FIA kommer lämna in nya förslag på spar planer till World Motor Sport Council den kommande månaden. Några veckor sedan fick alla F1 stallen ett brev från FIA, där man presenterade de senaste planerna på att kapa budgetten för att driva ett formel ett stall. Bland annat ville man få ner den totala drift kostnaden ner till så lågt som €50 miljoner per säsong. Detta kan jämföras med de €200 miljoner Honda Racing F1 spenderade den senaste säsongen. Med fler och fler stall som blir av med sponsorer och den fortsatta ekonomiska krisen krävs det hårda tag för att säkra formel etts och stallens framtid.
”Med tanke pÃ¥ de svÃ¥ra ekonomiska förhÃ¥llanden som fortsätter att pÃ¥verka Formel Ett sponsorerna och stora biltillverkare, förbereder FIA radikala förslag för 2010”
Ett pressmeddelande frÃ¥n FIA läser. ”Dessa bestämmelser kommer inte att pÃ¥verka de etablerade stallen som nu har en stabil uppbackning frÃ¥n de stora biltillverkarna, men gör det möjligt för nya grupper att fylla befintliga platser pÃ¥ gridden för 2010 och göra det mindre troligt att nÃ¥got stall kommer att tvingas att lämna mästerskapet . ”Förslagen kommer att överlämnas till World Motor Sport Council den 17 mars.” Brittiska ITV, som har tagit del av brevet som kommer lämnas till WMSC, skriver att brevet beskriver en relativt liten lista över definierade omrÃ¥den där teknisk konkurrens mellan stallen kommer att tillÃ¥tas, med alla andra omrÃ¥den att komma förklaras ”icke-konkurrens”, som för närvarande är fallet med motorer. Andra omrÃ¥den där FIA kommer att driva ett slut pÃ¥ teknisk konkurrens kommer att omfatta växellÃ¥dor och hjul / broms / fjädring , med syfte att möjliggöra konkurrens endast i de omrÃ¥den som är mest lätt identifierbara för fans. Dessutom ska fabriksstall som beslutar att konkurrera pÃ¥ ett omrÃ¥de av teknisk utvecklingen vara skyldiga att tillhandahÃ¥lla den teknik de designar/utvecklar till ett reducerate pris till F1 stall som väljer att inte konkurrera pÃ¥ det omrÃ¥det.

FIA kommer lämna in nya förslag på spar planer till World Motor Sport Council den kommande månaden. Några veckor sedan fick alla F1 stallen ett brev från FIA, där man presenterade de senaste planerna på att kapa budgetten för att driva ett formel ett stall. Bland annat ville man få ner den totala drift kostnaden ner till så lågt som €50 miljoner per säsong. Detta kan jämföras med de €200 miljoner Honda Racing F1 spenderade den senaste säsongen.
Med fler och fler stall som blir av med sponsorer och den fortsatta ekonomiska krisen krävs det hårda tag för att säkra formel etts och stallens framtid.

”Med tanke på de svåra ekonomiska förhållanden som fortsätter att påverka Formel Ett sponsorerna och stora biltillverkare, förbereder FIA radikala förslag för 2010”

Ett pressmeddelande från FIA läser.
”Dessa bestämmelser kommer inte att påverka de etablerade stallen som nu har en stabil uppbackning från de stora biltillverkarna, men gör det möjligt för nya grupper att fylla befintliga platser på gridden för 2010 och göra det mindre troligt att något stall kommer att tvingas att lämna mästerskapet .

”Förslagen kommer att överlämnas till World Motor Sport Council den 17 mars.”

Brittiska ITV, som har tagit del av brevet som kommer lämnas till WMSC, skriver att brevet beskriver en relativt liten lista över definierade områden där teknisk konkurrens mellan stallen kommer att tillåtas, med alla andra områden att komma förklaras ”icke-konkurrens”, som för närvarande är fallet med motorer.
Andra områden där FIA kommer att driva ett slut på teknisk konkurrens kommer att omfatta växellådor och hjul / broms / fjädring , med syfte att möjliggöra konkurrens endast i de områden som är mest lätt identifierbara för fans.

Dessutom ska fabriksstall som beslutar att konkurrera på ett område av teknisk utvecklingen vara skyldiga att tillhandahålla den teknik de designar/utvecklar till ett reducerate pris till F1 stall som väljer att inte konkurrera på det området.