Om exakt fyra veckor kommer vi ha korat den första vinnaren av det första racet, i Bahrains GP, för F1 säsongen 2010. Kommer det vara fjolårets topp par Vettel och Webber, regerande världsmästaren Jenson Button eller hans stallkamrat och slutsäsongens raket Lewis Hamilton, som inleder med seger.
Eller kommer blivande legenden Michael Schumacher börja sin comeback på bästa möjliga sätt? För att glömma de nya stallen och vad de kan tänkas göra. Virgin Racing visade under sista dagen av veckans tester att man inte är helt hopplöst bakom, och denna vecka får vi äntligen se vad Trulli och Kovalainen kan få ur den racing gröna Lotus bilen.
De två sista stallen, Campos och USF1, väntar vi fortfarande på ska få sina bilar och annat i ordning. Livstecken från USF1 i helgen antydde på att vi under veckan kanske kan få se en bil, eller åtminstone status uppdateringar. Tiden börjar dock bli knapp för de två återstående nya stallen att bli klara innan säsongsstarten i Bahrain.
En grupp från Serbien, Stefan GP, har dock meddelat att de är beredda att hoppa in och ersätta vilka som helst som inte tar sig till starten och blir av med sin plats.
Ingen tankning, nya poängs och däck regler senaste veckan har alla bidragit till att förväntningarna för F1 säsongen 2010 skruvats upp ännu mer än de redan var, med 4 nya stall.
2009 kan ha varit den mest underhållande på åratal och bjöd på flera överraskningar under året, även om vissa påstår att racen var lika tråkiga och förutsägbara som vanligt (vilket visserligen kan stämma). Året såg ändå Red Bull etablera sig som ett topp stall, ett år efter att deras ’sämre’ systerstall slagit dem i mästerskapet, Brawn GP som reste sig ur Hondas aska och blev det första ”nya” stallet någonsin att vinna båda mästerskapen under sin första säsong i F1. Force India gick från botten stall till övre mellan stall, med poleposition i Belgien som årets största höjdpunkt.
Till 2010 har inte mindre än 8 (+2) förare bytt stall, det har dessutom tillkommit 6 rookies i fältet.
Nykomlingarna för året är: Vitaly Petrov – Renault, Nico Hülkenberg – Williams, Lucas di Grassi – Virgin, Kamui Kobayashi – Sauber, Bruno Senna – Campos och Jose Maria Lopez – USF1. Och då återstår fortfarande två platser.
De tio som istället har bytt stall är:
Jenson Button från Brawn GP till McLaren
Rubens Barrichello från Brawn GP till Williams
Nico Rosberg från Williams till Mercedes GP (brawn)
Fernando Alonso från Renault till Ferrari
Robert Kubica från Sauber till Renault
Timo Glock från Toyota till Virgin
Jarno Trulli från Toyota till Lotus
Heikki Kovalainen från McLaren till Lotus
+
Michael Schumaher comeback i Mercedes GP (från ferrari)
Pedro de la Rosa comeback i Sauber (från mclaren)
Hur ser det ut?
Ska man gå efter testerna som avverkats hittills är det väldigt svårt att avgöra vem och vilka som ligger i topp. Under förra veckans tester i Jerez försvann mycket av tiden till regnet, och när man till slut var ute och körde var det ofta längre stinter med mycket bränsle. Ena dagen var Toro Rosso i toppen av tiderna, medan Schumi satte veckans snabbaste i slutet på sista dagen.Ursäkta, det var såklart Lewis Hamilton i sin MP4-25 som var snabbast sista dagen!
Allmänt har McLaren och Mercedes GP sett väldigt stabila ut, nya Ferrari bilen, F10, verkar vara mycket bättre än 2009 och även Red Bull ser ut att kunna fortsätta förra året form.
Renault, Sauber, Williams och Force India hänger med bra tidsmässigt än så länge, frågan är om det räcker race distans när säsongen sätter igång. Vi såg flera gånger 2009 hur folk som var snabba i kvalet inte hängde med under loppet. Men med 10 placeringar som tar poäng blir även mellanfältet mer intressant i år. Och man behöver endast några topp placeringar för att vara med i kampen någorlunda. Även om förarmästerskapet är det mer intressanta för den generella publiken, kan konstruktörs-mästerskapet bli väldigt jämt med nya poängsystemet, förutsatt att inte bara ett stall vinner varje gång 😛