Sauber Motorsport
Sedan Bahrains Grand Prix, heter BMW Sauber F1 Team alltså Sauber Motorsport. Peter Sauber väntade med att ändra namn på stallet för att vara säker på att Bernie Ecclestone skulle betala stallet sina reklam pengar från 2009.
Stallet hade en dålig och oturlig helg i Bahrain, med brutet lopp för båda bilarna. Nu har veteranen Dela Rosa och nykomlingen Kobayashi mycket att ta igen och bevisa i Australien, med stallet som tippades som en av överaskningarna den här säsongen.
Pedro de la Rosa
”Jag ser väldigt mycket framemot det här Grand Prixet. Jag vill helst glömma vårt race i Bahrain. Det är också ett av mina favorit lopp på grund av atmosfären som är helt fantastisk. Mitt senaste race där var 2002. 2005 körde jag under fredags träningen. Så jag har en del minnen från banan, men det kommer ändå vara som att lära sig en ny för mig. Jag tror vi kommer vara mer konkurrenskraftiga i Melbourne. Tillförlitligheten var aldrig ett problem under testerna, och det var väldigt olyckligt att båda bilarna fick bryta i Bahrain, och dessutom av olika skäl. Albert Park är en svår bana med många chicaner, stop-&-go typ av kurvor och gupp. Eftersom det inte är en fast race bana ändras den mycket under helgens gång. Det betyder att man måste läsa banan väl för att kunna hantera grepp nivån. Det kommer inte bli lätt för oss i Australien men vi måste jobba hårt för att kunna slåss om poäng.”
Kamui Kobayashi
”Självklart hoppas jag på att vi är mer konkurrenskraftiga i Melbourne än vad vi var i Bahrain – vi måste vara. Jag känner bara till banan från Toyota simulatorn som jag varit i efter loppet i Bahrain. Jag gillar Albert Parks layout, och jag gillar Melbourne som plats. Jag har varit där två gånger som reservförare. Staden är fantastisk och åskådarna är äkta fans, så jag ser framemot att tävla framför dem. För mig börjar en fyra veckors resa nu och det ska bli spännande. Efter Melbourne åker vi till Kuala Lumpur och innan loppet i Shanghai ska jag spendera lite tid i Japan.”
Willy Rampf – Tekniskchef
”Efter Bahrain, som var en besvikelse, måste vi ta igen en hel del i Australien. Vi har analyserat vår data och kommit fram till slutsatser efter dem. Jag föväntar oss att vara betydligt mer konkurrenskraftiga i Melbourne. Problemen var orsakade av hydraulik läckor i båda fallen, men av olika skäl. För båda problemen kommer vi ha lösningar klara för loppet.
Albert Park är en stop-&-go typ av bana, väldigt krävande på bromsarna och kräver hög broms stabilitet också. Samtidigt är bra drag ett måste. Man kör med maximal downforce. Speciellt i början av helgen, grepp nivån är väldigt låg som sedan förbättras under helgen. Man måste vara noga med att den utvecklingen inte förvirrar en i set-up jobbet och man måste bara fortsätta i rätt riktning. Jag är nyfiken på hur däcken kommer fungera. Förra året började det mjukare däcket slitas ner efter bara några varv. Den här gången har Bridgestone med sig hårdare blandning, vilket har en inverkan på inställningarna.”