inga bilder hittades
Q&A med Adrian Newey om nya RB6
Hur mycket, om alls, var du hindrad av att bygga RB6 av Red Bulls kamp för 2009 års mästerskap?
”Regel ändringarna för 2010 var relativt små vilket betydde att all undersökning för 2009 var relevant för den här säsongen, vilket resulterade i att det fanns mycket färre val att göra mellan 2009 och 2010 utvecklingen. Vi koncentrerade oss i början på de utmaningar som fördubblingen av bränsletanken och de smalare framdäcken skulle ha på bilen. Aerodynamik jobbet för 2010 började ungefär i Juni, där vi tittade på monocoquen där det gjorts en liten ändring i reglerna gällande V-sektion chassit vi använder. Resten av chassi arbetet var optimering av aerodynamiken och göra plats för de extra ca 70 kilo bränsle.”
Vilka är de huvudsakliga skillnaderna mellan RB5 och RB6?
Bilen är till stor del en evolution av 2009 bilen, det finns ett stort släkttycke. Vi försökte förfina och utveckla istället för att gå för nya koncept. Och som sådan, ser bilen väldigt lik ut med liknande chassi och pull-rod bak fjädringen.
Vilka var de största utmaningarna under konstruktionen av RB6?
”De två självklara är bränsletanken och och de smalare framdäcken. Förutom det är det de vanliga utmaningarna med att försöka utveckla bilen och se till att den är snabbare än sin föregångare.”
Hur mycket har 2010 reglerna påverkat designen av RB6?
”Det är mer än att bara stoppa in än större bränsletank i bilen. Den större bränsletanken sätter mer press på bromsarna, så kylningen av dessa måste klara det. Man måste ta i beräkning den effekt extra bränslet har på däck slitage tidigt i racet och om det finns nått vi måste ändra mekaniskt för att klara det. De smalare framdäcken ändrar viktfördelningen och balansen i bilen.”
Vad gillar du mest med RB6?
”Det är frågan jag får ofta och har svårt att svara på, för att vara ärlig med dig. Jag hoppas det är en märkbar utveckling av 2009 bilen. En tydlig skillnad är att 2009 bilen var inte gjord för att passa dubbel-diffusern och vi var tvungna att sätta dit en bäst vi kunde runt fjädringen och växellådan. Men den här bilen har vi kunnat konstruera bilen från början.”
Spelar Sebastians och Marks olika längder roll i designen?
”Bilens måste designas efter Mark, vilket betyder att cockpiten måste vara lite längre än vad minimum måtten tillåter och bränsletanken måste flyttas bakåt en bit på grund av att man inte får lagras framför förarens rygg. Efter att vi gjort allt det är det lättare att passa in en kortare förare, Sebastian, ganska lätt. ”
Vad var tanken med det senare datumet för lanseringen av RB6?
”Vi ville ge oss själva så mycket tid som möjligt att utforska och utveckla bilen som möjligt. På grund av att bilen är en utveckling behövde vi inte vara ute tidigt för att fastställe dess grundläggande koncept, så vi ville gå oss så mycket tid som möjligt att utforska den.”
Vad tycker du om att fortsätta med Renault för 2010?
”Vi har varit väldigt nöjda med samarbetet och stödet som Renault gett oss, speciellt när vi haft problem. När vi hade lite motorer med Sebastian förra säsongen eller när vi behövde utveckling i motorns vridmoment i mitten av säsongen, var Renault väldigt hjälpsamma. Anledningen till att vi tittade på andra tillverkare var för att det stod klart att en hade fått en stor makt fördel. Men vi har haft diskussioner med Renault och är säkra att de kommer rätta till obalansen. ”
Vilka är dina realistisk förhoppningar för Red Bull Racing 2010?
”Att vi sätter upp en föreställning vi kan vara stolta över, så länge vi känner att vi fått ut det bästa av vad vi har så kommer jag vara nöjd med det.”