Efter några års frånvaro från aktiv F1-racing är spanjoren Pedro de la Rosa tillbaka som race förare med Sauber. Och det verkar inte som att han tagit skada av frånvaron, efter att han var näst snabbast under sin första dag tillbaka.
Pedro de la Rosa
“För mig var det en väldigt positiv dag. Bilen var tillförlitlig direkt från början, vilket betydde att vi kunde följa vårat program till varje punkt utan att slösa tid. Bilen reagerade på våra förändringar väldigt väl också. För mig handlade dagen om att lära känna bilen men också alla människor i teamet. Och, självklart, körmässigt finns det mer att komma från mig eftersom det här bara var första dagen för mig efter ett långt avbrott.”
Imorgon är det dags för unge Japanen Kamui Kobayashi att köra Saubers C29 för första gången, när han fortsätter stallets testprogram inför 2010 säsongen.
<hr style="width:80%;"
Felipe Massa toppade listorna i princip hela dagen och slutade även dagen på topp. Han var väldigt nöjd med nya bilen och säger att den redan är bättre än förra årets F60 någonsin var.
Felipe Massa
”Jag är glad över hur allt gick idag. Vi jobbade väldigt bra och körde många kilometer utan några som helst problem. De första intrycken av bilen är väldigt positiva, den är enklare att köra jämfört med F60, vi kan jobba bättre med vår set-up och främst av allt har vi mer grepp,vilket gör den mycket mer nöjsam att köra.
Naturligtvis är det fortfarande tidigt, men det är en bra start. Det snabbaste varvet? Det betyder ingenting, men det är alltid bra att vara först! Jag är också nöjd med mig själv. Det är kul att vara tillbaka på banan, tillsammans med alla andra och se att inget har förändrats. Jag körde över 100 varv och jag kunde kört 100 till sett till de fysiska och mentala.
Jag har inte pratat med Michael än, men vi hälsade när jag gick förbi honom vid slutet av dagen. Det är väldigt bra för Formel 1 att han är tillbaka. Det är konstigt att se honom i en röd hjälm i en grå bil.
Jag provade de mjukare däcken ganska mycket idag och jag gillade verkligen dem, men det är alldeles för tidigt att dra några slutsatser. Vi får vänta och se hur de fungerar i höga temperaturer för att se hur de slits. Vi körde med olika bränsle mängder och bilen var väldigt balanserad under alla förhållanden, det är uppmuntrande!”