Det kom en förfrågan någon vecka sen om regler i F1 och självklart ger vi er vad ni frågar efter. Vi har i själva verkat väntat på att FIA skulle släppa de slutgiltiga reglerna för säsongen 2010. Dessa kom i fredags och här kommer tillslut en sammanfattning av de viktigaste och mest relevanta nyheterna för kommande säsongen.
Testning
- Precis som 2009 får stallen en 3-dagars test-session för unga förare/juniorer, vilken anordnas på en FIA utnämnd bana efter sista racet för säsongen men innan 31 December.
- Sex stycken 1-dags s.k. raksträcks-tester på en FIA godkänd sträcka, alternativt bana med konstant radie, mellan den 1 Januari och sista racet för säsongen.
Man kan byta en dag mot 4timmar i vindtunnel med fullskalig bil (alla 4 timmar måste användas under 24h) - Ingen deltagare får köra mer en 15000km testkörning.
- Om ett stall måste/tänkt byta förare, och denne inte har kört i F1 under de senaste 24 kalender månaderna, tillåts föraren ett 1-dags test-session (detta gäller mellan andra och det sista racet), med följande regler.
- bara nya föraren får testa och inte på någon bana som finns i aktiva årets kalender.
- testet måste utföras 14 dagar innan eller efter bytet.
- ifall man efter testet inte byter förare, straffas man genom att bli av med en testdag under vintern.
Motorer
Varje förare har tillgång till 8 motorer per säsong, precis som 2009 trots att det är fler race denna säsong.
För varje extra motor man tar i användning resulterar det i nerflyttning 10 platser i följande race.
Exempel: Vettel använder sig av en nionde motor på fredagen, och flyttas därmed ner 10 placeringar på söndagens race.
Skulle en förare ta fler än en ny motor över de tillåtna åtta, blir man nerflyttade 10 placeringar i varje påföljande race för det antal man använder.
Exempel: Button använder sig av en nionde motor på fredag och tar också en tionde på lördagens träning. Han flyttas ner 10 placeringar på söndagens race, men även 10 placeringar nästkommande race.
Tankning
För säsongen 2010 är tankning kort och gott förbjudet. Bilarna tankas upp för att klara race distans från start, mängden bränsle varierar mellan stallen och kommer inte avslöjas innan starten av loppet, så som säsongen 2009.
Däck
Till varje race helg får alla förare 11 set torrdäck, 6 primes och 5 option, 4 set intermediates och 3 set regndäck var.
Prime = den hårdare blandningen av torrdäck, Option = den mjukare blandningen.
Inters = regndäck för lättare regn och våtbana, Regn eller Extrem = full regndäck, används vid stora mängder vatten.
Till Träning 1 och 2 (P1 & P2), tilldelas varje förare 3 set däck (2 prime + 1 option), vilka är de enda däck man får använda sig av under dessa, fredags träningar (torsdag i Monaco).
Ett set av prime däcken ska lämnas tillbaka innan starten av P2 och en av varje innan starten av P3.
För resten av helgen har man 4 set av varje torr sort kvar, men ett set av varje måste lämnas tillbaka innan kvalet.
Alla som deltar i Q3, sista delen av kvalet, måste starta loppet med det set däck som de använde när de satte sin kval tid. Om däcken är skadade eller slitna, undersöks dessa av ett FIA ombud som bestämmer, i sin absoluta diskretion, om de får bytas, och i sådana fall mot vilket set andra däck.
Race
Poäng
Den nya och förhoppningsvis slutgiltiga poängstegen är följande, för båda mästerskapen.
25 – 18 – 15 – 12 – 10 – 8 – 6 – 4 – 2 – 1. Det är alltså de topp 10 bilarna som tar poäng, där vinnaren får en 7 poängs marginal till tvåan.
Start & Formationsvarv
Under formationsvarvet är det förbjudet att köra om andra bilar, förutom i de fall en framför varande bil uppehåller bilen bakom, vilket skulle leda till att hela fältet skulle uppehållas eller stoppas. I dessa fall får förarna passera de andra för att återta sin position.
Ifall en förare som på detta sätt blivit omkörd men inte kunnat återta sin position innan safety car linjen, måste köra in i depån och starta loppet därifrån.
I det fall loppet stoppas stängs depån och bilarna skall långsamt återvända och parkera på start/mål i den ordning de anländer dit.
Innan racet startas om kommer de bilar som befinner sig mellan safety car och ledaren att släppas runt för att ansluta längst bak.
Incidenter och straff
Som incident räknas varje händelse eller serie av händelser där en eller flera förare är inblandade som raporteras till stewardsen av race ledare.
Vid en incident kan Stewards döma ut någon av följande straff till berörda förare
- Drive-through – föraren skall köra igenom depån utan att stanna
- 10 sek. Stop&Go – föraren skall stanna på sin depå plats i tio sekunder innan han/hon får fortsätta
- nerflyttning – man flyttas ner av stewards bestämda antal platser i nästa race
När en förare tilldelas straff skall stewardsen meddela detta skriftligt till berörda part, samt att ett meddelande visas på tidtagnings displayer. Efter det att meddelandet har gått ut, har får föraren korsa start/mål linjen maximalt två (2) gånger innan han måste avverka sitt straff.
I det fall straffet utfärdas när det är fem eller färre varv kvar, gäller istället följande för första två punkterna.
Drive-through ger istället ett 20 sekunders tillägg på föraren sluttid i loppet.
Stop&Go, ger föraren 30sekunders tillägg på förarens sluttid i loppet.
Intressanta förändringar för loppen i år är alltså, ingen tankning och topp bilarna måste starta på kval däcken. Men de nya däck reglerna under träningspassen leder förhoppningsvis till att vi får se lite mer körning under speciellt fredagen, då stallen troligtvis inte vill slösa 3 set däck utan att köra. Vad som kan sätta käppar i hjulet för det är motorerna! Dock tror jag det endast kommer göra det i början på säsongen. När man tagit sin andra och tredje motor i användning kommer man kunna använda motor 1 & 2 på träningarna.
Detta var alltså en kortare genomgång av förändringarna i reglerna till det här året. Måste erkänna att jag hittade en hel del roliga och intressanta saker under de timmar jag spenderade med att läsa igenom de över 100 sidor med konstigt språk och liten text hos FIA. En ”regler&bestämmelser” del är att vänta på F1start.se men just nu händer det så mycket annat (ni kommer märka vad snart ;] ) så det kommer nog tyvärr dröja till efter säsongsstarten.
Har du frågor om någon regel eller undrar vad som gäller för någon speciell del i F1, skriv gärna här nedan och vi återkommer med ett svar.!