Robert Kubica:
”Jag ser verkligen fram emot Australiens Grand Prix. Jag är glad över att racing säsongen äntligen kommer igång och alla spekulationer under försäsongs testerna kommer att sluta. Det ska bli mycket intressant att se hur konkurrenskraftiga stallen egentligen är.”
”Jag gillar street banor i allmänhet, så Albert Park är en av mina favorit racingbanor. Du måste vara mycket precis i körningen. Detta gäller för hela banan, du måste hålla en ren linje. Men i år kommer precisionen att vara särskilt viktig i den första kurvan efter starten, när vi kommer att ha vår allra första kamp om position med de större 2009 främre vingarna. Jag är ganska säker på att det kommer att bli en intressant tävling. Dessutom är Melbourne en mycket trevlig stad och människorna där skapar en väldigt speciell atmosfär för oss alla i Formula One. ”
Nick Heidfeld:
”Jag ser fram emot början av säsongen i Australien oerhört. Den här gången är jag särskilt angelägen om att se hur teamen och förare mäter upp mot varandra. Det är dags för spekulationerna att sluta, från och med nu är det bara fakta som gäller. En hel del saker har förändrats sedan förra året och det innebär att det finns en hel del obesvarade frågor: Hur kommer KERS och justerbara främre vingarna fungera i tävlingarna? Vad händer i början när vi hamnar sida vid sida med de större fram vingarna för första gången? Kommer omkörning verkligen vara enklare, så som våra erfarenheter från tester har fått oss att tro?”
”Förra årets vinter tester gick inte så bra som de kunnat ha gjort för oss, och vi överraskade alla med vårt starka resultat i Australien. Denna vinter har alla våra tester gått ganska bra, och jag hoppas att detta intryck bekräftas i Melbourne. Vi har brottats med svåra väderförhållanden under testerna, och jag är nyfiken på vad som händer i Albert Park i detta avseende, eftersom det kan bli väldigt höstigt i mitt favorit resmål i mars. ”
Mario Theissen, BMW Motorsport Director:
”Början på en Formel Ett säsong med kanske de mest omfattande regel förändringar vi har sett är nu i sikte. Vi är glada över att Australien är återigen det första GP för år 2009. Det finns alltid en väldigt speciell atmosfär i Melbourne. Australienarna verkligen älskar sin sport och blivit ordentligt bitna av Formel Ett viruset.”
”Förra året tog Nick andra plats för oss i första tävlingen för säsongen och vi hoppas att vi får en bra start i Albert Park i år igen. Vi är på väg i rätt riktning med BMW Sauber F1.09, både förare och ingenjörer kom tillbaka med positiv feedback vid testerna. Plus, Nick och Robert genomförde fulla race simuleringar utan att lida några tekniska problem.”
”Såvitt KERS gäller kommer våra system att vara race-klar i Melbourne. Vi skickade ut bilarna regelbundet med KERS under testerna och resultaten var mycket bra. Nu är det bara en fråga om avvägning mellan för-och nackdelar. På den positiva sidan, förarna skulle ha en extra 82 hk till sitt förfogande under 6,6 sekunder per varv. Men systemet lägger vikt till bilen och det har en inverkan på bilens viktfördelning och däckslitage. Vi kommer att fatta beslut på en förare till förare, bana-för-bana basis. ”
Willy Rampf, chefs ingenjör:
”Det finns alltid en hel del förväntan inför den första tävlingen för säsongen, men den här gången är det ännu mer spännande än vanligt. Vinter testerna gav oss några indikationer på var vi står i förhållande till våra konkurrenter, men det finns fortfarande en hel del frågetecken. Anledningen till osäkerheten är de radikala förändringar som gjorts på tekniska regler. Helt ny aerodynamik med betydligt lägre downforce jämfört med förra året, införandet av KERS, återinförandet av slicks och dubbel körsträcks krav för motorer betyder att vi startar från en helt annan grund. Utnyttja däcken på ett optimalt sätt kommer att vara särskilt viktigt.”
”Melbourne är en stopp-start typ av bana som lägger stor belastning på bromsarna och samtidigt kräver bra traction. Grepp nivåerna är mycket låga, särskilt i början av helgen, men du kan inte låta det avleda dig från att få bilens set-up rätt. ”