Igår tog Formel Ett säsongen för 2009 slut med ett storslaget race på nybyggda Yas Marina Circuit i Abu Dhabi. Red Bull tog sin fjärde dubbelseger, med Sebastian Vettel högst upp Mark Webber som kämpade med Jenson Button ändå in till sista kurvan om andra platsen.
Flera av årets förare kan ha sett sitt sista lopp igår, däribland Kazuki Nakajima, Jarno Trulli, Nick Heidfeld, Heikki Kovalainen, Kimi Räikkönen, Romain Grosjean. Några av tidigare nämnda sitter i kontrakts förhandlingar just nu och kan troligtvis återvända hos nya stall, men andra var det sista gången vi fick se.
Williams meddelade sin uppställning för 2010 idag, den kommer att bestå av Nico Hulkenberg och Rubens Barrichello. Nuvarande förarna Nico Rosberg och Kazuki Nakajima är kvar tills årsskiftet då nya Nico och Rubens tar över arbetet.
Alonso får vänta…
Ferraris nya etta får vänta ända tills februari innan han kan lägga händerna på ratten av sin nya F61. Det är en månad innan säsongen startar i mars, det på grund av de nya test reglerna för i år som börjar gälla i vinter.
”Det ger mig inte många chanser att ge feedback innan Februari 2010, då jag får köra bilen för första gången. Tills dess får jag försöka förstå hur saker fungerar inom stallet och förbereda mig för vinter testerna så gott jag kan.”
Red Bull + Renault = Sant
RedBull Racing bestämde sig i somras för att se sig om efter en ny motorleverantör efter att man haft tillförlitlighets problem, med speciellt Sebastian Vettels motorer. Man hade gärna sett Mercedes som sin nya leverantör, men enligt obekräftade uppgifter som cirkulerat stoppade McLaren den möjligheten med ett veto. Man undersökte även nya ”standard” motorn Cosworth, men beslutade innan Abu Dhabis GP att man kommer fortsätta samarbetet med Renault.
Stall chefen Christian Horner om Renault samarbetet; ”Vi har bra grunder, vi har varit väl stöttade av Renault, då du inte vinner lopp och får den här sortens resultat utan bra stöd från din motor leverantör.”
Bridgestone lämnar Formel 1
Bridgestone, Formel 1’s ensamme däckleverantör, meddelade på måndagen att man lämnar sporten efter säsongen 2010 när nuvarande kontrakt går ut. 2010 är sista året i Bridgestones tre åriga kontrakt som exklusiv däckleverantör till F1, men det fjärde året man är ensam leverantör, sedan Michelin hoppade av efter 2006 säsongen.
Man kommer att ”omfördela sina resurser mot ytterligare intensiv utveckling av de innovativa tekniker och strategiska produkter som stöder företagets mål och ytterligare förstärka företagets rykte som teknologisk ledare.”
Webber testar GP3 & Kubica kör Franska Rallyt
Mark Webber kommer testköra en GP3 bil, tillhörande sitt nya GP3 stall MW Arden, den 17 November på Paul Ricard.
”Jag det bli intressant att se hur bilarna är att köra, medan jag också ser detta som en möjlighet att få lite publicitet till serien.”
Renault F1’s nya förare Robert Kubica däremot kan komma att göra sin Renault debut i det Franska Rallyt den här månaden. Han kommer att sitta i en Clio R3Â den 26-29 November om allt går enligt planerna.
”Det är inte 100% säkert men chanserna är riktiga. Det är endast för skoj, jag vill ha lite roligt. Jag har bett att få se lite videos, bara för att få en bild, men jag gör lite undersökning på internet också.” Kubica till franska Auto Hebdo i lördags.
”Med det sagt, jag känner redan till några vägar i regionen så jag vet hur svårt det kommer att vara, det kommer vara kul men svårt.”
F2 mästaren Soucek hoppas på F1
Spanjoren Andy Soucek, som vann årets F2 serie, kommer testköra med Williams F1. Soucek hoppas på att göra ett bra intryck under testerna och kunna imponera något stall tillräckligt för att kunna erbjuda ett kontrakt.
Spanjoren imponerade i årets F2 serie med 7 vinster i seriens 16 tävlingar och säkrade mästerskapet redan innan sista grand prix helgen. Soucek har tidigare testat för Toyota efter sin vinst i Spanska F3 mästerskapet. Och nu är alltså 24 åringen hoppfull om en plats i nästa års Formel Ett mästerskap.
”Jag tror inte många kan säga att de har testat med Toyota och Williams. Vi får seom jag kan göra ett bra jobb ihop med rookie förarna.” – Andy Soucek om kommande Williams testet.
”Jag tror det kommer bli lättare än att ha Hamilton och Alonso där, men det kommer garanterat bli tuff. Jag ska göra mitt bästa och försöka vis varför Formula 2 är en bra serie för att ta sig till Formel 1.”
Soucek vill inte avslöja något om framtiden eller vilka stall som diskuteras med, men säger att han jobbar hårt på på kommande säsong både vad gäller träning och kontrakt.