Regeländringar F1 säsongen 2012 – Avgasrörsplacering

Andra stora regeländringen för i år är hur man får placera sina avgasrör. Sedan sommaren 2010 då man fortfarande använde DDD (Double Deck Diffuser) har man lett avgasrören ner mot golvet av bilen och blåst avgaser genom DDD och på så sätt skapat downforce. Se bilder nedan för en jämförelse mellan Single Diffuser och Double Diffuser.

Single Diffuser
Double Diffuser från 2011

Men inför säsongen 2011 så förbjöd FIA double diffusern genom att förbjuda skapandet av hål på en 90cm stor yta i golvet.

Diffuser continuous surface
Det gulmarkerade området där hål är förbjudna.

Men som vanligt när det gäller regler och FIA så fanns det ett kryphål. Regeln sa att man var tvungen att ha en 90cm stor yta som var fri från hål eller andra saker. Men reglerna tillät även diffusern att vara 100cm bred, vilket betydde att man fick 5cm på varje sida av diffusern att arbeta med. Red Bull skapade därför detta avgasrör som ses på nästa bild.

Red Bulls avgasrörsutgångar på sidan av sidepoden.
Red Bulls avgasrör (vy bakifrån)

Genom att föra ut avgaserna på detta sätt kunde man skapa en kjol eller osynlig vägg på båda sidorna av diffusern vilket i sin tur betydde att man kunde köra bilen med mycket lutning, alltså höja upp bilens bakdel ganska mycket då kjolen eller den osynliga väggen höll mer luft inom diffuser området. Men då FIA tyckte att detta gick till överdrift så förbjöd man även detta. De nya reglerna säger att de 10 sista cm av avgasröret måste sluta inom ett visst område. Detta område måste ligga 50cm från bakaxeln och 25cm ovanför referensplattan. Området, sett från sidan, är 70cm långt och 35cm högt, vilket betyder att man som högst kan avsluta avgasröret 60cm ovanför referensplattan och i höjd med bakhjulet. Området sett ovanifrån måste vara minst 20cm från bilens mitt men inte längre än 50cm ifrån.
Röret måste, sett från sidan, vara vinklat uppåt minst 10grader men inte mer än 30grader från referensplattan. Ovanifrån så måste röret vara 10grader plus eller minus från bilens mitt.

F1 bilens avgasrörs utgångar 2012
Avgasrörens utgångar 2012 (bild från ovan och sidan)

Visst finns det små ytor att skapa downforce här också, men alla de lösningarna kan vi ta i ett annat inlägg. Har ni frågor så ställ dem i kommentarerna nedan!

Källa: Craig Scarborough @ http://scarbsf1.wordpress.com/

• Del 1 i vår genomgång av årets regelförändringar – platypus nosen