F1 | Förarkommentarer från F1-fältets mellan skikt.

Force India

Adrian Sutil [bil 14]
Första träningen: 1.56.583 (1) – 18varv | Andra träningen: 1.57.3621 (12) – 29varv

Det är dags för racce nu efter så länge borta från bilen! Imorse gick vi igenom alla system och den set-up vi gjorde under testerna men ingen visste riktigt var vi skulle ligga. Vårt mål är två bilar vidare till Q3 för den här helgen och jag tror vi har en bra grund med bilen och bra downforce jämfört med förra året. Vi kan vara med i topp tio med den här bilen i år och jag och Tonio jobbar bra ihop. Om vi kan kvala i topp tio nu kan det leda till bra poäng, vilket, i slutändan, är vad vi vill göra konstant den här säsongen. Jag skulle säga att det är en lovande start för det.

Tonio Liuzzi [bil 15]
Första träningen: 1.57.194 (7) – 19varv | Andra träningen: 1.57.833 (14) – 29varv

Totalt sett en positiv dag och vi gick igenom hela programmet. Vi lärde oss ganska mycket om bilen under dessa varma förhållanden, vilket vi inte kunde göra under de kalla vintertesterna. Bilen reagerar bra på olika bränsle mängder och de olika däcken och totalt sett kan vi vara ganska nöjda med resultatet i slutet av första Fredagen. Jag tror vi är i en bra position för imorgon. Självklart kan vi förbättra vår tid under ett varv, men race farten känns bra. En positiv start på helgen.

Toro Rosso

Jaime Alguersuari [bil 16]
Första träningen: 1.57.722 (11) – 18varv | Andra träningen: 1.59.799 (16) – 31varv

En bra dag där vi körde så många varv vi kunde, provade många olika saker. Jag tycker vi blev bättre under dagen, men det är svårt att se var man ligger med alla olika bränsle mängder. Jag känner att prestandan finns där och om vi knn ha en bra dag imorgon också, så borde vi kunna få ut max från bilen. Banan var väldigt grön imorse, men den började bli bättre under eftermiddagen. Nya sektionen är inte så speciell och väldigt långsam, men det visste jag från simulatorn, vilket gjorde att jag redan visste var man skulle svänga in och var bromspunkterna låg.

Sebastien Buemi [bil 17]
Första träningen: 1.58.399 (14) – 13 varv | Andra träningen: ingen tid

Jag är glad jag spenderade mycket tid i simulatorn med den här banan, eftersom jag inte kunde köra nått varv i eftermiddags på grund av ett problem i bilen. Förändringarna på banan var som förväntade och det finns ett stort gupp i kurva 6. Det finns ingenstans att köra om på den nya delen, men det skapar en längre bana som är mer intressant att köra. Man måste vara bra i sektor två för en bra varvtid, vilket betyder att du måste kompromissa med mycket downforce för den långsamma delen, medan mindre downforce gör dig snabbare i sektor 1 och 3. Som tur är kan vi analysera Jamies  data och börja från en bättre position imorgon. Men, när du missar det mesta av fredagens träning gör det inte livet lättare. Men vi får leva med det och koncentrera på morgondagen.

Williams F1

Rubens Barrichello [bil 9]
Första träningen: 1:58.782 (15) – 11varv | Andra träningen: 1:57.452(13) – 21varv

På grund av att vi hade lite små problem i garaget idag, fick vi inte så mycket tid på banan som vi ville. Vi hann inte klart vårt program, men jag är säker på ett det blir en bättre dag imorgon och vi tar igen på förlorad tid. Det har varit ett enormt arbete och engagemang från alla i Williams hittils  att komma såhär långt, de förtjänar mitt tack.

Nico Hülkenberg [bil 10]
Första träningen: 1:57.894 (12) –  20varv | Andra träningen: 1:56.501 (6) – 26varv

Det är fortfarande väldigt svårt att skapa sig en bild av hur alla ligger till, men jag är nöjd att vi hade en relativt bra dag idag och klarade av allt vi hade planerat att göra. Ambitionen är den samma, att ta sig till Q3 och få några poäng med sig från helgen.

Renault F1

Robert Kubica [bil 11]
Första träningen: 1:57.041 (3) – 19varv  | Andra träningen: 1:58.155 (15) – 29varv

Förhållandena var helt annorlunda idag jämfört med vintertesterna med höga temperaturer både i luften och banan. Det var något nytt för alla och hade stor påverkan på däcken, vilket är varför vi gjorde några varv för att titta till däck slitaget, följt av set-up jobb. Under första passet var den nya delen ganska dammig och halkig, men blev bättre under dagen. Jag förväntar mig att banan kommer förbättras en hel del under helgen också. Totalt sett var det en ganska bra dag.

Vitaly Petrov [bil 12]
Första träningen: 1:58.880 (16) – 13varv  | Andra träningen: 1:56.750 (8) – 26varv

Det var en underbar känsla att vara ute i bilen för första gången den här morgonen, men vi hade ett fullt program så det var jobb direkt. Vi hade några små problem till att börja med, men vi ska jobba hårt under natten för att förbättra bilen. Mitt första F1 kval imorgon kommer bli väldigt intressant.

Sauber Motorsport

Pedro de la Rosa [bil 22]
Första träningen: 2:00.250 (17) – 18varv  | Andra träningen:1:57.255 (24) – 24varv

Ja, det var inte lätt. Vi klarade av att få bilen att kännas bättre under dagen, men vi måste definitivt förbättre vår set-up till imorgon så mycket vi kan. Den totala grepp nivån är ganska låg där ute och den nya delen är väldigt guppig. Ett gupp speciellt före kurva sju tycker jag är farlig eftersom bilarna slår i golvet där väldigt ofta. Hettan är inget problem. Jag tycker i alla fall inte att den här banan är så fysiskt krävande.

Kamui Kobayashi [bil 23]
Första träningen: 2:01.388 (18) – 11varv  | Andra träningen: 1:57.352 (11) 27varv

Efter att vi förlorade lite tid på banan imorse på grund av en punktering, kunde vi slutföra vårt program på eftermiddagen. Nu måste vi titta på vår set-up igen. Jag har känslan att den nya guppiga innerbannan är svår för oss, men vi ska jobba på det. Jag har inget att klaga på vad gäller hettan heller, eftersom jag föredrar den framför vintern i Europa.