Igår var det ett av de sedvanliga WMSC möten som hålls några gånger under året. För Formel 1’s del togs det under mötet beslut om licenser för ledare, kalendern för 2011, 13:e stallet och fallet med Ferraris stallorder under Tysklands GP.
Men vi börjar med licenserna för ledare i alla FIA mästerskap. WMSC kommer lägga fram ett förslag till general församlingen om att en licens skapas för en begränsad lista av personal inom stallen i de olika FIA mästerskapen. Detta för att försäkra sig om att de uppför sig efter de regler och nya uppförandekoden som komma skall. Den skulle gälla minst sex personer per tävlande inklusive stallchefen, sportdirektören, stall ledaren, teknisk direktör och två race ingenjörer (eller liknande).
Nya stall och kalender för 2011
FIA har beslutat att inget av de ansökande teamen för den trettonde platsen i F1 mästerskaper 2011 mötte kraven för inträde i Mästerskapet.
Som följd kommer den 13:e platsen att lämnas öppen för kommande säsongen.
Alla årets lopp förblir på kalendern nästa säsong och ett nytt tillkommer, nämligen Indien. Säsongsavslutning flyttas tillbaka till den fantastiska banan i Brasilien. Hela listan.
Datum | Land |
* banan måste godkännas av FIA först | |
13/03 | Bahrain |
27/03 | Australien |
10/04 | Malaysia |
17/04 | Kina |
08/05 | Turkiet |
22/05 | Spanien |
29/05 | Monaco |
12/06 | Kanada |
26/06 | Europa |
10/07 | Storbritannien |
24/07 | Tyskland |
31/07 | Ungern |
28/08 | Belgien |
11/09 | Italien |
25/09 | Singapore |
09/10 | Japan |
16/10 | Korea |
30/10 | Indien* |
13/11 | Abu Dhabi |
27/11 | Brasilien |
Inget mer straff för Ferrari
Ferrari undviker vidare straff för stallorder fiaskot på Hockenheim under Tyskland GP. Rådet kom fram till att det straff som stewardsen gav efter loppet, vilket var $100.000 i böter,var tillräckligt och inget mer straff var nödvändigt.
Men tog även ett beslut att se över regel 39.1 i Sport Reglementet och frågan kommer även att skickas till Formula One Sporting Working Group.
För att sammanfatta gårdagens WMSC möte, så var det väl ingen större överraskning att Ferrari inte skulle få något mer straff för händelsen i Tyskland. Vissa tyckte att de skulle få mer böter, poängavdrag och till och med uteslutning från mästerskapet. Jag tror vi kommer få se en ändring på regeln till kommande säsong. Den kommer med all sannolikhet inte tas bort, men den fungerar inte som den är skriven idag. Stallorder förekommer vare sig vi, åskådare, hör dem sägas genom radion eller inte.
Det var lite tråkigt att det inte kommer något nytt stall till nästa år, men FIA’s beslut är klokt och kanske mer genomtänkt än man vid första åtanke märker. Epsilon Euskadi ägaren Joan Villadelprat har tidigare nämnt han kunde tänka sig att gå ihop med HRT ifall han inte fick en plats i nästa års mästerskap. Nu ökar den chansen, vilket även ökar chanserna för att HRT faktiskt fortfarande kommer att vara med nästa säsong. Vidare är det kanske ingen hemlighet att vissa, ingen nämnd ingen glömd, vill se ett amerikanskt stall i F1, med Austin racet som kommer 2012 och allt. Cypher som först anmälde intresse drog sig undan någon månad sen på grund av att de inte trodde deras ekonomi skulle räcka för en satsning. Men de meddelade också att de fortfarande kommer fortsätta jobba på att ta en plats vid senare tillfälle. Nu får Cypher ett år till på sig, minst, att försöka skaffa fram kassa för att gå med i F1 serien till 2012 och ny-premiären av USAs Grand Prix.
Till slut, Indien på F1 kalendern 2011! De flesta väntade nog det, men nu är det officiellt. En ny bana per år fortsätter alltså och det är bara roligt för oss F1 fans, men lite tråkigt att alla banor fotfarande ska designas av Hermann Tilke. Han har visserligen lovat lite mer radikala banor i fortsättningen, men om det betyder mer fart eller ännu snävare och tajtare banor vet ingen.