Förar kommentar frÃ¥n Malaysia – del 2

Fernando Alonso, Renault (11):
”Vi gjorde en bra start från P9 till P3 och efter det fick vi försvara vår position eftersom vi var långsamma. Denna del av loppet var intressant och det var svårt att avgöra vilka däck vi skulle ta eftersom vi inte visste hur tungt regnet skulle vara. Vi stannar optimistiska inför nästa tävling i Shanghai och vi är fortfarande fast beslutna att fortsätta kämpa för mästerskapet. ”

Kazuki Nakajima, Williams-Toyota (12):

”Jag hade hjulspin av startlinjen, och jag tappade en hel del positioner till KERS bilar omkring mig, och jag hamnade bakom Piquet och jag fick kämpa för att komma förbi. Detta påverkade min plan eftersom jag tappade ganska mycket tid bakom honom och då kom naturligtvis vädret och det var omöjligt att göra ett helt korrekt beslut med ändrade villkor. Det var rätt val att slutligen röd flagga loppet och det var ingen överraskning att vi inte startada om. ”

Nelson Piquet, Renault (13):
”Strax före den röda flaggan var det omöjligt att köra, verkligen svårt att hålla bilen. Vi försökte att göra rätt beslut vid rätt tidpunkt och det finns inget mer vi kunde ha gjort under dessa förhållanden. Balansen i bilen var bra, men greppet på banan var ganska låg, men vi hade en bra start på loppet. Vi har lärt oss mycket igen i helgen och jag måste nu göra mig i ordning för nästa tävling. ”

Kimi Räikkönen, Ferrari (14):
”Vi var i en bra position vid tidpunkten för det första depåstoppet och sedan gjorde vi ett misstag, satte på regn däck när regnet ännu inte börjat falla. Och det var där mitt race var ganska mycket över. När tävlingen avbröts, var förhållandena mycket svåra. Det var så mycket vatten på banan och jag hade svårt att köra bilen ens i andra växeln. Självklart kan vi inte vara nöjda med vår inledning på säsongen: i Melbourne var det jag som gjorde ett misstag, och i dag var det stallet, resultatet är att vi befinner oss utan poäng. ”

Sebastian Vettel, Red Bull-Renault (15, DNF):

”Inte så mycket att berätta. Jag var på intermediate däck och de var ganska slitna eftersom det inte var så våt innan det plötsligt började hälla ner. Jag närmade mig kurva sju och det var plötsligt massor av vatten, men jag var mycket försiktig. Jag förlorade bilen på grund av vattenplaning och det fanns inget jag kunde göra. Det var för mycket vatten och mina däck var inte gjorda för dessa villkor. En spinn skulle inte ha varit mycket av ett problem, men anti-stall fungerade inte. Annars, hade jag bara spunnit, förlorat en del tid och det skulle varit det. Förut hade förarna tre pedaler, gas, broms och koppling och när du spann visste de exakt vad de ska göra. Det är inte i våra händer längre, så det är en skam att vi måste bryta för det här dumma skälet. ”

Sébastien Buemi, Toro Rosso-Ferrari (16, DNF):
”Vi var verkligen bra och jag tror jag var runt P7 eller P8 och planen var att komma in på följande varv, men sedan gick jag av vid kurva 5. De extrema däcken var helt borta, som att köra med slicks och jag minskade farten, men det var uppenbarligen inte tillräckligt för den mängden vatten, så jag spann, gick in i grus och fastnade. Vi var konkurrenskraftiga när det gäller hastigheten på vissa delar, vi var i top sex för snabba varvtider, även om jag körde sist, för att behövt komma in för nos byte.. Jag tror att en av Force India bilarna knuffade mig brett vid utloppet av sista kurvan och jag körde över något som bröt den främre vingen. Jag är besviken eftersom snurren i slutet var mitt misstag och det är på en sån här dag vi skulle ha plockat upp några poäng. ”

Adrian Sutil, Force India-Mercedes (17, DNF):

”När regnet började var det mycket svårt och nästan omöjligt att köra. Vi körde i andra eller första växeln vid 20km/h och även då gled vi runt banan. Det var otroligt, så det var ett bra beslut att avbryta loppet. Det var lite synd att det inte kunde startas om då tror jag att vi skulle ha haft en bra chans i de våta förhållandena. Men i slutet var det för mörkt för att starta. Ser fram emot Shanghai, jag vill ha en annan helg till utan några problem: låt oss förbättra vår takt och leta efter mer downforce och fortsätta med vår momentum. ”

Giancarlo Fisichella, Force India-Mercedes (18, DNF):

”Tyvärr gjorde vi ett misstag med att byte till extrem däck väldigt tidigt. Vi kom för tidigt och jag har tre eller fyra varv under torra förhållanden, så vi förstörde däcken. Sen regnade det och det greppet blev bättre och bättre men det var bara så mycket vatten och däcken var nästan som slicks så jag kunde inte kontrollera bilen, det var bara vattenplaning. Det var inte en bra tävling för oss, tyvärr hade vi en felaktig strategi, men vi får se till nästa race. ”

Robert Kubica, BMW Sauber-BMW (avbröt):
”När jag började formations varvet, gav motorn ifrån sig konstiga ljud och det fanns mycket lite kraft. Jag startade loppet, vilket under omständigheterna inte var lätt, och fortsatte att köra. Jag frågade mitt team vad jag ska göra, men innan jag fick ett svar fångas fattade bilen eld och jag stannade. ”

Heikki Kovalainen, McLaren-Mercedes (avbröt):

”Min start var okej. Jag tog det ganska försiktigt och försökte lägga mig bakom Lewis, då jag förlorade bakdelen och spann ut. Det var mitt misstag. Game over! ”