F1 förarnas sammanfattning av första dagen

Nico Rosberg, Williams-Toyota (1:26.053, 1: a):
”I båda sessionerna gick det särskillt bra i sektor två. Det finns bara två ”riktiga” kurvor i sektorn, men det är riktigt intressant och det känns bra i bilen. FW31:an är välbalanserad runt hela banan, men verkarvara det ännu mer där än på annat delar. Efter en vinter av tester, det är skönt att komma ut på en ny, färsk bana och vi tycks vara i ett bättre läge än vad vi trodde. ”

Rubens Barrichello, Brawn-Mercedes (1:26.157, 2):
”Att vara här i Melbourne är en verklig framgång för stallet och det känns bra att vara tillbaka i bilen och arbeta mot en race helg strategi igen. Trots de begränsade tester vi haft innen detta lopp har vi visat att vi har en konkurrenskraftig bil och har uppnått bra arbete i dag. Vi utvärderade både däck typerna och är nöjda med det totala resultatet, så jag tror att vi har en god chans att nå ett starkt kval resultat i morgon. ”

Jarno Trulli, Toyota (1:26.350, 3):
”Det var en tuff dag eftersom vi körde många varv och hade en massa saker att arbeta med. I allmänhet har vi kämpat hårt för att lära oss däcken och hitta rätt set-up, vilket inte är lätt. Jag är fortfarande inte helt nöjd med bilens balans och även om man tittar på tid resultaten, ser saker ganska bra ut för oss, är bilen inte helt bekväm att köra. Nu måste vi arbeta för att förbättra utformningen och balansen i morgon, när det är mycket viktigt. Hursomhelst, jag måste säga att det är kul att vara tillbaka på en Grand Prix eftersom jag älskar att vara bakom ratten under en race helg med atmosfären och spänningen, det är vad jag lever för. ”

Mark Webber, Red Bull-Renault (1:26.370, 4):
”Kul att vara tillbaka i Australien. Jag är stolt över Australiens GP, deställer upp med en bra show här för alla och det är bra för lokalbefolkningen. De har haft några tuffa månader nyligen med bränder, så jag hoppas de njuter av den här helgen. Min dag var lite hit och dit för att vara ärlig, och så hade vi några tekniska problem med bilen. Jag fick inte många varv under den första sessionen, men den andra var mycket bättre. Vi slutförde fler varv och provade båda däcks typerna, så vi har en del bra saker att gå igenom ikväll. Det var ganska intressant att se hur lågt solen var genom träden mot slutet av den andra sessionen, det var ett bra tillfälle att vänja sig vid det för söndag. ”

Jenson Button, Brawn-Mercedes (1:26.374, 5):
”Det var fantastiskt att säsongen äntligen kom igång idag. Vi hade en bra första dags träning och bilen verkar konkurrenskraftig, särskilt på hårdare däck. Vi har fortfarande en del arbete att göra på de mjukare däcken, så det kommer att vara en prioritet för morgondagens träning. Jag hade en hel del trafik under mina varv på nya däck, mot slutet av dagen vilket var synd, så vi vet inte hur snabba vi är under ett varv ännu men det finns gott om tid att ta reda på det i morgon. ”

Timo Glock, Toyota (1:26.443, 6):
”I slutändan är jag nöjd med vår tid, men jag måste säga att den första träningen gick bättre än det andra för mig. I den första träningen hade jag en bra känsla för bilen och saker gick bra men sedan, senare hade jag plötsligt en del problem eftersom bilen var lite nervös och kändes inte lika stabil under längre körning . Bilen beteende tycktes växla mellan sessionerna så vi måste titta på det för att förstå varför det hände. Så vi har fortfarande en del arbete att göra, men det är syftet med träningen och vi kommer att arbeta hårt på bilens set-up innan kvalet imorgon. ”

Kazuki Nakajima, Williams-Toyota (1:26.560, 7):
”Sektor två är min favorit här på Albert Park. Den omfattar ett komplett utbud av kurvor, från medium hastighet i kur va 6 till de långsamma som kruva 9, medan 11 och 12 är de snabbaste. Det gör det svårt att skapa en rytm, men sektor två håller dig verkligen uppmärksam! ”

Sebastian Vettel, Red Bull-Renault (1:26.740, 8:e):
”Vi hade en dålig session på morgon träningen och fick inte mycket kört på grund av hydraulik problem. På eftermiddagen kunde vi få in lite varv, men tyvärr gjorde jag ett dumt misstag mot slutet av träningen , så vi kunde inte gå igenom vårt program. Men det ser bra ut med tanke på vad vi har gjort i förhållande till den tid vi hade på banan, så låt oss se hur det går imorgon. Som alltid på fredagar, är det lite svårt att tolka allas varvtider, men jag tror vi kan vara nöjda. ”

Adrian Sutil, Force India-Mercedes (1:27.040, 9:e):
”Jag hoppas att detta är representativt för var vi är, men det är fortfarande väldigt tidigt på helgen. Vi hade en bra träning på eftermiddagen och kunde göra några ganska lovande varv. Jag var nöjd med bilen, vi hade inte något riktigt problem. Balansen berodde på däcken. I den andra träningen gjorde vi några race körningar och fick kämpa lite med de mjukare däcken, men jag tror att när mer gummi fastnar på banan så kommer däcken greppa bättre, men totalt sett var det OK och vi var i ett bra läge i slutet. Jag tror vi kan vara nöjda med var vi befinner oss just nu. ”

Felipe Massa, Ferrari (1:27.064, 10):
”Vi är mer eller mindre nöjda med set-upen, även om det fortfarande finns utrymme för att förbättra prestandan. Jag kunde inte sätta någon tid på den mjuka däcken i andra sessionen eftersom jag gjorde ett misstag på grund av överstyrning: I denna fas hade vi en annorlunda balans på bilen jämfört med när vi använde de hårda däcken, som visat sig vara det perfekta valet. Utöver detta mot slutet av sessionen, ökade vinden en bit, vilket definitivt inte hjälper. I morgon, med alla på samma bränsle belastning kommer vi att se hur situationen är. ”

Kimi Räikkönen, Ferrari (1:27.204, 11):
”I morse, bilen gick bra, medan den i eftermiddag, lyckades vi inte finna en tillfredsställande set-up, trots att vi provade olika lösningar. Jag tror att det finns alla chanser att vi kan förbättra vårat resultat, men jag kan inte säga hur mycket jämfört med de andra. Idag är det svårt att säga var vi står jämfört med dem och vi kommer att se efter morgondagens kval ”.

Fernando Alonso, Renault (1:27.232, 12):
”Äntligen, efter massor av vintern tester, förväntningar och prognoser, har vi startat 2009 säsongen. Idag är vi koncentrerade på bilens set-up i varma förhållanden utan att vara alltför berörda av vad våra konkurrenter gör. Vi har nu massor av värdefull information och som vanligt kommer vi att gå igenom det här ikväll. Vi saknar lite grepp, men vi har några idéer om hur vi kan lösa dessa frågor. Så jag har fortfarande förtroende. Vi borde kunna ge ett bättre resultat imorgon. ”

Giancarlo Fisichella, Force India-Mercedes (1:27.282, 13):
”Det är lite för tidigt att säga hur bra vi kan prestera i helgen. Bilen är bättre under hög hastighet, men hittills har jag kämpat med den bakre låsningen och jag är inte 100% bekväm ännu. Vi är i bättre form än förra året dock. Vi får se imorgon men vi vet att det finns potential att förbättra över natten. ”

Nick Heidfeld, BMW Sauber-BMW (1:27.317, 14):
”Det var väldigt roligt att köra här i dag. Det var hög tid att säsongen startar. Vi hade inga tekniska problem och avslutade hela programmet – med vanliga de däck jämförelserna och långa serier. Albert Park Circuit är inte en permanent race bana och har därför naturligtvis en mycket låg grepp nivå i början av race helgen. Det förbättrades något under den andra sessionen men inte ens i slutet var det bra. ”

Robert Kubica, BMW Sauber-BMW (1:27.398, 15):
”Det var första fredagen av säsongen, men bortsett från detta, det var det normala arbetet att förbättra set-upen och utvärdera däck till racet. Vi samlade en hel del uppgifter som vi måste analysera så att vi kan göra större framsteg. Sammanfattat vi saknar grepp, och vi måste ta reda på varför. ”

Sébastien Bourdais, Toro Rosso-Ferrari (1:27.479, 16: e):
”Det var bra att vi hade en problemfri dag och kunde gå vidare med vårt arbete, även om vi visste att vi inte kommer att vara snabba, eftersom vi saknar en del utvecklings delar, som i detta tidiga skede av säsongen alltid gör en stor skillnad. Jag var ganska nöjd med balansen i bilen på de extramjuka däcken, bortsett från lite för mycket överstyr i hög hastighet. Sammantaget, det är inte alltför dålig, men vi kommer att göra det bästa vi kan även om jag tror att vi kommer att få kämpa för att komma tilli Q2 imorgon. ”

Heikki Kovalainen, McLaren-Mercedes (1:27.802, 17:e):
”En rimlig första dag – även om tiden inte återspeglar det. Vi hade lite anständig tempo och gjorde vissa framsteg vilket var glädjande för de nya killarna som jobbar på min bil i år. Även om banan var väldigt grön och hal, kändes bilen bra från början av [första träningens] sessionen. Vår balans var bra, särskilt i de snabba kurvorna och KERS fungerade vä och smidigt under båda sessionerna. ”

Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes (1:27.813, 18: e):
”Den första träning visade sig inte vara alltför produktivt för oss. Vi arbetade hårt för att få de hårda däcken att fungera effektivt, men spåret och vår set-up gjorde det svårt att få dem att fungera, och det gav mig inte förtroendet att driva hårt. De förändringar vi gjorde efter P1 gjorde att bilen känndes mycket bättre. Vi arbetar fortfarande med att förbättra balansen – och vi har ett antal frågor kvar att behandla – men vi är på väg i rätt riktning. ”

Nelson Piquet jr. Renault (1:27.828, 19: e):
”Det var inte en lätt dag. Jag kämpade för att hitta en bra balans på ett grönt spår med lite grepp. Men de inställningar som vi arbetat med i dag har ändå hjälpt oss att utforska några intressanta utvecklinger för imorgon och jag är positiv. ”

Sébastien Buemi, Toro Rosso-Ferrari (1:28.076, 20th):
”Min första F1 träning och jag hade en hel del nya saker att lära mig och ta itu med. Det var inte alltför illa, vi har försökt olika förändringar och förbättrat bilen varv för varv. Den andra sessionen fick en ganska bra början, men senare hade vi vissa svårigheter med att hitta rätt set-up. Med tanke på vår bristande testning med den här bilen, var dagen som en test session som vi använde för att lära oss mer om bilen. Det är min första gång på denna bana och jag måste vänja mig vid det och jag lärde mig mycket, men det finns fortfarande mycket att göra för att förbättra imorgon. ”