Förar kommentarer frÃ¥n Malaysia – del 1.

Jenson Button, Brawn-Mercedes (1):
”Vilken galen tävling! Det var väldigt spännande där ute och jag är glad att vi kom ut på toppen i dag. Jag hade inte den bästa starten och blev förvånad över bristen av grepp på min sida av banan. Jag gick in djupt i kurva ett och fick väldigt mycket överstyr som gjorde att jag tappade till fjärde men jag kunde komma förbi Alonso på slutet av första varvet och förbi Trulli och Rosberg vid första pitstoppet. Jag var nöjd med bilen och vår fart var bra men vädret gjorde verkligen loppet vidöppet. Välja däck var svårt men vi gjorde rätt val vid rätt tid, särskilt när det började regna så hårt och så snabbt. Jag måste säga ett massivt tack till min ingenjör Andrew Shovlin, som var med på pallen med mig i dag, och hela stallet för deras arbete med strategin och i depån. Förra helgen sade vi att vi hade en sago start på säsongen och jag är så stolt över det har fortsatt här. ”

Nick Heidfeld, BMW Sauber-BMW (2):
”Jag är naturligtvis mycket glad över att vara tvåa efter en start från tionde. Det var ett riktigt extremt och utmanande lopp i dag. Jag fick en bra start, men hade också en ganska tung bil, vilket innebar att racing inte var lätt för mig. När det var uppenbart att det skulle regna, gick jag i depå sju varv tidigare än planerat, och vi beslöt att gå på full regn däck. De slets ner snabbt eftersom skyfallet inte kom. Stallet sa åt mig att stanna ute, skyfall väntas, men däcken kändes nästan som slicks. För de varven skulle intermediates ha varit mycket snabbare, men vem kunde veta det. När det till sist öste ner var rätt beslut att avbryta loppet. Det var helt omöjligt att köra. Jag spann bakom säkerhetsbilen, inte bara på grund av vattenplaning med däcken utan också pga golvet. Jag är glad för vår team att vi nu kan ta hem minst ett bra resultat från de två första tävlingarna för säsongen. ”

Timo Glock, Toyota (3rd):
”Det är fantastiskt att vara tillbaka på pallen, och jag är verkligen glad för hela stallet. Det var ett riktigt knepigt lopp. Jag började tredje och var åttonde i slutet av första varvet. Jag kämpade lite bakom killarna framför mig under torra förhållanden, men jag gjorde rätt val med intermediate däcken, jag sa låt oss bara ta risken och gå för det. Det tog en lång tid innan regnet verkligen kom ner och jag var inte säker på vad alla andra gjorde. De kämpade på fullregn men jag var riktigt snabb och jag klättrade en hel del positioner. När regnet kom ner var jag tvungen att gå till full regn däck eftersom mina däck var förstörda. Jag körde bra på dem och det var otur att de bestämde resultaten grundat på ordningen i näst sista varvet då jag hade kunnat få andra. När röd flaggorna kom ut var jag andra men jag är ändå nöjd med resultatet. ”

Jarno Trulli, Toyota (4th):
”Jag är glad för stallet. Jag känner mig lite oturlig i helgen – jag missade pole position med en tiondel och det kunde ha varit ett ännu bättre resultat för mig. Det var ett bra lopp och den var sannerligen händelserik. Jag pushade i toppen och kämpade med Rosberg om ledningen. Egentligen kämpad jag ärtt mycket med traction med det var jämt. Då regnet kom och teamet valde att gå med fullregn, som var den mer konventionella strategin. Jag var snabbaste bil på de däcken men det var inte tillräckligt eftersom däcken var helt slut efter två varv. Timo var på intermediates i detta skede och attfungerade bättre för honom. Jag hade lite otur, men strategi är alltid lättare med faciti handen och jag vill inte skylla på någon. Det är synd att gå miste om pallen bara men det är ett till mycket bra resultat för hela laget. ”

Rubens Barrichello, Brawn-Mercedes (5th):
”Det var ett bra lopp i dag och jag var verkligen nöjd med hur bilen uppförde sig i torrt under första stinten av loppet. Efter en bra start, kände jag att jag hade tempot att komma ikapp med främre trion och få några bra poäng. Tyvärr så snart villkoren började försämras förlorade vi lite för mycket tid på min sida av garaget med pit stopp som kostade mig ett par placeringar. Men det viktiga är att bilen gick bra och vi har visat att den är konkurrenskraftig på olika typer av banor. Grattis till Jenson och teamet för att upprätthålla vår fantastiska inledning på säsongen och jag ser fram emot att fortsätta utmaningen i Shanghai. ”

Mark Webber, Red Bull-Renault (6: e):
”Killarna gjorde det bästa beslutet att stoppa racet när de gjorde det. Det hade varit trevligt att ha haft lite fler varv för att ge oss en chans till att få nå pallen – men så är det, så jag har blandade känslor. Det är mörkt nu (kl.19), så det var rätt uppmaning att inte göra en omstart. Jag är inte så säker på att man kan skylla på tiden på dygnet för dagens förhållanden, eftersom vädret var dåligt vid 15 också. Det verkar som det bara var en av dessa dagar. Det har varit den dimmigaste och svalaste dagen jag någonsin sett i Malaysia för race dag. ”

Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes (7):
”Det var en mycket tuff val[till pitta för regn däck] eftersom du bara kunde se molnen, och då vissa delar av banan var blötare än andra så det var svårt att satsa. När regnet kom ner var det omöjligt att köra. Jag fick vattenplaning överallt – detta var de mest farliga förhållanden jag någonsin åkt i. Allt jag kunde göra var att försöka hålla bilen på banan. Det var rätt beslut att avbryta loppet, eftersom det var alldeles för farligt för alla. Jag älskar när det regnar, men det var bara för mycket. ”

Nico Rosberg, Williams-Toyota (8th):
”Jag tog ledningen från start och det är ett tag sedan Williams har varit längst fram på grund av ren prestanda och jag måste tacka ingenjörerna för det. Bilen gick riktigt bra och jag visade min förmåga att konsekvent driva på varje varv och öppna luckan till dem bakom mig. Och då kom regnet och tyvärr gick inte situationen vår väg. Men vi fick ut något av dagen och vår bil är bra där uppe, så vi kommer att se till att få de poäng vi förtjänar nästa gång. ”

Felipe Massa, Ferrari (9:e):

”Det var ett kaotiskt race och det är lätt under dessa villkor att fatta beslut, som senare i efterhand visar sig vara fel. När vi bytte till regn däck, förväntade vi skyfallet skulle komma snart, och tyvärr var det bara en lätt dusch. Därför kom jag tillbaka för att lägga på intermediates och omedelbart efter de kom skyfallet. Det är synd, eftersom jag kunde ha lyckats ta in täten. Vi behöver definitivt att analysera våra misstag och förstå hur de kan undvikas, men jag tror inte att det behövs en revolution som de alltid känslomässiga åskådarna kräver: det skulle vara fel eftersom det inte är en fråga om att vi plötsligt blivit dumma. Det är spelreglerna som har förändrats. Vi måste vara medvetna om detta och ta itu med situationen på ett annat sätt. ”

Sébastien Bourdais, Toro Rosso-Ferrari (10):
”Runt omkring varv 18, hade vi brist på bränsle, så vi hoppades på regn före slutat av den första stinten. Det kom inte helt i rätt tid och vi satsade på extrem däck eftersom skyfall var väntat, men i stället var det mer som duggregn, så vi ändrade igen till intermediates. Då regnet verkligen kom var jag tvungen att komma in igen för extremes och efter det stoppades loppet. Det var synd, eftersom det verkade som om vi var ganska konkurrenskraftiga i dessa mycket föränderliga omständigheter. Jag skulle ha velat ha omstart, eftersom det kunde ha varit en möjlighet att ta poäng, även om bara en halv-poäng. ”