Lotus F1 Team logo

Höga förhoppningar hos Lotus inför söndag

Kimi Räikkönen – Lotus F1

“Tittar man på vår racepace över längre distans igår så borde vi ha ett starkare lopp”

Kimi Räikkönen - 2013 Koreas Grand Prix

“Jag gjorde ett misstag på mitt enda set nya däck i sista kvaldelen så mitt varv var inte snabbt nog för ren bättre position, vilket i slutändan betydde att jag slutade tia och startar från nionde ruta imorgon. Bilen har understyrt lite så jag har haft lite problem hela helgen. Tittar man på vår racepace över längre distans igår så borde vi ha ett starkare lopp, men vi måste såklart se hur vädret blir. Vi hoppas på bättre imorgon.”

mer från Kimi…

Romain Grosjean – Lotus F1

“Vår racepace såg stark ut igår, så vi siktar på ett bra resultat”

Romain Grosjean - 2013 Korean Grand Prix

“Vårt mål idag var att vara med och slåss med Mercedes idag och det är exakt vad vi gjorde. Red Bull visste vi skulle vara snabba, så att man är ganska nära dem tidsmässigt är inte helt fel. Tjäna en position i starten för att en annan förare har fått ett straff är inte hur man vill flytta framåt, men jag har fått hantera det förut själv och det är en del av sporten. Det blir såklart en fördel för oss eftersom vi kommer att starta från den rena sidan av banan. Det blir intressant imorgon vad gäller effekten av däck nedbrytningen, men vår racepace såg stark ut igår, så vi siktar på ett bra resultat.”

mer från Romain…

Alan Permane Lotus F1 Trackside Operations Director

“Vi har stora förväntningar för imorgon”

Hur gick kvalet för stallet?
Vi är nöjda med Romains kvalposition efter en textbok prestation genom alla tre sessioner där allt gick enligt plan. Han sög i sig den extra pressen för att ta sig igenom första delen med att endast använda medium däcken och fördelen med det var att vi hade två set super-soft till den sista sessionen. Kimi had einte lyxen av två försök i sista sessionen, och tyvärr gick inte hans viktiga varv som planerat. Som vanligt blir han en kraft att räkna med i loppet så vi har bra förväntningar för imorgon.

Vilka strategiska överväganden krävs det?
Det är en bana där man kan köra om med DRS, inte det lättaste men definitivt inte det svåraste. Med det sagt, kommer morgondagens lopp handla om däcken, speciellt höger fram som får det jobbigt. Så det blir viktigt att ta hand om slitage och prestanda.

Vad tror vi om vi tittar mot himlen?
Hotet om stormar har visserligen minskat något sedan början av veckan, men jag tror fortfarande att vi kan räkna med att fånga utkanten av det dåliga vädret, vilket innebär att vi kan få se lite regn under natten och tidigt imorgon bitti om inte till själva loppet. Naturligtvis är detta något vi följer noga.