Han har brutit två lopp i klar ledning och från säker vinst, och hade under första dagen på Sepang problem med acceleration och servostyrningen. Men Seb Vettel är mer oroad över prestandan än tillförlitligheten.
”Jag var inte 100% nöjd idag, vi måste bli lite snabbare. McLaren och Mercedes bilarna ser snabba ut och Ferrari har bra fart över längre distans, så vi måste se var vi är. Den här banan är en av de tuffare på grund av hettan och de fuktiga förhållandena.” – Sebastian Vettel, Red Bull
Även Mark Webber fick problem under morgonen, med motorn som gick sönder tidigt under andra passet. Det blev därför bara 13 varv för Australiensaren under FP2.
”Det var motorn.
Man vill inte ha sin fredag störd och dagens problem kostade mig mycket tid på banan, men bilen kändes bra på de snabba delarna och även de långsammare. Det är aldrig idealt att bli av med en motor, även om den hade många mil i sig. Det är bra att Vettel är med där uppe, men det är som förväntade oss. Det hade varit trevligt att få prova på option-däcket idag, men vi får göra det imorgon istället.” – Mark Webber, Red Bull
Med nya regler för sidospeglarna från och med Spaniens GP, 7-9 Maj, kan Red Bull få ännu ett bakslag på sin 2010 bil. Red Bull är nämligen ett av stallen som använder s.k. sideboards till sina sidospeglar. Det är en trend som blev populär speciellt föra året när sådana delar egentligen var förbjudna.
Bilarna får inte ha några lösa eller utstickande delar på sidepodsen, vilket flera löste genom ett kryphål i reglerna. Man satte fast sidospeglarna på sideboardsen och på de sättet kom man runt regeln, och fick samtidigt en extra del som styr in luft i sidepodden.
Men nu har alltså FIA säkerthetschef, Charlie Whiting, bestämt att alla måste sätta fast sidospeglarna på cockpiten igen och därmed kommer Red Bull, Ferrari, Force India, Williams, Sauber och Hispania behöva göra ändringar på sina bilar.
glosor:
- sidepod = sidan av F1 bilen, där det stora luftintaget sitter.
- sideboard = en upprätt ”planka” som ofta sitter just vid öppningen av luftintaget på sidepodden för att styra in luft i nämnda öppning