Red Bulls Silverstone vinnare talar om Nürburgring, hans chanser till en hemma seger och den lokala schnitzeln.
Detta är första gången du kommer till Nürburgring som Formel Ett förare. Är det en bra känsla?
Ja, jag har många bra minnen från Nürburgring. Jag har redan gjort ett varv på Nordschleife bakom ratten i en kart och jag har kört en hel del tävlingar här i Formula BMW, F3 och Renault World Series.
Vilken var din första tävling här?
Det var under 2003 i Formula BMW.
Och din mest framgångsrika?
Vinster i Formel BMW när det var ettför race till Formel Ett, vinst i Formel 3 Euroseries, vinst i 3.5 World Series by Renault.
Ger ett hemrace fortfarande en fördel idag?
Ja, jag skulle säga att det är en som en fotbolls match när du spelar på din hemmaplan. Du ger alltid 100%, men i ett hem race är du ännu mer motiverad, eftersom du känner dig bekväm hemma.I Kerpen inte långt från Nürburgring, fick jag massor av karting erfarenhet vilket är anledningen till att jag har många vänner i området.
Är förare påverkade av åskådare under ett lopp?
Under lloppets 90 minuter tänker jag inte på vilket land jag befinner mig i, eftersom jag är koncentrerad på racing. Men före och efter, är det speciellt eftersom bästa platsen att vara på är hemma.
Är du medveten om fansens entusiasm och stämningen runt banan?
Självklart. Jag gillar att det finns så många som gillar motorsport och att dessa människor jublar och stöttar dig med horn, flaggor och saker som detta. Det påverkar ditt humör på ett positivt sätt. Det finns inget bättre än tack varvet framför din hemma publik efter att ha vunnit ett lopp.
Vinna sitt hemma Grand Prix är något speciellt. Brukar du ibland låta dig själv drömma om att göra det?
Ja, men i allmänhet under dagen … Jag blir alltid glad när jag har vunnit ett lopp. Men att lyssna på tyska nationalsången i Tyskland när du är tysk är definitivt något väldigt speciellt.
Vilken del av banan gillar du mest?
Delen från Ford-Corner till den långa 180Ëšhögern i dalen. Och bredvid Warsteiner Corner inklusive vänstersvängen innan.
Och vilket kurva är mest besvärlig?
Jag tror att Ford Corner och Warsteiner Corner inklusive vänstern innan är de mest känsliga.
Var finns de bästa platserna att köra om?
NGK-chikanen- en krävande höger-vänster kurva i hörfart – bara inbjuder till att bromsa om någon, för efter den snabba Hatzenbachbogen kurvan, saktar du ner till cirka 100km/h.
Kommer bilen uppgraderas för den här omgången?
Killarna i fabriken arbetar hårt, så vi har nya delar i varje race …
Du push att förbättras, du kör, och du är på tjänstuppdrag på grund av sponsorer – hur många timmar per vecka jobbar du egentligen?
Jag är inte en tjänsteman,jag behöver inte skriva upp min arbetstimmar och jag behöver inte använda en tidsklocka. Förutom det – jag tycker om arbetet och det är därför jag inte behöver oroa mig för att stämpla in och ut.
Har du någonsin önskat att du haft ett 9-5 jobb?
Nej – det gör jag inte. Jag är en av de lyckliga människor som lyckats vända sin hobby till sitt yrke.
Delar du upp arbetsbördan på fredagsträningen och allmän utvecklingen med din team-kamrat?
Nya delar som måste testas delas upp mellan mig och Mark. Till exempel, en testar framvingen och den andra fjädringen. Vidare delar vi data-uppgifter om däcken. Marks körstil liknar min, vilket gör det lättare för stallet, för det finns bara en riktning i utvecklingen.
Vilket är lättare: att förbättras som förare eller att utveckla en Formel Ett bil?
Det är en kombination av båda. Föraren förbättras och, om nödvändigt, anpassar sin körstil till bilen eller däcken. Det är samma sak med bilen, som är modifierad för att göra den snabbare och att passa förarens stil.
Formel Ett förare försöker alltid pressa sina gränser. Hur mycket av din potential tycker du att du har använt så här långt? Är detta tillräckligt för att vinna 2009 års Tysklands Grand Prix?
En Formel Ett förare går aldrig över gränsen. I bästa fall når han precis gränsen. Man kan säga att man kommer att vinna ett visst race bara om man är säker på att man har rätt utrustning, vilket innebär rätt bil. Mellan raderna betyder det att: vänta och se!
Människor talar ofta om myterna på Nürburgring. Är banan, regionen och Nordschleife särskilda från din synvinkel?
Nordschleife är en vacker bana- en av de bästa av alla. Det går upp och ner, det finns många snabba kurvor… det är bara kul att köra där. Eifel Mountains är något speciellt, eftersom vädret kan förändras när som helst – på goda grunder är Nordschleife ansvarig för myterna. Nya Nürburgring är en av de bättre moderna banorna. Även schnitzeln i de lokala pubarna är legendarisk …
källa: Red Bull Racing