Frågestund med Williams tekniska direktör Sam Michael

En kortare frågestund med at&t Williams F1’s Tekniske Direktör Sam Michael, om hur han tycker FW31:an har presterat hitttils under första halvan av säsongen.
Fråga: Är du nöjd med hur FW31 har presterat vid senaste tävlingarna?
SM: Våra resultat som ett team mäts genom vår ställning i Konstruktörs Mästerskapet. Vi ligger på sjätte plats just nu men jag tror inte att FW31 är den sjätte snabbaste bilen, jag tror att vi är snabbare än så, eftersom vi har visat många gånger under kvalet och med positioner förarna haft under loppen. Om vi tittar på vår lucka till de snabbaste tiderna i kvalen var vi 0.4s efter i Melbourne, 0.6s efter i Malaysia, Shanghai och Bahrain, 0.3s i Barcelona och i Monaco var skillnaden ner till noll. Vi körde inte i Q2 i Monte Carlo, men när vi var på banan, satte vi de snabbaste tiderna. I Turkiet var klyftan åter tillbaka till 0.4s så vi närmar oss stegvis fronten.

Fråga: Hur har AT & T Williams klarat sig i fråga om tillförlitlighet?
SM: Vår tillförlitlighet har varit bra. Vi hade ett problem med Kazukis bil i Shanghai när ett punktering orsakade en stor mängd hjul-glid och differentialen la av som följd. Vi hade också problem med Kazukis motor i Bahrain men bortsett från detta, har det varit ganska bra.

Fråga: Hur mycket av en fördel är Kinetic Energy Recovery System?

SM: Vid snabbare banor, exempelvis Silverstone, behöver bilen rätt vikt distribution via snabba kurvor. Om det genom att köra KERS skadar däck för mycket genom dessa kurvor kommer du att förlora i loppet, så den bästa banan för KERS hittills har förmodligen varit Monaco. Vi håller fortfarande på att jobba hårt så att vi kan för att få vårat KERS på FW31. Vi utvecklar både svänghjul och batteriet, men vi har lagt mer möda på svänghjuls programmet under de senaste 18 månaderna och vi gör framsteg på tillförlitlighet varje vecka. Vi vill tävla med det så snart som möjligt, men vi kommer inte att sätta det på bilen förrän det är helt tillförlitligt.

Fråga: Hur har Nico Rosberg och Kazuki Nakajima presterat i öppningsracen av den Europeiska rundan?

SM: Flesta förare förbättrar sig från år till år, oavsett om de är en rookie eller Världsmästare, och våra chaufförer är inte annorlunda. Turkiet markerade Nico’s 60:e Grand Prix, så han har nu en ansenlig mängd erfarenheter att falla tillbaka på och han gör ett bra jobb. Kazuki närmar sig Nico i år och han har oturligt gått miste om flera Q3 möjligheter med minsta möjliga marginal. Han har definitivt förbättrats sedan förra året, men fältet är mycket tätare nu, vilket innebär att även den minsta prestations skillnaden motsvarar en signifikant skillnad på banan.

Fråga: Har den politiska situationen distraherat dig från ditt arbete på något sätt?

SM: När det gäller mina tekniska jobb, inte alls. Vi spenderade lite tid med att titta på två skikts reglementet, men inte mycket. Vi försöker att inte spendera för mycket tid med att tänka på politik i Williams F1 eftersom vårt fokus är att göra tävlingsbilar.

Fråga: Räknar ni med att vara konkurrenskraftiga på Silverstone, stallets hemma bana?
SM: Vi ser fram emot det brittiska GP. Hela första sektorn på Silverstone domineras av kurvor i väldig höghastighet och det är en mycket snabb bana. FW31:an är en stor förbättring jämfört med förra årets bil och fungerar nu väl i snabba kurvor så vi bör vara mer konkurrenskraftiga än förra året. Vi kommer även att införa några större förbättringar till bilen, så förhoppningsvis kommer vi få ett bra lopp.