Englands GP: Startordning, vikter och kommentarer efter kvalet.

Pl. Förare Stall Vikt
fakta från FIA (* = deklarerad vikt)
01 Sebastian Vettel Red Bull 666.5
02 Rubens Barrichello Brawn GP 657.5
03 Mark Webber Red Bull 659.5
04 Jarno Trulli Panasonic Toyota 658
05 Kazuki Nakajima Williams F1 652.5
06 Jenson Button Brawn GP 657.5
07 Nico Rosberg Williams F1 661.5
08 Timo Glock Panasonic Toyota 660
09 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari 654
10 Fernando Alonso ING Renault 654
11 Felipe Massa Scuderia Ferrari 675*
12 Robert Kubica BMW Sauber 689.5*
13 Heikki Kovalainen McLaren Mercedes 695.5*
14 Nelson Piquet ING Renault 682.5*
15 Nick Heidfeld BMW Sauber 665.5*
16 Giancarlo Fisichella Force India 668*
17 Sebastien Bourdais Toro Rosso 687.5*
18 Adrian Sutil Force India 692*
19 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 666*
20 Sebastien Buemi Toro Rosso 672.5*

Red Bull

Sebastian Vettel (1:a, Q3 – 1.19.509)
”Det har varit en fantastisk helg, vi har inte haft ett enda problem. Vi fick nya delar hit, vilka verkar fungera mycket bra och vi har gjort bra steg framåt. Det finns alltid spänningar i kvalet och du försöker göra ditt bästa. Det var ganska svårt idag och vi kämpade lite med trafiken. Det är svårt när man har bilar framför sig – även när de är tre sekunder före, det påverkar dig fortfarande. I Q3 hade vi två mycket bra körningar, speciellt den sista, jag tror det var bästa varvet i helgen. Normalt tror du att du kunde ha fått ut lite mer, men detta varv var mycket bra. Jag kunde använda däcken bra och när jag kom till den rutiga flaggan blev jag förvånad hur snabb jag var – och det var nog för pole! Allt jag kan säga är enorma komplimanger till killarna borta på fabriken, de har arbetat så hårt för att få den här bilen till där den är nu – så det är all deras förtjänst. Båda har visat att bilen fungerar mycket väl och jag ser fram emot morgondagens race. ”

Mark Webber (3:a, Q3 – 1.19.868)
”Det har varit en bra helg för oss hittills. Jag hade önskat ett något renare varv på mitt sista försök men Kimi drack vodka eller drömde eller något – jag vet inte. Han var på racing linjen när han borde varit på högersida, det störde min rytm in i Stowe, jag kom väldigt snävt in där så. Jag skulle ha velat ha fått mer ur bilen på det sista varvet, men det skedde inte och jag är trea. Grattis till Seb, han gjorde ett bra jobb och jag tycker båda får ut bra resultat ur bilen nu. Så, till alla på Red Bull, ett stort tack för allt ert arbete! ”

Brawn GP

Rubens Barrichello (2:a, Q3 – 1.19.856)
”Jag är verkligen glad över att få starta från den främre raden av fältet imorgon på en bana som jag älskar och känns som hemma för mig. Efter lite hårt arbete över natten bytt vi lite på bil och mina ingenjörer gjorde ett bra jobb för att få rätt inställningar till mig redo för kvalet. Jag fick verkligen ut allt ur bilen idag och vi åstadkom lite mer än vi väntat. Det är klart att Red Bullsen har tagit ett stort steg framåt så jag är glad att få ställa bilen på den främre raden och dela på Sebastian och Mark. Vi hoppades på tredje idag, så det är skönt att få en bättre. Nu hoppas jag att vi kan få ännu en placering bättre imorgon också! ”

Jenson Button (6:e, Q3 – 1.20.289)
”Kvala på sjätte är på inget sätt ett dåligt resultat, naturligtvisär jag oerhört besviken över att inte kunna börja mitt hem Grand Prix från högre upp i fältet. Vi visste att vi skulle få det svårt här eftersom vår bil fungerar inte så bra vid låga temperaturer och jag kämpade verkligen för att få däcken till rätt arbetstemperatur. Jag kämpat massivt med understyrt i de snabba kurvorna och hade sedan överstyrt vid de långsammare så det var inte den bästa balansen för en så konkurrenskraftig kval-session. Mitt mål, som alltid i tävlingen, kommer att ta så många poäng som möjligt och jag hoppas att vi kan ställa upp en stor show för tusentals fans som kommer att vara här för att njuta av loppet på denna fantastiska bana. ”

Toyota

Jarno Trulli (4:e, Q3 – 1.20.091)
”Vi hade en väldigt bra dag i kvalet idag så jag är nöjd med resultatet och jag är mycket nöjd med bilen. Vi har gjort vissa aerodynamiska uppgraderingar för detta race som har förbättrat vårt resultat och klyftan till de snabbaste bilarna med lite bränsle var ganska liten så det är ett positivt tecken. Teamet har gjort ett bra jobb den här helgen för att från första träningen har bilen känts stark och varit mycket konkurrenskraftig. Detta har fortsatt hela helgen hittills. Kanske mitt varv i Q3 kunde ha varit lite snabbare och vi kunde ha tagit oss i topp tre, men i slutändan tror jag att vi är där vi förtjänar att vara. Jag måste medge att jag normalt inte gillar Silverstone och jag har inte haft mycket tur här så jag är verkligen glad över att vara längst fram i fältet för vad som kan bli det sista Grand Prix här på ett tag. ”

Timo Glock (8:e, Q3 – 1.20.490)
”Resultatet är ganska bra och jag måste vara glad över att vara i topp åtta eftersom jag inte var säker på att det skulle vara möjligt efter träningen igår. Jag har fått kämpa lite med bilen och jämfört med Jarno har jag inte haft möjlighet att uppnå samma varvtider. Problemet för mig har varit att få upp temperaturen i däcken och som har orsakat att jag fått kämpa för grepp ibland. Jag har inte varit helt nöjd hela helgen men resultatet idag ser anständigt ut så jag hoppas att jag kan ta poäng imorgon. ”

Williams

Kazuki Nakajima (5:e, Q3 – 1.20.216)
”Femte är det bästa kval resultat jag har haft hittills så jag är verkligen lycklig. Efter gårdagens träning trodde jag att vi kunde vara ganska starka idag, eftersom bilen fungerar riktigt bra här. Vi tycks ha tagit ett steg framåt så ett stort tack till teamet eftersom de har kommit med ett riktigt bra uppgraderings paket till detta lopp. Sitta i femte position i fältet och tävla på min favorit bana imorgon är stort och mitt mål är att ha ett stabilt race och ta poäng för stallet. ”

Nico Rosberg (7:e, Q3 – 1.20.361)
”Ã… ena sidan är jag glad att vi har gjort framsteg med bilen och ser konkurrenskraftiga ut. Ã… andra sidan var det inte en perfekt dag för mig idag eftersom jag inte lyckades få det bästa ur bilen i Q3. Jag är fortfarande riktigt nöjd med var vi befinner oss med bilen dock. Teamet har gjort ett fantastiskt arbete, även på denna bana, som normalt är en av de mest utmanande för oss. Att vara i femte och sjunde ruta visar det, och med en stark strategi imorgon bör vi ta poäng. Och det var ett bra jobb av Kazuki som varit snabb här hela helgen. Jag ska försöka fånga honom imorgon. ”

Ferrari

Kimi Räikkönen (9:e, Q3 – 1.20.715)
”För att vara ärlig, jag förväntade mig inte mycket mer. Detta är vår nuvarande prestanda nivå och idag var det svårt att göra något bättre. Varje helg försöker vi vårt bästa: igen på denna bana, var F60 väl balanserad, men som vi har sett så ofta iår, vi har inte tillräckligt med grepp. Jag gjorde ett bra varv i Q2 men med race bränsle ombord var bilen inte lika snabb som de andra. Vi har förbättrat bilen under de senaste två tävlingarna, men det verkar som de andra har tagit ett större steg än vad vi har. ”

Felipe Massa (11:e, Q2 – 1.18.927)
”Inte en stor helg för oss, det är ingen idé att förneka det. Idag missade jag att komma med i Q3, eftersom jag gjorde ett misstag i den sista sektorn. Fram till dess var jag ett par tiondelar ifrån min tidigare bästa tid. Vi måste alltid pusha till gränsen eftersom bilen inte ger dig utrymme att klara dig igenom kvalet och det kan leda till att man gör fel. F60:n känns balanserad men vi är inte tillräckligt snabba. Under de senaste två tävlingarna, har vissa stall gjort betydande framsteg i utvecklingen, medan vi inte har förbättrat vårt resultat nog. Det blir en hård tävling, men kanske något kommer att hända som kunde ge oss ett bra resultat. Från vår sida, det enda vi kan göra är att göra vårt bästa och försöka hela tiden. ”

Renault

Fernando Alonso (10:e, Q3 – 1.20.741)
”Idag körde vi med ganska mycket bränsle eftersom vi beslutade att det var bättre att göra det än börja lätt och förlora placeringar på grund av tidigt depåstopp. Jag tror att poäng kan vara möjligt i loppet, men vi hoppas att strategin går vår väg när det börjar bli dags för depåstopp. Jag tror att den viktigaste faktorn imorgon kommer vara att hantera däcken eftersom Silverstone är mycket krävande för dem. Så vi måste se efter dem, särskilt de mjukare, på den långa stinten. ”

Nelson Piquet (14:e, Q2 – 1.19.392)
”Bilen kändes bra i början av sessionen och vi hade förbättrats sedan fria träningen, men något kändes inte rätt i bakdelen av bilen mot slutet av Q2 och var jag tvungen att avbryta varvet. Jag skulle ha velat vara lite högre upp, men vi behövde ett par extra tiondelar för att klara till Q3. Imorgon kommer det att bli ett tufft race eftersom det är svårt att köra om här, men med en bra start och strategi kan vi utmana för lite poäng. ”

BMW Sauber

Robert Kubica (12:e, Q2 – 1.19.208)
”Detta har varit en mycket svår helg hittills. Igår hade jag tekniska problem i båda sessionerna och sedan igen imorse. Under de tre fria träningarna har jag sammanlagt kört kanske tio varv utan problem, vilket helt enkelt inte var tillräckligt för att göra det nödvändiga arbetet. Ingen överraskning attinställningarna på bilen inte var särskilt bra i kvalet. P12 var det högsta jag kunde åstadkomma under rådande omständigheter. ”

Nick Heidfeld (15:e, Q2 – 1.19.448)
”Att vara 15:e i fältet är naturligtvis en besvikelse, även om jag måste erkänna att jag inte hade alltför höga förväntningar innan vi kom hit. Vi fick en ny framvinge till detta race, men även andra stall har uppenbarligen kommit med större uppdateringar. Det kommer att bli svårt att samla poäng från där vi börjar – det vill säga om det förblir torrt, vilket är något du aldrig kan lita på här på Silverstone. Men till de kommande tävlingarna har vi flera nya delar, så vi kommer att fortsätta arbeta och aldrig ge upp. ”

McLaren

Heikki Kovalainen (13:e, Q2 – 1.19.353)
”Dagens resultat är naturligtvis en besvikelse för stallet, men med tanke på omständigheterna är jag nöjd med mitt resultat. Jag gav mitt allt och kunde inte ha gått snabbare. Jag gjorde några misstag och var på gränsen hela tiden. Vi visste att den här banan inte skulle passa vår bil och att det skulle vara svårt att komma till Q3, men balansen var helt okej denna eftermiddag. Vi arbetar alla väldigt hårt för att ta itu med bilens bristande downforce. Killarna arbetade hårt under natten för att göra en hel del förändringar till bilen och vi arbetade bra tillsammans för att få ut det mesta ur min bil under morgonens träning. Arbetet tar inte slut här, och vårt närmaste mål är att maximera vår strategi och avsluta loppet. ”

Lewis Hamilton (19:e, Q1 – 1.19.917)
”Jag gjorde det bästa jag kunde idag. Jag pressade så hårt jag kunde, men vår bil är alltför långsam. Jag gav mitt allt, och det fanns egentligen inte mycket mer jag kunde ha fått ur bilen. Jag pressade på det sista varvet – men det var inget speciellt. Men vi lever för att kämpa en ny dag och allt kan hända i loppet imorgon. Vi fortsätter att pusha på och förhoppningsvis få till en bra föreställning för alla fans. Det stora är att jag har haft otroligt stöd de senaste dagarna från fansen – det är de som verkligen hjälper mig igenom detta, så ett stort tack till dem alla. ”

Force Indien

Giancarlo Fisichella (16:e, Q1 – 1.19.802)
”Vi har gjort förbättringar, men tyvärr på den sista uppsättning däck var Buemi framför mig och jag saktade ner på mitt första varv. Därefter på andra varvet var det röd flagg på grund av Adrian’s olycka och jag kunde inte få bättre position. Jag siktade på en topp 12 start, så det var synd den här gången. Imorgon vill jag klara av hela loppet, komma i mål och det vore trevligt att få poäng men det kommer att bli svårt. ”

Adrian Sutil (18:e, Q1 – 1.19.909)
”För det första tycker jag att vi har haft en bra helg i allmänhet och fram till olyckan ett ganska bra kval. Jag hade ett broms problem och hade sen inga bromsar när jag körde in i komplexet. Jag tryckte på pedalen men det gav ingenting. Jag försökte undvika en större olycka men det var omöjligt så jag kraschade hårt. Jag är helt okej, jag togs bara till läkaren för kontroller, eftersom det var en hård krasch. Vi har nu en hel del arbete att göra på bilen. Naturligtvis är det en besvikelse eftersom båda bilarna förlorade sina positioner och definitivt möjligheten att komma till Q2. ”

Toro Rosso

Sebastien Bourdais (17:e, Q1 – 1.19.898)
”Jag tror att vi förbättrat bilen med två eller tre tiondelar jämfört med Turkiet, men det gjorde de andra också. Vår bil är mycket trevligare att köra och lite snabbare. Jag kände mig bekväm i cockpitten, och jag tror att jag hade tempot att klara mig till Q2, men den röda flaggan kom vid precis fel tidpunkt för mig. Det är verklig en skam. Detta är en fantastisk bana och när du får till inställningarna på bilen, är ett kvalvarv en otrolig känsla. ”

Sebastien Buemi (20:e, Q1 – 1.20.236)
”Det har varit en dålig helg hittills, med några små problem, och om du inte får många rena varv utan problem, så när du kommer till kvalet, betalar du verkligen priset. Det är en besvikelse att jag inte kunde använda quick-shiften i växellådan under kvalet, som kostade mig minst tre tiondelar och det är en stor skillnad här. Men det är racing och nu måste vi se vad vi kan göra i morgon. Det kommer att bli ett svår race vad som än händer. ”