BMW Sauber F1 har sett väldigt stabila och snabba ut igen under försäsongen 2010, efter en ganska dålig säsong 2009. Bilen har utvecklats bra under testerna och man är mer än nöjd att C29 förarna Pedro dela Rosa och Kamui Kobayashi. Stallet har skruvat upp förväntningar på sig själv inför årets första F1 GP i Bahrain, där målet är att ta poäng.
inga bilder hittades
Pedro de la Rosa”Jag har bra minnen från Bahrain. När jag var tvungen att hoppa in 2005 satte jag snabbaste varvet. Under 2007 var jag där för två dagars testning. Däremot tror jag att den nya delen som har lagts till i mitten kommer göra den till en helt ny bana, därför att vi måste anpassa downforce nivån. Det bästa med banan är att man kan göra omkörningar. Det finns tre långa raksträckor som alla följs av kurvor där man måste göra en hård inbromsning. Vi kommer se bra racing där, tror jag, och allt jag vill göra är slåss, för det är det jag saknar mest. Det är svårt att säga vilken bana som kommer passa vår bil än så länge. I vilket fall kommer det bli intressant att se hur strategierna kommer se ut, och hur teamen kommer reagera på varandras strategier under loppen. Eftersom tankning är förbjudet kan teamet påverka resultat mycket mer. Efter fyra tester på tre olika banor känner jag mig väldigt säker inför säsongs starten. Jag körde många kilometer med teamet och vi lärde oss mycket. Bahrain markerar min återkomst till racing och jag kan inte vänta.”
Kamui Kobayashi
inga bilder hittades
”Jag vann GP2 Asien lopp i Bahrain 2008 och 2009 och jag testade där med Formel 1 i 2009. Jag gillar det faktum att säsongen startar på en bana som jag känner till så bra. Banan är ganska trevlig, jag gillar varje kurva och nu får vi några till. Banan har många stop-and-go kurvor och jag gillar den typen, medan jag också tror det kommer passa vår bil. Under testerna lärde jag mig mycket och jag jag tränar hårt. Jag känner mig definitivt redo för säsongs starten och jag ser också framemot det alltid lika bra vädret i Bahrain, då jag gillar det varmt.”Willy Rampf, Tekniskchef
”Premiären för säsongen lovar extra spänning eftersom väldigt få stall visade sin sanna potential under vintertesterna. På grund av förbudet mot tankning har bränslecellerna blivit mycket större, och därför, har vi radikalt annorlunda bilar. Det är ingenjörernas jobb att hitta en inställning som ger bra balans för bilarna, även om de nu är 100kg tyngre vid starten av loppet. Race strategin ger en ny utmaning. Depåstoppen kommer bestämmas främst av däckens prestande, slitage. Båda däck typerna måste fortfarande användas. Ban layouten i Bahrain har ändrats betydligt, där den nu domineras av en smal sektion i mitten med åtta nya kurvor. Downforce nivån kommer bli en kompromiss. Å ena sidan kräver de många långsamma kurvorna hög downforce, men å andra så uppmanar den extra breda banan för omkörning och det betyder att du inte kan bortse från behovet av hög toppfart.”