F2: Detta är Formel Två (en introduktion).

I helgen, redan idag för att vara mer exakt, börjar den nystartade serien Formula Two. F2 serien är en gammal juniorserie till F1 som lades ner 1984. Det var en mindre och billigare variant av F1, och det är faktiskt så att F1 var så dyrt under 52-53 att man faktiskt kördes med Formula Two bilar.
Serien fick under förra året nytt liv från främst Jonathan Palmer och hans MotorSportVision bolag som även står bakom Formula Palmer Audi och andra motorsport klasser och tillställningar i England.
J. Palmer är gammal racing förare själv och är den näst siste att vinna den gamla F2 serien och tog efter det plats i F1. MSV kommer att stå för det organisatoriska i serien medans FIA står för de sportsliga och tekniska reglementen. Bilarna kommer från Williams och motorerna från Audi.

Extra kul för sverige är att det finns en svensk förare i serien, vid namn Sebastian Hohenthal. Seb var en av de första att anmäla sig till serien och vi kommer att ha en närmare presentation av honom i helgen tillsammans med en exklusiv intervju gjord av oss och era frågor.
De flesta förarna kommer från olika Formel 3 serier, Formel Palmer, Renault eller liknande ochen hel del är mästerskaps vinnare. 25 förare totalt från 15 länder, tre är söner till gamla F1 förare och det finns även en tjej med, Natacha Gachnang som är kusin till Toro Rosso föraren Sebastien Buemi.

Jämlik serie

Serien går ut på jämlikhet och alla bilar produceras med samma specifikation med samma komponenter. Endast standard komponenter från MSV får sättas på bilen.

Motorerna kommer testas och övervakas av MSV, man kommer att ha koll på data från motorerna under tester, kval och race kan på detta sätt som enda mästerskap garantera att motorkraften hos alla daltagare är den samma.
Bilarna kommer också ha samma minimi vikt inklusive förare. Bränsle kommer tillhandahållas av MSV från en och samma källla, bilarna kommer tankas upp innan varje session med lika mycket bränsle (vilket är en race distans).

Däcken kommer delas ut slumpvis och varje förare kommer få lika många set av däck. Normalt 2 set nya och 2 set använda torr däck samt ett set nya och ett sett använda regn däck. Om första racet är i regn kommer det finns ett extra dubbel set regn däck till race två.

Om en förare känner att hans/hennes bil inte är konkurrenskraftig nog kommer en erfaren testförare köra bilen och jämföra den med reserv bilen som finns att tillgå. Om det ställs fast att bilen inte är konkurrenskraftig, skall delar i bilen bytas ut tills den är i samma nivå igen. Hinner man inte ordna detta innan nästa race, kan föraren få låna reservbilen i kommande race.
En förare får också byta till reserv bilen utan att något fel hittas, får en självkostnad av £27,000 (€30,000).

Tävlings helgerna

Race helgerna är något liknande GP2 och består av nedan sessioner.

Träning 1 30 minuter
Träning 2 30 minuter
Kval 1 30 minuter
Kval 2 30 minuter
Race 1 30 – 40 minuter
Race 2 30 – 40 minuter

Under varje race måste varje förare göra ett obligatoriskt depå stopp. Detta stopp måste ta minst 10 sekunder, vilket börjar räknas från det att bilen kört in i depån och står helt stilla, varefter föraren trycke på en knapp som finns på ratten. När de 10 sekunderna har gått kommer det på en display i ratten blinka [> 10 sec !], och om man är färdig med allt jobb på bilen kan föraren köra ut från depån igen.
Skulle föraren lämna depån innan dessa 10 sekunder har gått kommer han/hon att bli straffad med en ”drive-through”. Depå stoppet får inte göras innan minst två varv är körde och inte ifall säkerthetsbilen är på banan.

Mästerskap – priser

Vid varje race kommer man dela ut poäng efter följande tabell.

1:a - 10p     5:a - 4p
2:a - 8p      6:a - 3p
3:a - 6p      7:a - 2p
4:a - 5p      8:a - 1p

Vinnaren av F2 mästerskapet kommer att få test köra en Williams F1 bil. Denna test session skall ordnas så att man värderar förarens kapacitet och potential som en Formel Ett förare. De som slutar i topp tre i mästerskapet kommer att kvalificera sig för en FIA superlicens.

Testning

Det finns tre officiella test tillfällen under säsongen.
Den första hölls 18:e Maj på Silverstone inför säsongen. Under säsongen kommer det finns två tillfällen:
7: Juli – Brands Hatch och 11:e Augusit – Donington Park.

Under varje test tillfälle får man max köra 300km. Det finns även möjlighet att testa på MSV’s Bedford Autodrome test bana, testning där är begränsad till 1000km under hela 2009 säsongen.

Bilen – teknisk fakta

Monocoque: Kolfiber komposit monocoque byggd efter 2005 FIA F1 säkerthets standard
Vingar & kaross: Kolfiber komposit
Hjulbas: 2885mm
Track front / rear: 1590mm / 1475mm
Vikt: 570 kg
Motor: Audi 4-cylinder turboladdad, 5 valv per cylinder
Slagvolym: 1781cc
Bore/stroke: 81.0mm x 86.4mm
Effekt: 400bhp @ 8,250rpm or 450bhp @ 8250rpm with overboost
Motor & växellåde kontrol: Pi Research Pectel MQ12 ECU
Data loggning and analys: Pi Research
Växellåda: Hewland TMT med 6 fram växlar och back. Sekvensiell semi-automatisk växel system
Bromsar & Koppling: AP Racing
Däck fram / bak: Avon 250/570-13 / 300/600-13

Det var lite kort om vad F2 handlar om, går till och innehåller. Vi kommer med en full detaljerad lista med regler och specs efter vår omorganisering av sajten och öppnandet av våra speciella Formel Två sidor.
Om en stund dyker vår exklusiva intervju med Sebastian Hohenthal upp, håll utkik efter den.

notering kl 16.00:
Efter dagens andra träningspass låg Seb på en ganksa skön 6:e plats, 0.868s efter ledaren E.Piscopo.