11:e : Nico Rosberg – at&t Williams F1
Dagens utkomst var en riktig besvikelse. Jag gjorde ett onödigt misstag genom att bromsa för sent och körde överden vita linjen i utgången ur depån. Säkerhetsbilen kom ut vid värsta möjliga tillfälle. Det lämnade mig med en hemsk känsla, även för stallet, jag visste att jag inte skulle vara på andra plats efter att jag gjort mitt ’drive-through’ straff och skulle avra tvungen att spendera resten av loppet längst bak. Stallet gav mig en så bra bil den här helgen genom att ha satt in mer kraft i utveckling än någon annan, och jag är bestämd att använda detta till bästa möjliga fördel i Japan.
12:e : Jarno Trulli – Panasonic Toyota Racing
Det var ett riktigt tufft race och inte mycket gick rätt för mig. Så fort jag blivit av med all trafik kom säkerhetsbilen ut vid helt fel tillfälle, just när jag körde igenom depån för mitt första stopp. Jag var inte speciellt konkurrenskrafitg under helgen och kämpade med drag, så vi måste ta en titt på det. Men på den positiva sedan, Timos (Glock) andra plats är ett bra resultat för stallet, som verkligen förtjänar det. Timo körde ett bra lopp och jag är glad för hans pallplats, det är också bra nyheter för oss i konstruktörsmästerskapet.
13:e : Giancarlo Fisichella – Scuderia Ferrari
Det var ett tufft lopp, både fysiskt och mentalt. Farten var inte enligt Ferrari standard och vi måste det ombord. Jag kämpade med att hålla bilen på banan på grund av brist av grepp. Mot slutet, med de mjukare däcken, förbättrades bilens hantering och jag fick in några bra varvtider. Vi flyttade fram mitt depåstopp för att försöka få mig ur trafik, eftersom jag var fast bakom Sutil, men sedan med säkerhetsbilen så fick det inte riktigt det resultat vi hoppats på. Här var KERS en mindre faktor än i Monza, i starten lyckades jag köra om en bil och sedan var det mest användbart för att försvara min position. Nu åker vi till Suzuka, en riktig bana. Med tanke hur saker har gått det här året, med bilar starka på en bana och svaga på nästa är det svårt att förutspå hur det ska gå.
14:e : Vitantonio Liuzzi – Force India
Det har varit en ultra svår helg och lopp för oss. Villkoren är väldigt svåra från början då vi startade från sista raden och ta poäng skulle alltid bli svårt. Och två bilar med KERS framför hjälpte inte. jag kunde inte köra över Giancarlo (Fisichella) även om jag var snabbare de första två stinterna. På tredje stinten fick vi en del graining på bakdäcken med de mjukare blandningen och jag kunde inte ta ikapp honom. Allt som allt var det ett svårt lopp men vi är mer optimistiska för nästa race.
Bröt loppet
44 varv: Jamie Alguersuari – Toro Rosso
Det hade varit svårt för mig att göra något bättre idag, med villkoren på banan i form av banan och hettan var väldigt tuffa. Jag körde i min egen takt och sedan stoppades av ett bromsproblem. Nu åker vi till Suzuka där jag hoppas att göra bättre ifrån mig och avklara loppet utan tekniska problem.
44 varv: Sebastien Buemi– Toro Rosso
Min start var bra då jag kom förbi Kimi (Räikkönen) och körde bra, men mot slutet av första stinten började jag lida av däckslitage. Första depåstoppet gick bra och jag kom ut på tolfte. Efter det kom säkerhetsbilen ut, samlade ihop fältet. Jag var bakom Kimi (Räikkönen) igen och körde på hårt fram till mitt andra stopp, då vi hade stora problem och inget bränsle gick in och jag var tvungen att komma in igen. Till slut hade jag ett problem med växellådan vilket betydde att jag var tvungen att bryta. Jag är väldigt besviken att vi hade problem med pålitligheten i ett lopp där vi kunde fått bra resultat.
42 varv: Mark Webber – Red Bull
Vi misstänkte problem med bromsarna, så vi gjorde ett depåstopp, killarna kollade på delerna. Det verkade vettigt för mig att fortsätta, men sen gick det sönder och jag fick bryta. Killarna gjorde allt de kunde, jag tror de var sekunder ifrån att bryta mitt lopp när vi upptäckte problemet, så det är en besvikelse. Första varvet var ganska tufft, som man förväntar sig på en gatubana och jag hade liteav en kamp i kurva 7 och vi körde båda brett. Ungefär nio varv senare var jag tvungen att låta Fernando (Alonso) köra tillbaka förbi mig, men tyvärr va Glock emellan oss så jag var tvungen att låta båda komma förbi. Mitt lopp var ganska mycket förstört från det. Jag tyckte incidenten var 50/50, men stewardsen tyckte jag skulle släppa Fernando och Glock förbi, så jag förlorade det hårde jobb jag gjort under min första stint. Det var ett hårt straff tycker jag, Kimi (Räikkönen) gjorde något liknande i Spa och kom undan med det. Jag skulle vilja säga tack till alla i garaget för den här helgen, dom är fantastiska och det är därför vi är på andra plats i konstruktörsmästerskapet. Fingrarna i kors att vi kan avsluta året på topp.
23 varv : Adrian Sutil – Force India
DEt var frustrerande med starten eftersom vi visste att med en stoppsstrategin att vi var väldigt tunga, men Jamie (Alguersuari) var väldigt långsam och kämpade med sin bil. Han höll tillbaka mig och jag försökte passera honom några gånger men såg till slut en chans. Jag försökte men det räckte inte, jag var lite sen i bromsningen, spann och det var det. Nick kom runt hörnet och träffade min framvinge då jag var fast i hörnet. Jag såg honom inte komma och jag var redan på gång ur och hann inte reagera, men jag är ledsen för det. Det var en race incident. Efter olyckan hade jag sen ett problem med bromsarna och förlorade allt bakre tryck och var tvungen att bryta för det var för farligt att köra. Vi borde vara mycket bättre i Suzuka, jag kan verkligen inte vänta på det. Det är en av mina favorit banor och jag har stora förhoppningar för ett bra resultat.
19 varv : Nick Heidfeld – BMW Sauber
För mig var det tydligt Adrian Sutils fel. Tydligen såg jag det från insidan och sedan också på TV. Han hade spunnit baklänges och körde sen rakt tillbaka ut på banan och rakt in i min bil. Det är bara något du inte kan göra. Jag hade ingen chans att undvika den här olyckan. Jag var sist med massor av bränsle ombord. Tempot längst bak var väldigt långsamt och därför, började jag spara bränsle väldigt tidigt eftersom det var omöjligt att köra om ändå. Även om mina chanser var långt ifrån bra idag är det ändå irriterande att sluta pågrund av en så dum olycka.
3 varv : Romain Grosjean – Renault F1
Det var en besvikelse till helg för mig. Bilen var helt enkelt inte rätt och vi hade återkommande problem med bromsarna vilket vi hoppades vi hade löst innan loppet. Jag hade en bra start och ett bra första varv när jag kände min bromsar ge upp så stallet bad mig avbryta. Det var synd eftersom jag var bekväm och tyckte om den här banan och att köra på natten. Nu måste vi jobba hårt och få ordning på bilen till Japan nästa vecka.