F1nyhet: Nya regler och budgettak för 2010

Under förra torsdagen hade FIAs World Motor Sport Council ett möte för att diskutera F1s framtid. Ett möjligt budgettak och regler för den kommande säsongen, främst ämnade att sänka kostnaderna inom sporten.
Detta är vad som bestämdes och det som gäller för kommande säsong.

Budgettak från och med 2010

Till säsongen 2010 bestämdes ett budgettak på £40 per år (som år räknas 1jan-31dec). Denna summa ska täcka allt förutom följande.

  • Marknadsföring och gästfrihet
  • Ersättning för förare (test & race), och eventuella junior program
  • Straff och böter som delats ut av FIA
  • Motorkostnad (gäller 2010 endast)
  • Utgifter som stallet kan visa inte har någon påverkan för deras prestande och prestation i Mästerskapet
  • Utdelning (ink skatter) av vinster relaterade till deltagande i Mästerskapet.

För att man ska kunna hålla koll på och kontrollera stallens utgifter kommer man att starta en ny kommision för denna uppgfit. Den kommer att bestå av en ordförande och två medarbetare. Dessa ska utses för en tre års period av WMSC. Självkart ska dessa kommisionärer vara oberoende av alla stallen.

Förutom undantagen ovan och utbetalningar FOM gör till top 10 stallen, kommer nya stall som går med i serien även få vissa avgifter och betalningar betalda.
Detta inkluderar 10 miljoner US dollar till varje stall, gratis transport för två chassis och frakt up till 10.000kg (inte inkluderat de 2 chassis), samt 20 flygbiljetter för varje runda som hålls utanför Europa.
För att kunna få tillgång till detta paket måste man kvalificera som en ”Konstruktör” och visa att man har de nödvändiga faciliteter, ekonomiska resurser och teknisk kompetens för att tävla i Formel Ett.

Budgettaket är dock valfritt, så för att de som kör under taket ska kunna konkurera med de sominte gör det kommer de få några undantag från reglerna. De tekniska undantagen är:

  • rörliga vingar, fram och bak
  • motor som inte har någon varv begränsning

De stallen kommer också få köra hur mycket testning de vill mellan säsongerna och utan restriktioner på skala och hastighet i vindtunnel tester.

Almänna regler ändringar för 2010

Först och främst har man uttökat fältet till 26 bilar, vilket betyder att hela 3 nya stall kan tänkas komma med i serien till nästa år. Det finns också intresse från minst 4-5 stycken för tillfället.

Man fastslog att tankning under racen kommer att förbjudas från och med nästa säsong, 2010. Denna ändring kommer så man ska spara pengar på att frakta omkring tanknings utrustning mellan tävlingarna och som motivation för motortillverkare att utveckla mer bränsleeffektiva motorer.
Även däcksvärmarna förbjuds till nästa år och andra sorters uppvärmare ska fortfarande vara förbjudet.

Maxvikten kommer också ökas med 15kg från dagens 605kg till 620kg, detta för att tyngre förare inte ska missgynnas av reglerna. Vikten blev en stor fråga i början på säsongen på KERS introducerades, som gav bilen ca 30-40kg mer vikt. Bl.a. BMW Saubers Robert Kubica gick över maxvikten i början när man installerade KERS i hans bil.


Så vad tycker vi om dessa nya saker som introduceras?!?
De ekonomiska bestämmelserna gillar vi, budgettaket ger nya stall en chans att komma in i sporten. Även om jag tror och tycker att det är lite av en bortförklaring för ett möjligt nytt stall att säga att nu när det finns ett tak så kan vi komma in. Därför att de ”stora” stallen kommer troligtvis köra utanför taket i vilket fall, och ville man gå med i F1 för £40 milj. så kunde man gjort det även förut. Sen igen så gör nog de extra pengarna och hjälpmedlen FIA lovat till nya stall stor skillnad.
Undantagen från de tekniska reglerna kan man diskutera om det var tillräckligt eller för lite. Det gick snack om en hel del undantag på förra mötet men nu blev det bara två. Rörliga fram och bakvingar, man kan ju undra hur mycket en rörlig bakvinge ska göra nytta, och om det ens är möjligt ur en säkerhets synpunkt. Skulle denna sluta fungera skulle bilen tappa allt grepp och flyga av banan.

Regeländringarna tror vi kommer göra racen nästa år mer intressant. 26 fulltankade bilar på banan är helt underbart. Kaoset i första kurvan i första racet är en garanti. Vi ser redan framemot detta, mer taktik, större däcks hantering, olika bilar och förare fungerar helt olika med mycket och lite bränsle. Helt enkelt det ser bra ut.