Det återstår visserligen fyra månader och nästan halva säsongen, men snacket om vilka F1 förare som kommer gå till vilket stall säsongen 2011 har redan startat.
Vissa, Webber – Massa – Kubica, har redan förlängt med sina nuvarande stall, men flera stycken kan vara på väg till arbetsgivare innan testerna sätter igång i vinter. Främst är det förare från de tre nya stallen, Virgin Racing, Lotus Racing och Hispania Racing Team (HRT). I Hispania har man redan börjat rulla in Sakon Yamamoto, som har bättre sponsor uppbackning än både Bruno Senna eller Karun Chandhok. I stallet finns även Christian Klien, som mycket troligt kan få hoppa in ett race innan den här säsongen är slut. Anledningen till att HRT just nu kör rullande förare tros vara bristen på pengar i stallet. Till kommande säsong ska stallet enligt rykten ha säkrat mer uppbackning och är även i samtal med Toyota om att använda deras faciliteter i Cologne och möjligtvis deras F1 bil för 2010 som inte blev använd.
I Lotus är läget stabilare, men Jarno Trulli har inte haft någon dröm säsong, medan Heikki Kovalainen stundtals är besviken på hur mycket stallet och bilen har utvecklats. Finska medier spekulerar att Heikki kan vara på väg till Renault som en del av en deal där Lotus skulle köra med Renault motorer från 2011. Det skulle i sin tur betyda att deras Ryska förare Vitaly Petrov inte får förnyat kontrakt, men jag tror att Petrov skulle stanna i F1 på anant håll i sådana fall.
Virgin Racings första förare Timo Glock har öppet erkänt att han håller ögonen öppna för möjligheter i andra stall, även om han har ett längre kontrakt med Virgin. Han har möjlighet att bryta kontraktet dock ifall något bättre dyker upp och stallets utveckling inte fortgått enligt planeringen. Hittills har inget dykt om Luca Di Grassi, och det är troligt att han kommer stanna kvar hos Virgin, förutsatt stallet finns kvar, efter en hyfsad säsong än så länge.
Force Indias och Saubers förar par kan möjligtvis båda komma att bytas ut. Adrian Sutil håller sina dörrar öppna, precis som sin Tyska kamrat Timo Glock. Men med fulla säten i topp teamen, finns det för tillfället inte många bättre alternativ för Sutil förutom att stanna kvar hos Force som blivit ett topp stall i mittfältet. Om det är Liuzzi eller unga Paul Di Resta som han kommer ha som sin stallkamrat får vi nog vänta med och se. Liuzzi har inte haft någon super säsong, men den har heller inte varit helt värdelös. Di Resta å sin sida har visat bra fart och körning under sina testsessioner på fredagarna.
En annan intressant möjlighet som togs på gårdagens F1Chat på twitter, var att om eller när, Indiens GP blir officiellt kanske Force knyter till sig Karun Chandhok som andra förare. En Indisk förare i ett Indisk stall under första grand prixet i Indien… Priceless 😉
Vad gäller Saubers framtida förare kommer Pedro De La Rosa mest troligt inte fortsätta, om inte som reservförare. ”Kamikaze Kamui”Kobayashi har förbättrat sin körning de senaste loppen och visat på den form han hade i slutet av 2009 när han hoppade in för Timo Glock i Toyota. Enligt de senaste rykten förhandlar GP2 föraren Pastor Maldonado och hans agent Nicolas Todt med Sauber om en möjlig plats till nästa år.
Maldonade leder GP2 serien för tillfället med 26poäng och tre race helger kvar. 25 årigen började året med en sjätte plats och tredje plats i Barcelona, huvudloppet och sprinten respektive. Sedan dess har han tagit fyra vinster, en andra och en tredje plats i huvudloppet.
Vi ska inte heller glömma det 13:e stallet som kan ansluta till Formel 1 kommande säsong. FIA håller som bäst på att gå igenom ansökningarna från de, tre?, kandidaterna som består av f.d F1 föraren Jacques Villeneuves satsning med Durango, Epsilon Euskadi och Stefan GP. Stefan GP försökte ta platsen, som öppnades upp efter USF1’s avhopp, redan förra året men blev nekade den gången.
Red Bull, Ferrari, McLaren, Mercedes, Williams och Toro Rosso verkar ha sina förare klara, men av resten av stallen.
Vad har ni för tankar om vem som sitter var F1 säsongen 2011? Kom gärna med din lista.