F1 rubriker veckan för Italiens GP

Tar en titt på rubrikerna och notiserna i F1 världen inför helgen på Monza och Italiens Grand Prix.

Ferrari paret skippar WMSC mötet

Varken Fernando Alonso eller Felipe Massa kommer att finnas på plats för World Motorsport Council mötet på onsdag, där Ferrari ska uppenbara sig för stallorder fiaskot på Hockenheim. Förarparet kommer istället förhöras genom videosamtal under mötet.
Personligen ger detta mig lite dåliga vibbar, mycket lättare att sitta med manus när man sitter bakom en kamera istället för att behöva lära sig det man ska säga utantill och sitta framför panelen i person. Risken/chansen är väl att Ferrari slipper undan ganska slappt från det hela.

Bridgestone annonserar däcken för sista racen

Inga fler jätte skillnader i däck för de återstående racen den här säsongen.
Till Japan och Korea kommer man ta med sig  de mjuka och hårda däcken sorterna,  medan det blir super-soft och medium till Abu Dhabi och Brasilien.

”Det mest intressanta för de sista loppen är vilka däck vi ska ta med oss till Korea. Som alltid när det ä rnya race jobbar vi ihop med FIA, banan och stallen för att komma fram till ett beslut men till all den informationen har vi alltid säkerhet i åtanke så vår tilldelning till första loppet i Korea kommer naturligt vara konservativt.

Däcken till Korea skeppas just nu till banan och vi är väldigt nyfikna på att se de nya faciliteterna när vi kommer dit om sju veckor. Suzuka sätter däcken genom ett tufft pass så vi har den hårdare kombinationen av hård och mukt, medan Sao Paulo och Yas Marina passar bättre för den mjukare kombinationen av super soft och medium” – Hirohide Hamashima, chef motorsport-däck utveckling Bridgestone

Kobayashi stannar hos Sauber för 2011

Goda nyheter för alla Kamikaze Kamui fans, den 23 åriga Japanen har förlängt med Sauber för 2011 efter att ha uppnått de krav och förväntningar stallet hade på honom.

vi har aldrig haft några tvivel på att jobba med honom igen 2011

”Kamui har definitivt uppfyllt alla förväntningar i form av hans fart och kämpar glöd. Plus hans jobb med ingenjörerna och hans tekniska förståelse har förbättrats väldigt mycket. Den erfarenhet han har byggt upp under hans första säsong i Formelt Ett kommer helt klart vara till hans fördel 2011. Och vårt mål är att ge honom en snabb och tillförlitlig bil fån start till nästa säsong.”Peter Sauber, Stallchef Sauber Motorsport

Inget beslut är taget än om vem som blir Kamuis stallkamrat än. Starka rykten placerar dock GP2 föraren Sergio Perez i den andra bilen för 2011.

Tekniska regler för 2013 börjar läcka ut

Det har förra veckan läckt ut lite information (rykten?) att F1 bilarna skulle från och med 2013 återgå till turboladdade motorer.
Enligt Italienska auto.it har de flesta stallen redan kommit överens om fler saker för de kommande bestämmelserna. Bilarna skulle ha så kallad ’grund effekts’ aerodynamik och drivas av en 1.6 liters, fyra cylinders turboladdad motor. De skulle ha en effekt på 650 hästkrafter, gå på runt 10,000rpm, en funktion för effektiv begränsning av bränsleflödet (för en ”grönare formel bil) och man skulle vara begränsad till fem stycken per säsong, jämfört med dagens åtta. Även KERS skulle vara implementerat på ett eller annat sätt i framtidens motorer med bättre värme-återvinnings teknik som kan öka de befintliga hybridsystemen.

’Grund-effekt’ aerodynamik, som uppfanns på ’70-talet, skulle förbättra omkörningar genom att majoriteten av downforcen skulle genereras under bilen, istället för av vingarna och toppen av bilen, vilket stör luftflödet till bakom varande bilen.
Tekniken förbjöds kort efter dess introduktion därför att bilarna blev väldigt instabila i höga farter.

Lotus och Renault samarbete klart??

Autosport säger att ett avtal mellan Lotus Racing och Renault ska vara på plats för nästa säsong, även om stallet har ett tre årskontrakt på plats med Cosworth.
Enligt uppgifterna startade allt med att Lotus letade efter en ny samarbetspartner för växellåda och transmission. Där kom Renault in i bilden och var med en glada att förse Lotus med de systemen för nästa år. Men företaget som försöker åka sina motorpartnerskap gjorde allt de kunde för att även inkludera motorer i avtalet.

Men för att Lotus Racing ska kunna köra med Renault paket 2011 måste de lösa saker med Cosworth först. Som alla andra nya stall skrev Lotus på ett tre års avtal med Cosworth inför 2010. Skulle va kul att se de gröna Lotus bilarna med lite bättre saker under skalen för 2011! Fortsättning följer….