Deltagande förare:
Vinnare: Jenson Button [McLaren] – 1h 33m36.531
Tvåa | Robert Kubica [Renault] – 1h 33:48.565
Trea | Felipe Massa [Ferrari] 1h 33:51.019
Jenson, ett otroligt race, över 50 varv på ett set mjuka däck. Du bytte tidigt till slicks och det ändrade allt. Var det ditt val?
Jenson Button: Det var det. Jag tror det är mycket enklare för en förare att känna förhållandena. Teamet kan se på TV med molnen som kommer in, men vi kan känna vad som händer på banan. Jag hade ingen balans med intermediates, jag hade verkligen problem och jag tappade några positioner, så jag tänkte vi går in och slänger på slicksen. Det fanns en torr linje. Det var lite blött på vissa platser. När jag kom in i depån trodde jag att jag hade gjort ett katastrofalt misstag eftersom depån var genom blöt. Men när jag kom igång och upp i fart, jag var av lite i kurva tre, men farten var bra och jag kunde få in några bra varv och överta tre eller fyra bilar när de gick i depå och bytte däck, så det var rätt val och jag är glad att jag gjorde den.
Hur känns det att vinna under andra racet med dit nya team?
JB: Jag menar, det är väldigt speciellt. Det har tagit mig en stund att komma till rätta i bilen. Men teamet har varit fantastisk. De har välkomnat mig, men det har tagit en tid att vänja sig med allt inne i cockpiten. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, det är svårt att sätta ord på det. Men en väldigt speciell känsla och jag kommer ta med mycket från det här. Det känns som att jag bygger upp mitt självförtroende och förhoppningsvis när vi kommer till nästa race kan vi åstadkomma nått liknande eftersom det här känns för bra.
Robert, du gick från nionde till fjärde i starten, och bestämde sen att inte göra ett andra stopp för ett set nya däck. Hur svårt var det beslutet för dig?
Robert Kubica: Det var svårt eftersom vi hade det svårt under uppvärmningen, så när vi såg att Jenson var snabb gick vi i depå samtidigt som Felipe. Våra killar, mekanikerna, gjorde ett fantastiskt jobb och jag övertog Felipe under depå stoppet men Jenson var mycket snabbare med två, tre varv på däcken redan. Han hade byggt upp temperaturen, och de är väldigt snabba på raksträckan och jag var inte säker på förhållandena eftersom det var mitt första varv genom kurvorna med slicks, så det var svårt att slåss mot Jenson. Det var svårt. Först av allt trodde jag vi skulle pitta igen. Sedan när jag hade mycket slitage på däcken frågade jag teamet hur vi skulle göra och de sa att ifall vi kunde skulle vi itne komma in igen, så jag tog lite bättre hand om däcken. Men sen igen hade jag första Lewis som attackerade hårt. Han kom vill starkt bakifrån och sen…., Jag vet inte, han gick i depå. Sedan kom Felipe igen, så jag tog bara hand om däcken men höll samtidigt bra fart så vi kunde behålla andra platsen till slutet.
Felipe, det såg ut som ganska hårt jobb i början och sedan blev loppet ditt och två pallplatser på två race.
Felipe Massa: Det bara fantastiskt, speciellt i Australien. Mitt bästa resultat här var sjätte.. Hade ett problem i kvalet och startade sist 2007 och sedan komma hit i vad jag inte kan påstå var mitt bästa lopp. När det gäller fart led jag ganska mycket igår, men jag fick en fantastiskt start. Vi förlorade någon position i depå stoppet och lite på banan på grund av att jag gjorde lite misstag på den svåra banan. Men det är fantastiskt att ha en andra och en tredje plats. Vi vet hur viktigt det är för mästerskapet, speciellt mitt förflutna. I början på mästerskapet har jag aldrig fått så mycket poäng som nu, så det här är bra. Stallet gjorde ett bra jobb, så väldigt glad att sluta trea i ett svårt lopp som detta.
Jenson, Lewis gick i depå för ett andra set däck och klagade över det på radion i slutet. Hur gick det beslutet med dig, stallet och honom?
JB: Jag vet inte vad deras tanke med stoppet var. Jag antar att han var fast bakom Robert och kom inte förbi. Jag tänkte aldrig på att göra ett till stopp. Jag tänkte aldrig att det skulle vara ett val. Tanken var att köra hela racet på ett set däck om vi kunde efter att regnet slutade. Mitt tempo var inte alltför bra när jag kom till rätta i bilen. Jag kände att jag började skada bakdäcken, så jag höll ett visst tempo som var konsistent för att inte förstöra dem helt. Det som var bra var att Robert inte tog ikapp och med ungefär 20varv kvar tog jag i lite mer för att öka gapet lite till ifall folk hade varit i depå och var två, tre sekunder snabbare per varv och det räckte just för att ta mig till slutet bekvämt. Vi kunde inte haft en bättre strategi. Jag tror beslutet i början var mitt men från mycket feedback från banan och vad de andra bilarna gjorde. Det är alltid en lag insats och jag måste tacka Vodafone McLaren Mercedes stallet för allt deras hårda jobb och det är skönt att se att vi förbättrar oss hela tiden.
Robert, det här är första gången du kommer i mål i Melbourne. Vad betyder det här resultatet för dig och Renault?
RK: Tyvärr har Australien aldrig varit turligt för mig. Jag var varit väldigt snabb båda åren och kunde enkelt ha slutat på pallen de senaste två åren om det inte vore för två krascher. För att vara ärlig förväntade vi oss inte att vara på pallen så jag tror det är ett speciellt resultat för mig och Renault eftersom vi kämpat hårt under vintern. Det här är det bästa resultat vi kan åstadkomma så här tidigt på året och det är ett stort tack till alla i teamet för deras insats men vi måste vara realistiska. Vi har inte riktigt tempot än för att vara på pallen i ett normalt race, så vi måste fortsätta kämpa, fortsätta jobba och jag är säker på att vi kan klara av att hålla tempo med topp teamen snart.
Felipe, en skön stunde för dig i starten och lite omvänt mot Bahrain. Du körde förbi den stallkamrat Fernando Alonso. Berätta om det.
FM: Jag hade faktiskt en fantastisk start, så jag kunde göra starten utan hjulspinn och jag såg många andra framför speciellt Fernando och Webber som fick det och jag fick en väldigt mjuk start och köra förbi den på ett bra sätt. Jag var glad över starten och hela racet var väldigt svårt. Mycket halt, dåligt grepp överallt och att komma i mål idag var väldigt svårt.
Jenson, banan var fuktig i början men när den torkade varför var det så mycket enklare att överta idag? Varför var det så mycket mer omkörningar än vad det var under första grand prixet i Bahrain? Kan du förklara det?
JB: Jag tror det i slutändan handlar om slitaget. Många bilar var på ovanliga platser vilket var annorlunda mot Bahrain. Topp åtta bilarna var på åtta första platserna. Jag tror mycket av det ligger i slitaget av däcken. Det var mycket graining på bakdäcken. vissa gjorde två stopp, andra gjorde ett. Vissa försökte se efter däcken, andra kämpade hårt. Det fanns många olika idéer där ute och det är kul att se, som du sa, Bahrain var inte det mest spännande loppet. Jag älskar platsen platsen och det var en besvikelse att inte ha ett bra grand prix, men här visste jag vad som hände. Jag kunde se en hel del på TV skärmarna och det såg ut som ett väldigt spännande race. Förhoppningsvis kommer vi ha fler race som det här eftersom det är det vi alla älskar.