Toyota
Jarno Trulli – 1:a
(Q3 – 1.33.431)
”Jag är glad att vara tillbaka på pole igen. Den här helgen har gått bra och det är kul att starta längst fram i morgon. I själva verket gick inte eftermiddagen idag riktigt lika smidigt som igår eftersom jag hade lite problem med mina bromsar under sessionen. Det är lite oroligt för racet så vi måste se över det under natten. Trots detta känns det bra för imorgon, vår race tempo har varit bra i helgen och vi har sett efter efter däcken bra. De tre första tävlingarna har inte riktigt fungerat för mig men jag hoppas att vi nu kan ändra på det. Vi testade här över vintern och på denna bana har det gått bra för våra bilar tidigare. Att ha båda bilarna i första ledet visar att vi gjorde ett mycket bra jobb. Jag vill tillägna denna pole både mitt team, som har arbetat så hårt, och för folket i regionen för min hemstad, Abruzzo, som drabbades av en förödande jordbävning denna månad. ”
Timo Glock – 2:a
(Q3 – 1.33.712)
”Det är strålande att vi har kunnat ta de två topp platserna i dag. Vi hade ett problem på min bil i går och vi hade det kämpigt, men teamet gjorde ett bra jobb för att ändra på saker till dag. Vi var snabbast under sessionen i morse men jag förlorade lite körtid med ett elektronik fel. Men kvalet gick mycket smidigt. Vinden ändrades lite och det var en kamp för att vänja sig vid prime däcken i Q1. Efter det kände jag mig mer bekväm i Q2 men under Q3 gjorde jag ett litet misstag efter kurva åtta så jag kunde inte fånga Jarno. Ett stort tack till alla ingenjörer och tekniker, eftersom det har varit en hård start på säsongen för alla och detta är ett bra resultat för oss. ”
Red Bull
Sebastian Vettel – 3:e
(Q3 – 1.34.015)
”Det var ett bra kval, vi kunde se i Q1 att det var mycket tuff och det var inte tillräckligt med att köra en gång på prime äcken, så alla var tvungna att sätta på det mjukare alternativet. Men det var en smidigt kval och vi hade inga problem. Bilen var mycket snabbt, vi behövde bara ett varv i Q2 och vi låg kvar på toppen, även om banan var bättre, vilket var mycket bra. I Q3 var de två Toyotas lite för snabba – Jag ser fram emot i morgon, jag tror de kan pitta lite tidigare än oss! Men, det är en lång tävling, så låt oss se. ”
Mark Webber – 19:e
(Q1 – 1.34.038)
”Trafik. Jag hade trafik i sista kurvan och var därför inte snabb nog att gå igenom. Jag brukar inte fastna med detta problem och det var det värsta stället att fastna på, eftersom det förstörde båda mina flygande varv. Jag hade ingenstans att ta vägen i sista kurvan av mitt första varv och sedan slipstreamade Sutil förbi mig när jag inledde mitt andra, så det var en katastrof. Q1 är den sämsta session att få detta problemet, så nu är vi längst bak imorgon – min race är förstört. ”
Brawn GP
Jenson Button – 4:e
(Q3 – 1.34.044)
”Vi siktade på pole position i dag, men tyvärr var det inte vår bästa kvalsession för säsongen och farten fanns bara inte där. Jag hade inget bra varv under sista försöket i Q3 och vi kämpade för grepp i utgångarna av kurvorna och däcken låste sig hela sessionen. Vi blev överraskade av vår brist på fart och den snabbare farten i våra konkurrenter idag som uppenbarligen har gjort framsteg och tagit ikapp snabbt. Det kommer bli ett tufft lopp i morgon men bilens fart under längre körning och mycket bränsle var riktigt konkurrenskraftig på fredagen så det kan sätta oss i ett bra ställe om vi kan få en ren start. ”
Rubens Barrichello – 6:e
(Q3 – 1.34.239)
”Tyvärr gick itne kvalet så bra som vi planerat i dag. Jag drabbades av trafik under min sista stint i Q3 när jag var mitt i en grupp som tog det lugnt under sina utvarv. Det var annat jämfört med hur jag körde och betydde att jag inte kunde få nog med temperatur i däcken som förstörde mitt snabba varv. Våra konkurrenter håller på att förbättra sig och det ska bli intressant att se hur det påverkar tävlingen. Det kommer bli tufft men jag är övertygad om att bra poäng är möjligt imorgon. ”
McLaren
Lewis Hamilton – 5:e
(Q3 – 1.34.196)
”Vi har drivit oerhört hårt under de senaste månaderna och detta är ett resultat av allt vårat hårda arbete. Jag är mycket stolt över vad vi har uppnått, för det första, det var bra att komma in i topp 10, sen var det ännu bättre att kunna slåss inom top 10! Vi har ungefär samma fart som några av dem i topp fem, så länge allt går väl bör vi kunna få en topp fem placering imorgon. Jag kan nästan se pole position nu – och jag ser verkligen fram emot att komma dit snart! ”
Heikki Kovalainen
(11th, Q2 – 1m 33.242s)
”Jag hade inga större problem idag, men uppenbarligen var jag inte så snabb som jag skulle ha velat. Vi måste analysera vad som gick fel. Trots att vår konkurrenskraft har förbättrats jämfört med föregående Grand Prix. Vi saknar lite fart speciellt i mitt sektorn. Det faktum att jag var mindre än en tiondels sekund bakom 10:e plats i Q2 visar att vi har gjort några större framsteg. Nu ser jag fram emot tävlingen, där mitt mål är att uppnå poäng resultat. ”
ING Renault
Fernando Alonso – 7:e
(Q3 – 1.34.578)
”Än en gång såg vi en mycket jämn kvalifikation. Det är svårt och stressigt inne i cockpit, men jag antar att det är mycket intressant för tittarna. Vi har inte gjort många ändringar till bilen efter Kina, men teamet har arbetat sent in i natten ännu en gång för att ge mig en konkurrenskraftig bil. Kvalet gick mer eller mindre som vi hade förväntat oss och starta sjunde är ungefär vad vi tänkte var möjligt. I morgon måste vi göra allt vi kan för att ta hem poäng, vi siktar på topp sex och kanske ännu högre. ”
Nelson Piquet – 15:e
(Q2 – 1.33.941)
”Jag tog i lite för mycket för att försöka komma till Q3. Jag hade fyra bilar runt mig och jag kunde inte göra så mycket så jag var tvungen att ta lite risker och köra hårt, men det var inte tillräckligt bra för att gå igenom till Q3. Förhoppningsvis kommer vi att ha en stark start på loppet och kan anta en bra strategi så att jag kan kämpa för poäng, vilket är vad vi behöver just nu. ”
Williams
Nico Rosberg – 9:e
(Q3 – 1.35.134)
”Det var inget bra kval från mig, jag trivdes egentligen inte alls i bilen idag. Vi hade bara tur att vi klarade det igenom till den tredje rundan, eftersom det var mycket tätt. I slutändan är P9 ok, vi har en hel del bränsle ombord så strategi mässigt, tror jag att vi ser ganska konkurrenskraftiga ut. Min förhoppning imorgon är definitivt för att avsluta i poäng placering och jag tror det är möjligt. Vår race bil är ganska bra, så vi bör ha en god fart och allt är möjligt från nionde. ”
Kazuki Nakajima
(12th, Q2 – 1m 33.348s)
”Det är svårt att säga när jag förlorade min tid. Jag inte göra några misstag och bilen utförde sig ganska bra. Om jag tänker på den klyfta som skiljer Nico och mig, jag är nöjd med min eftermiddag. Sammantagt, har jag blandade känslor eftersom jag borde tagit mig till Q3. ”
Ferrari
Felipe Massa – 8:e
(Q3 – 1.34.818)
”Det verkar som vi har gjort ett litet steg framåt, men vi vet att vi har en lång väg att gå fortfarande. Personligen är jag glad att vara tillbaka bland de tio bästa i kvalet och jag hoppas att jag kan göra ett bra lopp och komma bland de övre åtta. Imorse hnaterade bilen mycket bra, men på eftermiddagen hade den förlorat lite prestanda på grund av överstyr, förmodligen på grund av banans tillstånd. Imorgon kommer det att bli mycket varmt och det kommer att ha en betydande effekt på tillförlitligheten och däckens prestanda. Vi måste försöka klara oss till slutet och ta hem några poäng, kanske göra det bästa av KERS, särskilt i starten. ”
Kimi Räikkönen – 10:e
(Q3 – 1.35.380)
”Det hade varit svårt att göra bättre än tionde. I de två första delarna av kvalet, hanterade bilen bättre än vi hade förväntat oss, men i Q3 hade jag inte längre några nya mjuka däck, då jag redan hade använt alla fyra set. Bilens prestanda har förbättrats med KERS. Imorgon kommer tävlingen att vara mycket hård på grund av den höga temperaturen. Låt oss se vad vi lyckas göra. Målet är att avsluta med poäng. ”
BMW Sauber
Robert Kubica – 13:e
(Q2 – 1.33.487)
”Vi visste redan innan kvalet att det skulle vara svårt idag. Vi saknar övergripande prestanda. Q2 kämpade jag med grepp med nya supermjuka däck. Dessutom fungerade inte vår radio idag så, som en följd, var det ganska hårt att finjustera däcktryck och sådana saker. Utöver detta hade vi också två mindre bränder under tankning i depån. Även om detta inte påverkade resultatet, så hjälpte det inte. Men vi måste nu arbeta på ett koncentrerat och lugnt sätt. ”
Nick Heidfeld – 14:e
(Q2 – 1.33.562)
”Det var ett ganska svårt kval för oss. En brist på fart är uppenbar, och eftersom vi väntar på vår aerodynamiska uppdatering till Barcelona, är det klart vi förlorar varvtid i jämförelse med konkurrenterna som redan har nya delar. Ã…tminstone visste vi det innan kvalet. Också idag var bilens balans mellan körningarna väldigt inkonsekvent. På min andra stint i Q2 var jag snabbare än på min första i denna session, men inte lika snabbt som under Q1. Jag kämpade verkligen hårt och missade apex i kurva nio. Det verkar osannolikt att vi kan ta poäng imorgon, men vi kommer inte att ge upp och kommer att försöka allt. ”
Force India
Adrian Sutil – 16:e
(Q1 – 1.33.722)
”Det var ett ganska bra kval men villkoren var mycket svåra där ute. Greppet var mycket lägre än i fria träningen under morgonen så att balansen var inte perfekt och det var ganska svårt att gå på gränsen. Jag lyckades med ett bra varv på slutet och jag tror att P16 är en bra insats så vi bör vara ganska nöjda. Det var lite problem med Mark Webber i sista hörnet: Jag försökte bara göra en lucka till Alonso för att starta mitt varv och Mark kom på ett flygande varv, men det visste inte jag. Jag försökte stanna kvar i min position för att få en tydlig start på varvet. Det var ett missförstånd och jag bad om ursäkt till Mark efter slutet av sessionen. ”
Giancarlo Fisichella – 18:e
(Q1 – 1.33.910)
”Vi gjorde ett bra steg framåt i dag och var mycket nära att komma i Q2. Jag var inte helt nöjd med bilens balans under sessionen. Det var bättre på de hårda däcken men så fort jag gick på de mjuka var bilen mycket mer oförutsägbar. Vi gjorde vissa ändringar för att göra det något bättre till kvalet, men vi hade fortfarande vissa inkonsekvenser. Jag tror det är anledningen till att vi inte kunde förbättra tiderna men ändå har vi definitivt gjort framsteg och det var en mycket bra insats från hela teamet. Imorgon behöver vi en bra strategi för att komma till slutet av loppet, men vi vet att vårt tempo är bättre än en race distans. ”
Toro Rosso
Sebastien Buemi -17:e
(Q3 – 1.33.753):
”Det borde ha varit mycket bättre och jag borde ha bekvämt nått fram till Q2, men jag gjorde ett misstag i den tredje sektorn. Jag är besviken över mitt resultat då bilen klarat sig bättre än väntat och med sektorn tiderna jag gjorde, kanske jag borde ha varit mer försiktig, bara för att se till att komma till Q2. Banvillkor liknade morgonens. För imorgon tror jag fortfarande att vi kan göra ett bra lopp, eftersom denna eftermiddags prestanda inte visade vad bilen klarar av, så jag hoppas jag kan tjäna några positioner. Hur många är svårt att säga. När det gäller däck, är det klart att de mjukare är de vi vill köra mest i racet. ”
Sebastien Bourdais – 20:e
(Q1 – 1.34.159):
”ATt vi förlorade tid på banan imorse hjälpte oss inte. Under eftermiddagen var min första körningen ganska bra, bättre än jag trodde och jag var optimistisk. Men på min andra stint fick vi en massa understyrning, som jag korrigerade med främre vingen för sista varvet. Men plötsligt gick bilen åt andra hållet, med massivt overstyr. Bilen är extremt känslig för de förändringar vi gör och vi lider av bristande downforce och därför grepp. Det är en besvikelse att komma så långt bak. ”