F1 | Christian Horner – Hur Red Bull Racing tog sig hem från Kina

Det har varit mycket vulkanisk-aska i nyheterna senaste veckan, och all denna aska har även satt stopp för F1 stallen som varit strandade i Kina sedan förra helgens grand prix i Shanghai.
Red Bull Racings stallchef Christian Horner förklarar i en Q&A från RBR hur de till slut tog sig hem från andra sidan globen.

Q: Christian, hur tog ni er tillbaka till England efter Kinas Grand Prix?
CH: Det var en fem-stopps strategi. Mark Webber och jag lämnade hotellet i Shanghai kl 04:30 på Måndag morgon. Vi tog 07:15 flyget från Shanghai till Duabi på Måndag, sedan från Dubai till Rom, där vi anlände 20:30 lokal tid. Vi tog ett flyg från den andra flygplatsen i Rom till Nice, en natt där, sedan tog vi ett flyg tidigt på Tisdag morgon till Glasgow. Jag tror vi var ett av de första planen att flyga över brittisk luftrum. Vi landade i Glasgow 12:05 på Tisdag, bara för att märka att Mark hade glömt sitt pass! Efter att ha njutit av lite lokal gästvänlighet, lyckades vi få en helikopter transfer från Glasgow till Oxfordshire. Vi kom fram till Oxfordshire ca 16:00 på Tisdag.

Q: Och hur tog Sebastian Vettel sig hem?
CH: Han hade tur och lyckades få lift med Bernie Ecclestone, som jag förstår  åkte till Istanbul. Sebastian tog ett annat flyg därifrån till Nice och körde hem därifrån, så han tog sig hem före alla andra tidigt på Tisdag morgon. Förutsägbart slog Bernie oss alla tillbaka. Jag ringde honom från Glasgow, väldigt stolt att vi hade landat på Brittisk mark, bara för att höra honom berätta att han varit på kontoret tre timmar redan!

Q: Och hur var teamets resa tillbaka?
CH: De flesta i teamet stannade tillsammans. Vi lyckades få dem på ett direkt flyg idag (Torsdag), som kommer fram senare i eftermiddag. Bilarna och frakten kommer också tillbaka senare idag, de slår förmodligen före teamet med en timmer eller två.

Q: Hur påverkar den sena hemkomsten förberedelserna inför Spaniens Grand Prix?
CH: Som tur är, så som kalender är satt med en extra vecka mellan Kinas och Spaniens GP , påverkar den väldigt lite på det. Det finns fortfarande över två veckor att jobba på bilarna och många av komponenterna för nästa race tillverkas här på fabriken. Fabriken har inte påverkats, självklart är delarna som kommer tillbaka två, tre dagar sent lite efter i planen, men med extra veckan är vi säkra på att det inte ska skapa några problem.