F1 | inför Australien – Bättre tillförlitlighet och målgång i sikte för Hispania

Hispania Racing

Karun Chandhok kom ett varv, men sen igen var det en av de första varven någonsin för honom, inte bara i en F1 bil men även i HRT bilen, bortsett de få varv han körde under Q1.
Bruno Senna klarade sig 17 varv under Hispanias första race och dessutom första helg på banan. Det kanske inte låter mycket, men det var bland annat bättre än Virgin Racing, en annan av nykomlingarna, vars bilar bröt efter 2 respektive 16 varv. Även en Sauber och en Renault var borta innan Sennas HRT  gick sönder, vilket ändå säger en del vad stallet åstadkom på bara några veckor.

För Australien siktar man på att få bilen över mållinjen, vilket egentligen är det enda mål stallet kan ha med endast tre dagar på banan hittills. Jag är säker på att vi kommer få se HRT ta upp en hård kom mellan Virgin och Lotus i gruppen längst bak i fältet.

Dr Colin KollesStallchef
Vi har jobbat extremt hårt sedan säsongs premiären i Bahrain. Vi har jobbat långa timmar och väldigt lyckat med Bridgestone, Cosworth och Xtrack lärt oss från våra första varv med bilen och hittat en bra bas att börja jobba ifrån för våra förberedelser för vårt andra GP i Australien om några dagar. Vi har lyckats reparera skadorna på Karun Chandhoks bil och fokuserat på att bygga bilens tillförlitlighet. Vårat mål är att gradvis förbättras och nästa steg är att jobba mot att ta sig i mål. Jag är säker på att vi kan åstadkomma det målet väldigt snart och med tanke på hur vi kom ihop som team i Bahrain, ser jag verkligen hur mycket potential och engagemang vi har.

Karun Chandhok
Jag ser verkligen framemot mitt andra F1 race kommande helgen. Jag har aldrig kört i Melbourne förut, men jag lär mig väldigt snabbt. Jag hade chansen att jobba på stallets simulator innan racet så det kommer hjälpa mig att känna igen mig lite! Vår nästa steg med ingenjörerna är att göra bilen tillförlitlig för racen. Hemligheten bakom bra förberedelse är att köra så många varv som möjligt på Fredag för att se var vi är med bilen. Att avsluta loppet skulle vara en fantastisk bedrift vi ska sträva för.

Bruno Senna
Vi måste bygga på det vi åstadkom i Bahrain. Vi satte ihop två bilar och körde framgångsrikt i Bahrain. Nu måste vi fortsätta jobba som ett team. Jag kom tidigt till Australien för att vänja mig med tidsskillnaden. Jag älskar Australien mer och mer, allt eftersom jag spenderar mer tid här!  Jag har redan kört på banan i Melbourne, 2006. Jag körde i F3, som var stöd race till F1 då och hade en ganska lyckad helg. Jag vann! Nu måste jag jobba med teamet för att fortsätta lära mig om bilen. Jag har jobbat långa timmar med teamet hittills och ska ge allt då jag vill gå framåt och garantera dem bra resultat.