F1 intervju: Chefs ingenj̦r Mike Gascoyne РLotus F1 Racing

Vi visade igår upp första bilderna av nya Lotus F1 Racings F1-bil som ska genomgå vindtunnel tester, här följer den utlovad intervjun med chefsingenjören och designern för bilen, Mike Gascoyne, senast hos Force India/Spyker.

Hur viktigt är det att ha klar Lotus F1 Racings första vindtunnel modell?
”Starta med vindtunnel testning är ett viktigt steg i utvecklingen av en ny Formel 1-bil, men det är extra spännande för oss när vi fortsätter förberedelserna för vår första F1 säsong. Det har varit en väldigt hektisk tid sedan vårt inträde bekräftades av FIA. Vi hade arbetat på förslaget i  flera månader så vi hade redan flera aspekter av teamets infrastruktur på plats, finanser, fabriken och högsta ledningen. När vår inträde bekräftades i mitten av september, kunde vi påskynda vår rekrytering och bil utvecklingsprocessen och det här är egentligen var vi befinner oss nu. ”

Hur är man involverad från Malaysia?
”Vårt inträde har bara gjorts möjlig tack vare finansiering från den malaysiska privata sektorn, så Lotus F1 Racing kommer att bli ett Malaysiskt stall rakt igenom. Dessutom har vi ett värdefullt stöd från den Malaysiska regeringen genom sitt 1Malaysia initiativ, så vi kommer i huvudsak att köra under Malaysiska flaggan i Formel 1. Jag samarbetar med vårt team chef  Tony Fernandes om våra planer dagligen och spenderar för närvarande en del tid i Malaysia för att intervjua potentiella kandidater för tekniska roller. Stallet är också i gång med att rekrytera malaysiska anställda på andra positioner, inklusive administration, marknadsföring och PR. ”

Teamet är för närvarande baserad i Storbritannien, men är det en långsiktig plan att flytta till Malaysia?
”Den långsiktiga visionen är att skapa ett centrum för teknisk kompetens på Sepang Circuit som vi redan har börjat planera tillsammans med Tony Fernandes och hans medarbetare. Naturligt tar detta tid, så vi valde till en början en brittisk bas vid RTN anläggningen i Hingham varifrån vi kör vår F1 verksamhet medan vi grundlägger de malaysiska anläggningarna. I slutändan kommer teamet att ha huvudkontoret i Malaysia, men vi kommer att hålla en liten bas i Storbritanniens som kommer att ge oss en logistisk fördel när vi kör i Europa. ”

Vilka tekniska partnerskap har ni redan har på plats?
”Vi har arbetat med Fondtech för att utveckla aerodynamiken, liksom med Xtrac som är specialister på växellådor . Vi har ett avtal på plats med Cosworth för att leverera motorer och vi har även stöd av teknik och komposit team i Malaysia som kommer att spela en väsentlig roll i utvecklingen av bilen. ”

Finns det verkligen tillräckligt med tid för att få en bil och ett team igång före första loppet i Bahrain?
”Det finns inget sätt undvika de utmaningar vi står inför för att få bilen färdig för det första loppet av nästa säsong, men jag är övertygad om att vi är väl utrustade för uppgiften. Vårt mål är att få bilen klar för en utrullning i mitten av februari, så att vi kan utföra försäsongs tester inför Bahrain i mitten av mars. ”

Vad har du för förväntningar inför det första året?
”Vi måste vara realistiska i våra mål för det första året. Vi är ett nytt stall och vi börjar vår utveckling sent, så det är en bedrift bara att få två bilar på startfältet i Bahrain. Jag hoppas att vi mot mitten av säsongen kommer att ha etablerat oss som det bästa av rookie stallen och sedan fortsätta att göra framsteg under resten av året. ”

Hur integrerad kommer F1-teamet att vara med andra Lotus grupper?
”Det är en stor ära att få vara förknippad med ett så historiskt och prestigefyllt Formel 1 varumärke som Lotus, som jag har stor respekt för. Vi kommer att ha en nära relation med andra Lotus grupper och vi kommer att göra allt vi kan för att säkerställa att Lotus namnet behandlas respektfullt med vårt nya team. ”

Slutligen har det gjorts några beslut när det kommer till förare för nästa år?
”Vi har följt förar marknaden noga för att avgöra våra bästa alternativ för nästa år inklusive Malaysiska förare, men inga beslut har tagits ännu. Vi behöver mångsidiga förare. Vi behöver tillförlitliga och tekniskt kunniga förare som kan hjälpa oss att utveckla bilen under säsongen, men samtidigt behöver vi förare som är hungriga efter resultat och som kan plocka ur varenda liten bit av prestanda ur bilen hela tiden. ”