Förare: Fernando Alonso [Ferrari], Jenson Button [McLaren], Lewis Hamilton [McLaren], Felipe Massa [Ferrari], Michael Schumacher [Mercedes GP]
En fråga till er alla. Vad ser ni mest framemot under säsongen? Vem ska börja? Världsmästaren.
Jenson Button
Det samma som oss alla tror jag, och det är att komma ut på banan. Det är några månader sen tre av oss här faktiskt tävlade, så att komma dit ut och köra, det är det vi alla älskar. Testa är en del av jobbet men att tävla är det vi verkligen njuter av. Jag ser framemot att komma dit ut igen. Det är en så konkurrenskraftig säsong, verkar det som. Det kan vara en av de mest spännande säsongerna någonsin i Formel 1, så bara att få vara en del av det är speciellt.
Lewis, vad ser du framemot?
Lewis Hamilton
Komma ut på banan. Testerna var roligt men vi har inte haft lika mycket tester som vi har haft förut och juh mer tid man har i bilen dessto roligare har vi. Ser bara framemot att komma igång och se var de andra ligger till.
Felipe?
Felipe Massa
Ja, att komma tillbaka till racing efter åtta månader. Det är en lång tid. Jag ser framemot att komma tillbaka till racingen, att börja i en bra riktning efter, som Lewis nämnde, inte alltför mycket testning. Men det är skönt att vara tillbaka i racing.
Michael, efter en ännu längre tid borta, vad ser du framemot? Och välkommen tillbaka.
Michael Schumacher
Tack så mycket. Den gröna eller röda lampan släcks.
Den gröna lampan eller snarare när den röda släcks?
MS: Ja
FM: Du är väldigt motiverad. Du har redan på dig overallen.
MS: Exakt.
Fernando?
Fernando Alonso
Det samma som alla andra. Bara att börja tävla, racingen. Testerna är okej men det är bara förberedelser för racen, så ser framemot Söndag.
Vem har gått runt banan? Någon av er? Michael, vad tycket du om den nya delen av banan? Allt det är förmodligen väldigt nytt för dig.
MS: Den första delen ser ganska spännande ut. Den senare lite mindre spännande, men sen igen måste man köra den och känna den i verkligeheten.
Har någon annan varit runt och tittat på banan? Jenson, varit runt banan?
JB: Nej, vi ska göra det i eftermiddag.
Lewis?
LH: Det samma.
Jenson, ett nytt stall. Vilka är de största förändringarna och utmaningarna för dig?
JB: Jag tror bytet av stall. Jag var med mitt gamla stall i sju år, så byta stall kan vara knepigt. Det är en helt ny omgivning, det är en utmaning och ingen av oss gillar förändring riktigt, men det har varit bra. Även efter bara två månader känner jag mig som en del av teamet. Vi har inte ens börjat tävla än och jag känner mig som en stor del av stallet. Jag har alltid jobbat hårt för att passa in i ett team hyffsat bra men teamet har varit fantastiskt. De är så hunriga för en bra säsong. Förra året var inte den bästa för dem och det har gjort dem hungriga för framgång i år. Det är bra och simulatorn har hjälpt mic väldigt mycket för att lära känna mig den här bilen. Jag spenderade mycket tid på fabriken, inte bara med ingenjörerna, men bara hänga på fabriken, så jag är som en del av möblemanget. Testerna har gått bra. Det är verkligen viktigt att använda varje sekund eller varje minut man är med teamet för att det kommer runt väldigt snabbt. Vi har Fredag och Lördag innan kvalet men det är inte mycket tid, så man måste vara klar när man kommer hit till Bahrain.
Att ha nummer ett på bilen och vara Världsmästare. Hur motiverande är det eller är det till och med begränsande?
JB: Jag kan inte se det som begränsande på något sätt. Man ska se på det på ett positivt sätt. Hoppa in i bilen och se numret ett på den är en väldigt speciell känsla, speciellt här i Bahrain under första racet. Just innan jag ska ta på mig hjälmen och tittar på bilen och ser No 1, det kommer vara en känslosam stund men så fort du hoppas in i bilen och drar ner visiret är förra säsongen gammal nyhet och man är endast fokuserad på det här året.
Du vann här förra året. Är det en bra bana för dig?
JB: Jag gillar den. Det är en rolig bana att köra och det är en plats där du kan köra om vilket är härligt. Den nya sektionen är ganska långsam. Det är nio nya kurvor på banan och de flesta är långsamma nu, så det är knepigt och jag ser framemot att komma ut dit och se vad vi kan göra av det eftersom det är svårt bara å runt och försöka förstå den. Simulatorn är användbar men fortfarande, det är skönt att komma ut där på riktigt och känna den i bilen. Jag hoppas det ökar omkörningsmöjligheterna men jag är inte säker det blir fallet. Jag tror det kan göra racingen mer spännande eftersom det är knepigt, så jag ser framemot att komma ut på banan imorgon på morgonen.
Lewis, mannen bredvid dig är regerande Världsmästare. Hur ändrar det saker för dig? Är det extra motivation?
LH: Jag tror inte det spelar så stor roll. Jenson har välkomnats till teamet och han verkar göra ett bra jobb, väldigt produktiv, entusiastisk och han har verkligen kommit med massa energi och entusiasm till stallet. Jag kan bara se det som positivt. Från min sida, för mig, att komma från en ganska dålig säsong förra året men att sluta ganska bra, känner jag mig mer beslutsam än någonsin.
Vilken av de nya regel ändringarna har varit mest utmanande enligt dig?
LH: Troligtvis att vara lite tyngre. Annars har det varit ganska rättfram. Bara att förstå däcken och förhålla sig till de långa stintsen som blir lite annorlunda jämfört med förra året på mindre bränsle men annars ganska rättfram. Jag är säker på att den här helgen blir en utmaning för alla men vi är alla i samma båt.
Du blev tvåa här 2007, första gången du var här.
LH: Det känns som länge sen. Vi hade en bra bil då. De två senaste åren har saker inte var väldigt speciella men förhoppningsvis blir den här helgen en nystart för oss och förhoppningsvis en positiv för mig och Jenson.
Felipe, en stor välkommen tillbaka till dig. Hur är det att vara tillbaka, vara tillbaka i bilen och tillbaka på ett race igen?
FM: Det är bara skönt att vara tillbaka. Det har varit mitt jobb för många år. Jag har missat en del lopp och bara skönt att vara tillbaka. Jag känner glädje och mycket motivation att vara tillbaka på jobbet.
Du ären gammal vinnare här, men du har även haft lite långsamma delar under säsongen tidigare. Är det något du är medveten om och fast besluten att ändra?
FM: Jag tror det är något vi förstått tidigare att första racet är väldigt viktigt att avsluta, viktigt att ta poäng. Även de senaste åren har vi haft lite problem i bilen som gjort att vi inte avslutat loppet. Det hoppas jag händer inte. Jag hoppas vi kan avsluta de flesta racen med bra poäng eftersom vi vet att det är alltid viktigt att ha massa poäng i slutet av säsongen. Många säger att i början på säsongen är tillförlitligheten viktig. Tillförlitlighet är alltid viktigt. Det är viktigt att avsluta racen. Vi körde många kilometer under vintertesterna vilket hjälper när du har en bra bil att börja säsongen med.
Michael, hur är det att vara tillbaka på ett race som förare och fullt involverad efter att ha varit borta tre år?
MS: Naturligt är det lite mer intensivt. Från morgon till kväll med mycket fler detaljer än man vill och naturligt måste man vara uppmärksam.
Hur mycket team skapande gör du fortfarande? Många talar om hur du skapade ett team på Ferrari. Vad händer på Mercedes nu?
MS: Jag tror det är svårt att säga just nu vad som blir utvecklingen. Naturligt måste du anpassa dig, man måste utvecklas medan man utvecklas till ett team. Det är förmodligen så att du finner potential, du kan fortfarande förbättra, att förstå hur teamet fungerar vid vissa tillfällen, varför det kommer fungera, hur man kan kombinera de två. Men än så länge måste jag säga att människorna är bra folk. Det är bra harmoni, speciellt därför att jag känner chefen ganska bra ohc han känner mig. Det gör saker mycket enklare, mycket smidigare, men annars tror jag säkert det finns potential vi måste utveckla.
Du har vunnit här två gånger. Vad känner du för den här banan?
MS: Göra det till tre.
Fernando har också vunnit två gånger, eller hur?
FA: Ja, tre här också.
Men Fernando, igen nytt stall, nya utmaningar. Vilka är de stora utmaningarna? Vilka är de stor förändringarna?
FA: Som Jenson nämnde tror jag att varje gång du byter stall måste du anpassa dig lite till de nya människorna, det nya sättet att jobba, och förbereda för säsongen. Det har varit bra hittills. Jag har varit väldigt bekväm sedan dag ett till nu, så jag tror vi kommer till första racet väl förberedda och reda att slåss.
Det sägs att Ferrari är ett av de två topp stallen. Ser du det på samma sätt?
FA: Inte riktigt.Vi jämför inte tiderna från vintern för mycket eller gör några större förutsägelser inför första racen. Vi har bara koncentrerat oss på vårt egna program för att försöka vara så väl förberedda som möjligt för det första racet. Jag tro de fyra stallen, Red Bull, Mercedes, McLaren och Ferrari, vem som helst av de fyra stallen kan vara favorit för det här första racet och för första delen av mästerskapet med, är jag säker, några stall till som Sauber och Force India, de kommer också ha väldigt bra race. Jag tror vi kommer göra vårat bästa. Vi är väl förberedda för starten av den här säsongen men vi vill vara Världsmästare i November, inte Mars. Vi ska göra vårt bästa men målet är att vinna mästerskapet och vi vet att det inte är lätt och vi kommer behöva jobba väldigt hårt de kommande 10 månaderna, så det är bara början.
Avsluta dagen med första avsnittet av vårat nya F1 program, Inside Grand Prix !