju loppen är en bra idé. Helgen i Belgien, ser jag självklart framemot, förra året var våra varvtider ganska konkurrenskraftiga på Spa. Mitt mål är att ta poäng och alla i stallet är väldigt motiverade att få ut det mesta av helgen och starta sista delen på säsongen med en stark prestation.
Jaime Alguersuari – Toro Rosso [bil 17]
2009 kval – 17 | 2009 race – DNF
”Efter senaste loppet i Ungern åkte jag hem till Barcelona och gjorde inte mycket förutom lite träning, men semestern började på riktigt när jag spenderade de efter följande fyra dagarna på Ibiza, dit vår familj normalt åker på somrarna. Jag var DJ medan jag var där och hade det bra, kopplade bort från racingen helt och hållet en kort stund, spenderade tid med familj och vänner. I slutet på den veckan åkte jag till Fuschl, Österrike, där Red Bull genomför fysiska och psykiska utvärderingar på sina idrottare. Jag spenderade fyra dagar där med Sebastien och det gick bra, min konditions nivå var den samma som under försäsongen, när du som normalt är i din bästa form, innan allt resande till tävlingar och andra åtaganden som brukar störa tränings programmet. Från Österrike flög jag till Italien och även om körning i Formel Ett bil är förbjudet, så lyckades jag köra lite med karting bilar och stannade sedan i Italien. Jag åkte till Faenza där det var trevligt att spendera lite tid med personal från teamet utanför jobbet så att säga. Jag och min flickvän turistade lite i Italien, vi åkta till Lake Garda, där vi provade på thermal spa och besökte Florens och Verona.
Jag ska stanna kvar med stallet i Faenza och vi åker till Spa på onsdag. Jag kan inte vänta! Trots att vi hade tre veckor utan racing, har jag tänkt på Formel Ett varje dag, det är omöjligt att inte göra det. Vad gäller Spa, så tror jag att banan borde passa min körstil perfekt, eftersom det mest är väldigt snabba kurvor, som jag verkligen gillar. Vi kommer ha vår egen kamp i vår del av fältet och om våra konkurrenter har sett verkat starkare i medium till hög downforce inställningar, så hoppas jag att de lägre downforce nivåerna som krävs på Spa ska göras oss mer konkurrenskraftiga. Det här är en bana där men som förare kan göra skillnad och allt kan hända här, så jag hoppas att när Söndags eftermiddagen lider mot sitt slut så har vi tagit lite poäng.”
Mark Webber – Red Bull [bil 6]
2009 kval – 9 | 2009 race – 9
”Det viktigaste för under pausen var att hålla mig borta från flygplan och hotell, eftersom sista delen av säsongen innehåller tillräckligt med sånt. Pausen ger förarna en chans att ladda om, bort ifrån all resande och hotellen, det är inte själva körandet som gör oss trötta. Jag tror inte det finns en förare i fältet som inte ser framemot Spa, det är en fantastisk bana att köra på. Jag förväntar mig att vi kommer göra bra ifrån oss där, om det blir lika bra som i Budapest är en fråga alla undrar, men jag vet att vårt team är redo.”
Sebastian Vettel – Red Bull [bil 5]
2009 kval – 8 | 2009 race – 3
”Den långa pausen ger dig en chans att göra mer planerad träning, då när det är race var och varannan helg är det svårt att förbättra sin konditions nivå. Jag försökte koppla av första delen av pausen. för att sen göra lite mer intensiv träning andra delen för att vara väl förberedd för resten av säsongen. Jag älskar Spa, den har några av de bästa kruv sektionerna i Formel Ett, de är långa, snabbt flytande och passar vår bil. Vi var väldigt konkurrenskraftiga där förra året, men vi förlorade i kvalet lite. Vår svaghet kommer bli de långa raksträckorna och, med uppförsbackarna, vi vet att det inte kommer bli lätt för oss, men jag är optimistisk för racet.”
Rubens Barrichello – Williams [bil 9]
2009 kval – 4 | 2009 Race – 7
”Spa är en fantastisk race bana. Jag tog min första pole där och har vunnit på Spa när jag körde i de lägra kategorierna, så jag ser framemot det. Det är alltid en utmanande bana och jag tror det blir så än mer nu när vi har fulla tankar. Det kan vara lite svårt med inställningar eftersom banan är så lång, och man måste ha en bil som är snabb nog att ta kurvor som La Source och Eau Rouge. Det hänger främst på hur effektiv bilens är aerodynamiskt på hur snabb varvtid du får. Förarna brukar välja ganska olika downforce nivåer på Spa så det finns alltid chans för omkörningar. Det här kommer bli mitt 300:e Formel Ett lopp. Jag är väldigt privilegierad att få ha varit med i sporten så länge och det känns fantastiskt att nå den här milstolpen. Jag tycker att jag fortfarande håller topp nivå och min plan är att vara konkurrenskraftig långt efter mitt 300:e GP !”
Nico Hulkenberg – Williams [bil 10]
2009 kval – … | 2009 race – …
”Efter Ungern spendera jag lite tid med mina ingenjörer för att analyserade race helgen och fick lite bra data. Det var skönt att gå till semester med ett bra resultat i bagaget. Det gav mig chansen att slappna av ordentligt och jag hade några riktigt trevlig semester veckor. Det gav mig också chansen att öka mitt tränings schema i förberedelse för rätt krävande lopp som vu har framför oss. Näst är Spa, en bana jag inte har erfarenhet ifrån i en F1 bil, men det är så legendarisk bana att jag är verkligen spänd på att komma dit! Vi har definitivt gjort framsteg med farten i vår FW32 de senaste loppen och jag känner att jag har förbättrat min kval och race prestanda. Det ger mig självförtroende att vara ganska positiv för resterande tredjedelen av året.”
Adrian Sutil – Force India [bil 14]
2009 kval – 11 | 2009 race – 11
”Det har varit fullt upp trots paus i racingen. Jag har spenderat några dagar på Goa, Indien, med filmning och gjort lite PR jobb och åkte efter det hem till Schweiz för träning i bergen. Sedan var det dags för några dagar semester, äntligen! Jag har kommit tillbaka starkare och mer motiverad och Spa är ett bra ställe att komma igång på igen. Det är vad jag kallar en ”natur” bana, genom skogarna och följer verkligen kullarnas linjer och konturer. För mig är det den bästa banan på kalendern eftersom den har några av de mest spektakulära kurvorna på året, så som stigningen genom Eau Rouge. Det finns inte nått annat ställe som får igång adrenalinet på samma sätt och med det ständigt förändrande vädret får vi se fantastiska och spännande lopp där. Såklart, förra året hade stallet ett dröm resultat på Spa, med pole och sedan en pallpalts, så vi åker tillbaka dit med stort självförtroende och vetskapen att det är en bana där vi historiskt gjort bra ifrån oss på. Men det här är 2010 och vi måste se till vad vi gör nu istället för det förflutna. Jag är ganska säker på att vi har en bil som passar banan väldigt bra. Vi har fortfarande ett ganska starkt övertag i fart på raksträckorna och vår F-duct gör oss snabbast av alla genom fartfällorna på de flesta banor, vilket kommer hjälpa oss på de långa raksträckorna i Belgien. Vi kommer testa vår större diffuser igen på fredagen. Den fungerade bra i Ungern och gav en fördel över det vanliga golvet så vi får jobba igenom lite med utveckling på träningen och om det fungerar väl, som vi hoppas, så använda den i racet. Jag kan knappt vänta på att komma ut och köra igen nu – jag älskar banan, jag vet att vi kan prestera i alla väder förhållanden och vi har nya uppdateringar. Jag vill verkligen ta poäng igen i Belgien och starta andra delen av säsongen på ett bra sätt.”
Vitantonio Liuzzi – Force India [bil 15]
2009 kval – … | 2009 race – …
”Efter två race helger på varandra i Tyskland och Ungern, så var det skönt med en paus. Jag åkte till ett av mina favorit resmål, Mykonos på Grekland – och hade några avslappnade dagar med vila och återhämtning. Jag spenderade också tid i gymet så att jag är fysiskt förberedd för nästa del av säsongen. Det kommer bli mycket resande, några tuffa lopp, och självklart en del stora kamper. Vi är på sjätte plats i mästerskapet just nu men det kommer bli tufft att hålla den platsen och vi måste vara på topp vid varje race vi går till från och med nu. Nu åker vi till Spa-Francorchamps, förmodligen min favorit bana under året eftersom det är en mix av adrenalin och teknik. Den har en bra mix av riktigt snabba och tekniska kurvor och det finns inget ställe som ger dig samma kick. Vädret är också något vi pratar mycket om när vi åker dit. Det kan komma regn när som helst och, eftersom banan är så lång kan det vara blött på en del medan en annan är helt torr. Det är saker verkligen spännande! Vi hade självklart ett fantastiskt lopp här förra året när Giancarlo Fisihcella tog pole och slutade på andra plats i loppet. Just då förväntade sig ingen det från oss, men efter det började alla lägga märke till oss och det jobb vi gjorde. Jag tror vi fortfarande har möjlighet till topp positioner och helt klart poäng i år. Vi kommer med vår utökade diffuser för mer tester och jag ska köra den för första gången under fredag. Och vi kommer även ha ett paket med lite downforce med en ny bakvinge till Spa och Monza, så det ska bli spännande och se hur allt presterar. Vi är fortfarande säkra på att vara ”back in business” för andra delen av säsongen.”