Presentation: Scuderia Toro Rosso STR4

Stallet

Sebastian Vettel visade ifjol skickligt effekterna av det unga förar konceptet, och förhoppningen är att framgången kommer att ske även denna säsong med ankomsten av ännu yngre Sébastien Buemi. Kontinuitet är viktig i Formula One och vi har fortfarande Franz Tost vid rodret och Giorgio Ascanelli som huvud för den tekniska driften, medan Sébastien Bourdais ger stabilitet till vår förar line-up. Det innebär också att vi kan fortsätta att hänvisa till våra förarpar som ”Seb” n ”Seb”

Bilen

Det är en vanlig missuppfattning att innan säsongen börjar dyker det upp en stor lastbil i Faenza från Milton Keynes, dess bakdörr fälls ner och, hey presto, en helt färdig byggd Toro Rosso bil rullar ut. I själva verket har Scuderia Toro Rosso mycket större kontroll över sitt tekniska öde redan från planeringsstadiet fram till bygget. Teknisk direktör Giorgio Ascanelli förklarar: ”Red Bull Technology gör mycket klara insatser när det gäller att definiera de grundläggande egenskaperna hos den nya bilen: dess längd, hjulbas, viktfördelning, dess grundläggande metriska egenskaper. Men med en F1 bil, kretsar förpackningen kring en motor och egenheter från förare och, eftersom vi kör en annan motor än vårat syster stall, handlar det om ett annat bränslesystem och bränsletank. Därför är vårt helt annorlunda till Red Bull Racings bil och är utformad här av oss.”

”Det ska bli en intressant säsong. Jag tycker det är bra att killarna här i Faenza får chansen att styra sitt eget öde på ett sätt, men just nu, har vi bara ett tiotal personer på design sidan, så vi är ett årtionde efter mätt i arbetskraft! ”

”Samma sak gäller för vatten och oljesystem som kopplas till motorn. Olika motorer har olika värme avvisning och av olika temperaturer de fungerar bäst vid, med material specifierade till olika nivåer. Även, de toleranser, som du måste följa när de bygger en motor, är inställda på ett sådant sätt att en motor fungerar som allra bäst inom ett visst temperaturintervall. Detta är i sig förutsättningar för radiatorer och även all den inre aerodynamik. Detta påverkan sedan på aoredynamiska sidan och detta arbete är också gjort i Faenza.” ”Motorn ansluts till en växellåda via vissa infästningar och en koppling. Här igen, kopplingens installation är helt olika mellan två bilar. Faktum är att kopplingen i sig är väldigt olik, och arbetet med att installera kopplingen och växellådan är också helt gjort i Faenza, med ett hölje utformad av Faenza och använder helt annan teknologi än den en Red BullTechnology ger Red Bull Racing. Samma sak gäller för olja och vatten radiatorer och hela det hydrauliska och elektroniska systemet.”

STR4 Teknisk Specifikation

Bilens namn: STR4
Motor: Ferrari V8 Typ 056
Chassi material: Komposit monokel struktur
Kaross material: Kolfiber kompositstruktur
Fram dämpning: Övre och lägre carbon wishbones, torsion bar fjädrar och anti roll bar, Sachs stötdämpare
Bakdämpning: Övre och lägre carbon wishbones , torsion bar fjädrar och anti roll bar, Sachs stötdämpare
Styrsystem: Scuderia Toro Rosso
Växellåda: Sju hastighet, hydraulisk
Koppling: Sachs Trippel-platta pull-typ
KERS: Ferrari design i kombination med Magneti-Marelli
Skena: Brembo
Pads och skivor: Brembo
Kylystem (radiatorer, värmeväxlare): Scuderia Toro Rosso
Cockpit instrumentering: Scuderia Toro Rosso
Bilbälten: Willans
Ratt: Scuderia Toro Rosso
Förarsäte: Kolfiber, gjuten efter förarens form
Brandsläckarsystemet: Scuderia Toro Rosso / FeV
Hjul: Advanti Racing
Bränsle cell: ATL
Total Vikt:> 605 kg (inklusive förare och kamera)

Det verkar som att ToroRosso blivit RedBull 2 iår. Bilarna är nu mer lika än förut, det enda som skiljer (grafiskt) är nästan bara den röda tjuren.
En intressant sak på designen, både på ToroRosso STR4 men även på Red Bull RB5 är, vet inte om någon märkt det, Red Bull Cola reklamen på bakvingen. Red Bull började tillverka en cola under förra året, men som hittils iallafall bara sålts i bland annat tyskland, österike, ja lokalt för Red BUll helt enkelt. Kan detta betyda att vi kanske snart kan gå köpa oss ett smakprov från Ica Maxi ?!