Nedan följer pressreleasen från FIA efter dagens World MotorSport Council möte.
Alla nuvarande team kommer att delta i FIA Formula One Världsmästerskap.
Det kommer inte bli någon alternativ serie eller mästerskap och reglerna för 2010 och framåt kommer att vara de existerande för 2009 och reglemente som man kommit överens om före 29:e april 2009.
Som en del av detta avtal kommer stallen inom två år att reducera sina kostnader för deltagande i mästerskapet till nivåer som man hade i början på 1990 talet. Tillverkar stallen har gått med på att hjälpa de nya stallen för 2010 genom att bistå med teknisk assistans.
Tillverkar stallen har vidare accepterat den permanentat och fortsätta rollen av FIA som sportens styrande organ. De har också förbundit sig till de kommersiella avtal till FIA Formel Ett Världsmästerskap till och med 2012 och har lovat att omförhandla och förlänga detta kontrakt innan slutet på perioden.
All team kommer att hålla fast vid en uppgraderad version av Concorde avtalet från 1998.
Följande team har accepterats till 2010 års FIA Formula One World Championship
Team | Konstruktör |
---|---|
*TBA(to be announced) – bestäms senare | |
SCUDERIA FERRARI MARLBORO | FERRARI |
VODAFONE McLAREN MERCEDES | McLAREN MERCEDES |
BMW SAUBER F1 TEAM | BMW SAUBER |
RENAULT F1 TEAM | RENAULT |
PANASONIC TOYOTA RACING | TOYOTA |
SCUDERIA TORO ROSSO | STR TBA* |
RED BULL RACING | RBR TBA* |
AT&T WILLIAMS | WILLIAMS TOYOTA |
FORCE INDIA F1 TEAM | FORCE INDIA MERCEDES |
BRAWN GP FORMULA ONE TEAM | BRAWN TBA* |
CAMPOS META TEAM | CAMPOS COSWORTH |
MANOR GRAND PRIX | MANOR COSWORTH |
TEAM US F1 | TEAM US F1 COSWORTH |
I och med detta nya avtal och med prospekten av en stabil framtid för Formel Ett, har FIA Presidenten Max Mosley bekräftat sitt beslut att inte ställa upp för omval i Oktober detta år (2009).