McLarens knä-luft system
Omtalade system under årets första race i Bahrain, inte diffusers denna gång, även om några sådana har fått göras om till Australien. Däremot hade McLaren ett finurligt enligt vissa, olagligt enligt andra, system för att styra luften genom luftintaget ovanför cockpiten till bakvingen. Enkelt förklarat kan föraren öppna och stänga en ventil i luftintag med sitt knä, och därmed öka/sänka downforce och drag.
Nu kommer fler stall med liknande system, först ut är Sauber som redan har ett klart system till helgen i Australien. Även Force India är på gång med ett liknande ”f-kanal”.
”Jag hoppas de inte får samma sorts varvtid prestanda ur den som vi tror vi får. Jag hoppas vi kan fortsätta utveckla vår variant och utnyttja den lite mer än de andra.” – Phil Prew, McLarens chefsingenjör
Virgins bränsletank för liten
FIA har gett Virgin Racing tillstånd att göra ändringar i chassit till VR-01. Detta efter att stallet räknat ut att bränsletanken är för liten för att man överhuvudtaget ska kunna ta sig i mål, med vanliga motor inställningar.
All annan utveckling är nu stoppad tills den nya chassit med längre underdel, ny motorkåpa och andra kaross delar är färdigt, vilket beräknas till Spaniens GP i Barcelona i början på Maj.
New York – New York
Bernie Ecclestone vill gärna tillbaka till USA med F1, och det så fort som möjligt. Och när Bernia snackar USA, så hamnar självklart samtalet i New York. Ett race i New Jersey med Manhattans skyskrapor i bakgrunden, det är drömmen för Bernie Ecclestone just nu. Han hoppas kunna återvända till USA så snart som 2012, och då i ’the Big Apple’, staden som aldrig sover.
”Make Roads Safe” kampanjen
Alla F1 bilarna kommer från och med Australiens Grand Prix att bära ”Make Roads Safe” loggan, som är FIA’s kampanj för säkrare bilar och vägar, som även är en del av FNs årtionde av trafiksäkerhet.
Vill du veta mer om kampanjen eller stödja deras sak besök Make Roads Safe hemsida.
Stora bror bevakar Parc Ferme
FIA har bestämt att fortsätta med det nya systemet för Parc Ferme som man testade under Bahrain helgen. Mellan kval och race är det förbjudet att göra något på F1 bilarna, de är i så kallade Parc Ferme. Tidigare höll FIA kolla på detta genom att låsa in bilarna i ett garage under natten, men med fler stall och bilar i fältet testade man ett nytt system i Bahrain där man övervakade bilarna med en kamera som är installerad i ovanför bilen i varje garage.
Kameran sänder en bild i låg resolution i viloläge, men känner den av rörelse går den över till högre resolution. En säkerhetsvakt håller koll på aktiviteten och meddelar FIA ifall det händer något olagligt.
Systemet fungerade alltså så bra under helgen i Bahrain att man nu beslutat att använda sig av det under hela året.