På en presskonferans imorse meddelade McLaren Groups ordförande Ron Dennis en större omstrukturering av McLaren Group.
Under de senate två åren har McLaren varit engagerade i ett program för att utveckla ett sortiment av nya McLaren sportbilar som ska bygga på framgångarna av McLaren F1 och Mercedes-Benz SLR McLaren. Som ett led i denna plan är det meningen att McLaren Automotive, som är ett av top företagen i McLaren-gruppen, ska bli ett självständigt bolag senare i år. Lanserings datum för den första modellen i det nya utbudet av McLaren sportbilar kommer att vara under 2011.
McLaren Automotive har för avsikt att anskaffa nytt kapital utöver de befintliga investeringar i näringslivet för att utveckla det planerade fordons programmet. De har utsett Credit Suisse som finansiell rådgivare för att underlätta denna process.
Ron Dennis säger: ”Med ytterligare planerade investeringar i företaget på £ 250 miljoner, förslag på plats för en ny McLaren produktionsanläggning i Storbritannien och chansen för upp till 800 kvalificerade arbetstillfällen, McLaren Automotive expansionen kommer att utgöra en betydande investering i den brittiska bilindustrin. ”
Ett antal organisatoriska förändringar har också aviserat i dag, som är utformade för att underlätta nästa steg i McLarens bolagsmässiga utveckling:
– Som exekutiv ordföranden för McLaren Automotive, kommer Ron Dennis att leda tillväxten i de nya sportbils verksamheten. Från och med idag har Ron Dennis lämnat sitt ansvar som verkställande direktör för McLaren Racing till Martin Whitmarsh, som kommer att vara ansvarig inför styrelsen för verksamheten i McLaren Racing förutom sin roll som stall chef i Vodafone McLaren Mercedes.
Ron Dennis reflekterade över sina år i Formel Ett: ”Jag gav över rollen som Stall chef för Vodafone McLaren Mercedes till Martin Whitmarsh den 16 januari, samma dag som lanseringen av vår nya Formel 1 bil. Den dagen fick jag många frågar om jag skulle närvara vid 2009 års Australiensiska Grand Prix. Mitt svar var ”ja”. Och visst var jag på plats – om än inte som den person som ansvarar för Vodafone McLaren Mercedes. Det var, jag erkänner, en konstig känsla.”
”Nästa race, Malaysias Grand Prix, tittade jag på tv i Storbritannien – en aktivitet jag märkte var förvånansvärt enkel. Jag förväntade mig vara mer känslosam om det, efter en obruten svit av deltagande i så många Grands Prix i så många år.”
”Jag medger att jag inte alltid är lätt att komma överens med. Jag erkänner, jag har alltid kämpat hårt för McLaren i Formel 1. Jag tvivlar på att Max Mosley och Bernie Ecclestone blir missnöjda med mitt beslut. Men ingen bad mig att göra det. Det var mitt beslut.”
”På samma sätt, var jag arkitekten bakom dagens omstrukturering av McLaren Group. Ã…terigen, ingen har bett mig att göra det. Det var mitt beslut.”
”Jag känner mig oerhört entusiastisk om utsikterna för McLaren Group och för McLaren Automotive, och jag har inga betänkligheter om att lämna Martin att rapportera till styrelsen när det gäller frågor om Formel 1.”
”Nästa race, Malaysias Grand Prix, tittade jag på tv i Storbritannien – en aktivitet jag märkte var förvånansvärt enkel. Jag förväntade mig vara mer känslosam om det, efter en obruten svit av deltagande i så många Grands Prix i så många år.”
”Jag medger att jag inte alltid är lätt att komma överens med. Jag erkänner, jag har alltid kämpat hårt för McLaren i Formel 1. Jag tvivlar på att Max Mosley och Bernie Ecclestone blir missnöjda med mitt beslut. Men ingen bad mig att göra det. Det var mitt beslut.”
”På samma sätt, var jag arkitekten bakom dagens omstrukturering av McLaren Group. Ã…terigen, ingen har bett mig att göra det. Det var mitt beslut.”
”Jag känner mig oerhört entusiastisk om utsikterna för McLaren Group och för McLaren Automotive, och jag har inga betänkligheter om att lämna Martin att rapportera till styrelsen när det gäller frågor om Formel 1.”