Silverstone biljetter går heta
Som vi berättade tidigare idag, fick Silverstone tillbaka Storbritanniens GP igår.
Idag, 24h timmar senare har man redan sålt ca 6500 biljetter till nästa säsongs race helg, och har alltså redan över £1.2milj. i inkomster .
”Vi är överväldiga av det tidiga intresset av biljetter för nästa års evenemang, vi är väldigt lyckosamma att Silverston och F1 har sådan fantastisk stöd hos fansen.
Vi arbetar för att leverera en fantastisk upplevelse för fansen som ska ge valuta för pengarna, med en rad underhållsningsevenemang på och av banan. Med MotoGP och F1 på Silverstone nästa år, ser vi fram emot ett hektiskt och spännande år.” – Richard Philips, Silverstone
Nya däck från Bridgestone 2010
Till nästa säsong träder några mindre regeländringar i kraft i Formel1, den främsta troligtvis tanknings förbudet. Man kommer att gå tillbaka till tomma tank under kvalet (valfritt självklart) och alla starta tävlingen med full tank, som ska räcka till målgång.
Bridgestone hade sedan tidigare planer på att introducera smalare framdäck till nästa säsong, för att rätta till balanseringen av bilen. De nya däcken kommer även vara mer hållbara och föreningen har ändrats.
”Eftersom däckens karaktär kommer förändras på grund av de modifikationer vi gör, jobbar vi väldigt hårt med alla stallen för att förbättra deras förståelse för detta. Vi ser framemot att se hur snabbt teamen kan maximera däckens prestanda med de nya reglerna för 2010” – Jun Matsuzaki, Chefs Ingenjör, Bridgestone Motorsport
Fernando Alonso tror inte att förbudet mot tankning kommer att spela så stor roll för körstilen hos förarna eller skapa problem.
”Det viktiga kommer vara att se efter däcken under de första 10 eller 15 varven, den första stinten.”
Stall & Förar Nyheter
”Ge oss tid” säger Mercedes GP
Mercedes bossen Norbert Haug ber media om tid angående deras andra förare. Platsen Nico Rosbergs stallkamrat är ett hett ämne i media, men Haug säger att de troligtvis inte kommer kunna meddela någonting innan jul
Man arbetar som bäst på att väga upp alternativ, som ryktas inkludera bl.a Michael Schumacher och landsmannen Nick Heidfeld.
Lotus ökar på i ledningen.
I helgen blev Alex Yoong anställd av Lotus som ansvarig för Asiatiska delen av teamets utvecklingsprogram för unga förare. Yoong har kört 18 race i F1 med Minardi 2001-2002 och senaste åren kört i bland annat A1GP och några Gp2 Asia series tävlingar. Alex Yoong kommer arbeta tillsammans med Formel 3 stallet Litespeeds team chef Nino Judge, som kommer sköta den Europeiska delen.
Nino Judge, är den som från början gjorde en anmälan om att ansluta till Formel Ett under namnet Lotus med sitt F3 stall Litespeed.
Nuvarande stallchefen för Lotus Tony Fernandes meddelade idag att han kommer fortsätta som stallchef för en obestämd framtid. Tanken var att han skulle ge över ledareskapet efter starten av 2010 säsongen, men har ändrat sig efter att ha bevisat att han kan sköta sitt jobb som chef för AirAsia samtidigt som han driver ett F1 stall.
”Sanningen är den att jag kommer at bli en riktigt stall chef. Om du äger ett flygbolag och berättar att du ska bli stallchef i F1, kommer aktieägarna bli oroliga.” berättade Fernandes till Autosport.
”Men de börjar se att det är OK. Det är inget svårt jobb när du väl har satt ihop en bra ledning, men du måste vara klistret som håller ihop stallet.”
Sauber vill ha något nytt och något gammalt
Sauber som fick tillbaka sin F1 plats förra veckan, är ute efter en erfaren och en hungrig ung förare att köra nästa år.
Namn som nämnts är Nick Heidfeld, Jarno Trulli, Heikki Kovalainen, Giancarlo Fisichella, Pedro de la Rosa, Christian Klien, Anthony Davidson och Kamui Kobayashi.
Fyra bud på Renault
Renualt F1’s framtid hänger på en skörtråd. I veckan har moderföretaget möte där stallets framtid troligen avgörs. Under förra veckan hade F1 ledningen möte, bland annat för att diskutera de bud på stallet som kommit in. De ’kända’ buden kommer från David Richards, Prodrive, och Genii Capital med Gérard Lopez i spetsen.
Enligt Berni Ecclestone ska det finnas upp till fyra intressenter till det franska stallet. F1 ledningen för Renault sägs favorisera Richards och Prodrive för att ta över stallet, medan huvudledningen hellre skulle se Gérard Lopez grupp ta över. De senare skulle enligt uppgift ta full finansiell kontroll över koncernen, inkludera Renault utvecklingsprogram i Gravity Sports Management, som Lopex driver samt behålla Renault namnet i minst ett, troligtvis två år.
Säljer Renault stallet rör de till ordentligt i förarmarknaden inför jul. Robert Kubicas kontrakt skulle omedelbart sluta gälla, vilket skulle öppna för en övergång till Mercedes. Vilket tros vara vad Mercedes GP väntar på just nu innan de tar beslut om Rosbergs stallkamrat.
Serbisk hoppfull ger inte upp hoppet.
Stefan GP, som var ute efter Toyotas plats i 2010 års F1 mästerskap innan Sauber tilldelades platsen, har inte gett upp hoppet om F1.
Satsningen leds av Serbiske affärsmannen Zoran Stefanovich, som på måndagen sa att man är hoppfull om att slutligen kunna tävla. Man har börjat annonsera för lediga jobb inom diverse platser inom ett F1 stall och hade besök av Toyotas stallchef John Howett i måndags
De 500 anställda hos Toyota som fått gå, kommer att ha ”en liten fördel” till platserna, som är placerade i Tyskland och Belgrad, Serbien hos Stefan GP.