Han vann sitt första race i F1 karriären en vecka sedan på Nurburgring genom en klar seger i Tysklands GP. Nu när vinsten har hunnit smälta in, vad känner Mark om segern och helgen som gick.
Två dagar har gått, lever du fortfarande bland molnen efter din seger?
”Absolut. Det var en mycket speciell dag. Personligen för mig var det mycket trevligt men det faktum att teamet fick ännu en dubbelseger verkar ha ignorerats, men det var också mycket viktigt. Vi har gjort det mesta av de två senaste tävlingarna, i vilka vi inte kunde gjort bättre ifrån oss. Jag hade två andra platser, så jag visste att jag hade momentum och nu fick jag vinsten. Det är underbart att äntligen få en seger . På lördag kväll, efter att ha tagit pole sa ni, ”nu kommer vi att försöka få den här apan från min rygg.”
Är känslan av lättnad större än känsla av framgång?
”Det är förmodligen sant. Jag har kört en hel del tävlingar och i en stor majoritet av dem, hade jag ingen chans att vinna eftersom bilen inte var bra nog och även, det fanns en kille som hette Michael Schumacher som hade en tendens att göra lite skada helt själv. På den tiden behövde du sitta i en Ferrari eller McLaren. Nu, i den nya eran av F1 finns det andra stall som kan utmana och jag är mycket glad över att situationen med Red Bull Racing som betyder att vi är i stånd att utmana för pallplatseroch vinster på alla Grand Prix, så länge vi får rätt på saker och ting.”
Du hade fått nästan 100 sms med lycko önsknigar innan loppet. Skapade det extra press?
”Jag hade runt 80 eller 90 efter kvalet och kanske 160 efter loppet. Jag visste inte ens att så många människor hade mitt nummer! Men för att vara ärlig var jag ganska avslappnad inför loppet. Jag var angelägen om att det skulle vara torrt, eftersom det skulle betyda färre beslut att göra. Jag kände att vi nog hade koll på Brawn bilarna och att min största konkurent skulle bli Sebastian vid något tillfälle under loppet. Därefterexploderade loppet ganska snabbt med förare som Heikki ( Kovalainen) i mixen och mitt drive-through straff. Men runt varv 40, visste jag att jag var bara tvungen att hålla ut och ta hem bilen.
Vissa förare, Mansell och Häkkinen till exempel, tog lång tid på sig att få vinst nummer ett, men efter det var de omöjliga att stoppa. Med hänsyn till det faktum att de uppenbarligen hade konkurrenskraftiga bilar,känner du att det öppnat en dörr och det kan bli lättare att vinna nu?
”Jag har nu korsat okänt vatten med pole position och en seger, så det kan bara hjälpa. Det kan inte vara ett hinder, det är säkert. Att leda och inte jaga var en första för mig. Jag hoppas att tempot kan fortsätta, även om det inte råder någon tvekan om det kommer att bli några tuffa tävlingar i framtiden. Men att få första segern innebär att när det är tätt, tävlingarna kanske kommer kännas enklare för mig. ”
Du flög tillbaka söndag. Blev det något firande?
”Jag tror jag gjorde lite av ett nybörjar fel. Vi kom tillbaka till England sent på söndag natt och nackdelen var att Australien höll just på att vakna upp, så efter att tagit hand om all press här i Europa,fick jag ta hand om den på min hem kontinent. Jag satt i telefon från nio på kvällen till två på morgonen, eftersom så många människor tog kontakt för att gratulera mig. Jag kunde inte förmå mig själv att stänga av min telefon, så det blev inte mycket sömn, det är säkert.”
Du deltog i Red Bull Racings fabriks utfrågning på måndagen. Vilken sorts mottagande fick du?
”Det var otroligt. Som intro till mig, speladede upp inspelningen från min bil-till-depå radio när jag passerade mållinjen. Jag insåg inte hur länge jag skrek! Responsen var otroligt. Det finns fortfarande en många på fabriken som jag arbetat med sedan mina dagar i Jaguar och vi har gått igenom mycket tillsammans. Det finns också en hel del nya människor som inte har varit i Formel 1 allt för länge och de är i början på en otrolig resa. Som ett team, som en grupp människor som arbetar tillsammans, även på Renault, allt som Dietrich (Mateschitz) har gjort, och Adrian (Newey) med sin grupp och Christian (Horner), vi har äntligen låst upp dörren till framgång. De senaste åren har varit tuffa, men nu har vi uppenbarligen gjort det mesta av de nya reglerna och visat att vi är ett team som kan slåss längst fram. Vi vet att vi kan förvänta oss några kamper den här säsongen med andra stall som kommer igenom, men det är vad den här sporten handlar om och vi är redo för det. ”
Sedan på måndag kväll, gick du på middag med Aussie test cricket laget. Vad hände där?
”Ricky Ponting hade en middag för sin välgörenhet, som var en stor händelse. Han var vänlig nog att ge mig och Ann ett fantastiskt bord, så det var en underbar kväll att vara där med mina cricket hjältar. Det var över tusen människor på plats och de gjorde en liten affär av att jag var där, som var trevligt. Mottagandet från det engelska folket under middagen var lika stort som från Australienska, vilket kändes väldigt roligt . ”
Det har varit en enorm reaktion från Australien. Hela landet är verkligen galna sport eller hur?
”Ja, det krävs lite för att komma på första sidorna i tidningarna där, men jag är på dem och det är en skön känsla det också. Det är bra för Red Bull och det är sant att, i Australien, om en av deras idrottsmän eller kvinnor uppnår något i världen, ska det uppmärksammas. ”
Det var mycket prat förra helgen om Sir Jack Brabham, har du hört från honom efter loppet?
”Ja, jag fick ett mail från honom och hans son, David, vilket var stort. Brabham familjen har alltid varit fantastiska mot mig. Jag kommer ihåg femton år sedan, Jack berättade att han hade alltid tyckt att det var roligt att komma över och slå Européerna, även om han inte uttryckte det riktigt så diplomatiskt! Visst, en liten del av min seger är tack vare Jack, eftersom min far var en av hans stora beundrare och förmodligen skulle jag inte ha kört racing om inte Jack tänt en liten eld i Webber familjen. ”
Det lät nästan som att du var i tårar på invarvet. Kan du komma ihåg vilka tankar som for igenom
huvudet när du körde tillbaka till parc ferme?
”Det fanns två tankar: Jag ville se mitt team. Det är alltid det första du vill göra.” In ”varvet är okej, men du vill egentligen bara skynda tillbaka och träffa killarna. Den andra saken var att jag ville höra min Australiensiska national sång.”
Inför loppet sa du att om du leder,skulle det kännas som det längsta loppet någonsin. Gjorde det, eller var det så mycket som händer med kollisioner, straff osv?
”Det var ganska normalt egentligen, och nej, det drog inte ut mycket. Eller kanske bara lite under varv 40 till 47, när det blev mörkt och jag tänkte ”skit”, det kommer att regna. Jag ville snabbspola fram en bit just då eftersom jag inte ville att vi skulle behöva ta några fler beslut. De sista tio varven tog inte så länge. Det var bra faktiskt och jag blev förvånad över hur avslappnad jag kände mig, kontrollerandes loppet till målflagg.”
Det är bara 1,5 poäng mellan dig och din stallkamrat. Hur tror du att ni två kommer att
hantera detta?
”Det som är bra är att det är otroligt enkelt. Allt vi förare och teamet behöver göra är att dyka upp och försöka göra det bästa jobb vi kan. Vi vet hur viktiga lördagens kval är och kanske en dag av helgen som kanske inte går så smidigt som planerat för antingen mig själv eller Sebastian. Plus att det finns andra konkurrenter inblandad i det, så det är inte bara en direkt kamp mellan oss två. Sebastian och jag kan stöta på varandra en hel del i loppen och det kommer att återspeglas i poäng ställningen. Det kommer att fortsätta att gå båda hållen tills en av oss har ett tapp i prestanda. Det är orealistiskt att förvänta sig att vi kommer ha dubbelsegrar resten av året och det kommer några intressanta grand prix framöver. För stallet, är det en otrolig position att ha båda sina förare på i stort sett lika poäng, vilket bådar mycket gott för konstruktörs mästerskapet. Jenson (Button) är vår största konkurrent i förarmästerskapet, eftersom han leder poängen med två gp’s. ”
Efter racet, sa din pappa: ”Detta är den största dagen i mitt liv” och sedan rättade sig själv och lade till ”iallafall lika med ett par andra”. Han är inte precis Herr Påträngande tack och lov, men hur skulle du sammanfatta hur han har hjälpt dig i livet och i din karriär?
”Han har varit otrolig, särskilt i början, för när du är väldigt ung, i tidiga tonåren, kan du inte göra alla de stora besluten helt ensam och du behöver stöd. Pappa var alltid väldigt mycket en ”ensits” människan och , som han sade, ”Jag skulle inte vilja att du race:a taxi bilar och jag tror att de bästa racing förarna i världen kör ensitsare”, så det var alltid den väg vi följde. Jag tänker tillbaka på hur otroligt balanserad han var med mig, när jag inte satt i bilen, den totala bristen på press han sätta på mig att gå ut och göra mitt bästa. Han har aldrig haft några problem med killarna jag tävlat mot, som några av de andra papporna kan ha. Han blir inte alltför involverad och det har alltid varit hans stil. Naturligtvis är han stolt över en, men han har alltid låtit mig gå vidare och det var skönt att ha honom där för min speciella dag. ”
från RedBull Racing