Pirelli verkar ha tagit åt sig av den extra tiden innan F1 premiären lika bra som vi på FormelRacing. Man skulle avslöja färgschemat för årets F1-däck inför Bahrains GP men inget har vi hört de senaste veckorna, förrän nu.
Som de flesta vet består däck uppsättningen för varje race helg av två olika sorter – det så kallade prime och option, samt två olika regn däck – intermediates och wet. Däckleverantören väljer dessa två från totalt fyra eller fem olika gummiblandningar – supersoft, soft, medium, hard och superhard.
Prime är huvuddäcket och det hårdare av de två blandningarna och för att skilja dem två åt, främst för åskådare och tv-tittare, markerade f.d. däckleverantören Bridgestone sina option däck, det mjukare, med en turkos linje. Denna modell var okej men det var en del, speciellt tv-tittare, som klagade på att den turkosa linjen syntes för dåligt.
Pirelli har sedan de tog över som officiell däckleverantör funderat över och bollat idéer om hur man på ett bättre sätt skulle kunna framhäva de olika däcken. Det italienska företaget ville inte heller bara skilja på prime och option utan ville att tittarna skulle kunna se vilket av de sex olika P-Zero blandningarna som bilarna körde med.
Idag kan vi presentera Pirellis beslut och val för den här säsongen, och vi är försiktigt positiva!
De sex färgerna är som följer:
Orange – rain | Ljusblå – intermediate | Röd – supersoft | Gul – soft | Vit – medium | Silver – hard
inga bilder hittades
fler bilder av Pirelli däcken
Direktör för Motorsport på Pirelli, Paul Hembery
”Vi är väldigt glada över möjligheten att återvända till Formel Ett för första gången på 20 år, och vi siktar på att vara en aktiv och färgstark partner i Formel Ett. Se vad är ett bättre sätt att symbolisera detta än ett färgglatt val av Pirellis logotyper på sidoväggarna? Det kommer ge både åskådare på plats och framför televisionen en chans att direkt se vem som kör med vilken blandning, vilket kommer vara viktig information då däcken kommer att vara en nyckel faktor i rac e strategierna i år.”
Vad tror du om de nya däcken, bättre eller sämre än Bridgestones variant?
Tidigare Artiklar:
Pirelli vald som ny däckleverantör
Hard och Soft för första racen