Guide till F1 The Sprint, det nya häftiga helg-formatet

Då var det äntligen dags för F1-helg igen, Storbritanniens GP på Silverstone.
Men det är ingen vanlig Formel 1 helg, för den här helgen är första gången man testar det nya helgformatet med ett sprint race mellan kval och söndagens vanliga lopp.

Vi går igenom hur helgen går till nedan, och vi rekommenderar att skaffa F1 TV Pro så du inte missar ett ögonblick från helgens action i sommar värmen!

The Sprint körs över 100 km, eller en tredjedel (1/3) av ett vanligt race, vilket på Silverstone betyder 17 varv, och borde hålla på i ca 30min. Poäng delas ut till topp tre förarna och slutordningen blir startordningen för söndagens race. Men vi börjar om från början!

Helgen körs över tre dagar som vanligt, men de olika passen har skyfflats om en del.
På fredagen kör man en timmes FP1, följt av det vanlig kvalet vilket brukar vara på lördagar.

På lördag kör man en timmes FP 2, och senare under dagen kör man det som nu officiellt heter The Sprint. Och till sist kör man racet på söndagen som vanligt.

Fredag 16 Juli
FP 1KL 15:30 – 16:30
KvalKL 19:00 – 20:00
Lördag 17 Juli
FP2KL 13:00 – 14:00
The SprintKL 17:30 – 18:30
Söndag 18 Juli
RaceKL 16:00

FP1 – Första fria träningen

60 minuter träning som vanligt, däremot kommer fokuset vara helt annat då kvalet körs redan några timmar senare. Stallen har tillgång till två set däck från deras allokerade 12 (6 softs, 4 medium and 2 hårda) .
Fokus för träningen kommer att bli kval och race setup, då man går i parc-fermé som vanligt när kvalet väl sätter igång senare på kvällen.

Kvalet

Kvalformatet är det samma som vanligt, men körs alltså en dag tidigare och sätter startordningen för The Sprint och inte söndagens lopp.

Skillnaden mot ett vanlig lördagskval är det faktum att förarna kommer bara att få använde den mjukaste gummiblandning tillgänglig, samt att förarna från Q3 inte behöver starta på sina däck från Q2. Alltså starta alla på fräscha dock i sprinten.
Däremot får förarna som tar sig till Q3 ett extra set med mjuka att använda.

FP2 – Andra fria träningen

60 minuter som vanligt på lördag, ännu en gång har förarna tillgång till två set däck.
Bilarna är i parc-fermé sedan kvalet dagen innan, vilket betyder att man inte får gärna några större ändringar på inställningarna. Fokus kommer troligen ligga på däckslitage och annat inför söndagens race.

The Sprint

Som nämnt ovan, körs The Sprint över 100 km, eller en tredjedel (1/3) av ett vanligt race, vilket på Silverstone betyder 17 varv, och borde hålla på i ca 30min.

Man har fritt val att välja vilket däck man vill köra på. Kanske kan det bli lite olika val mellan mjukt och medium, beroende på hur det mjuka däcket ser ut att hålla. Simulerad data säger att alla däcken är lika snabba när de är runt 15varv gamla, sedan är den hårda gummiblandningen snabbast, följt av medium, medan den mjuka blandningen tappar prestanda ganska snabbt. Depåstopp är inte obligatoriskt, men vill och behöver man så får man såklart göra ett stopp.

Vinnaren av loppet för tre poäng, följt av två poäng för tvåan och ett poäng för trean.
Resultatet i sprinten bestämmer även. startordningen för söndagens race. Det vill säga att den som vinner loppet startar på pole på söndag, tvåan startar tvåa och så vidare.

Race

Och på söndagen toppar vi helgen med ett helt vanligt F1 Race.
Den enda skillnaden mot en vanlig söndag är att man har fritt val att starta på vilket däck man vill, förutom det är allt som det brukar. Man behöver använda två set däck, vinnaren får 25 poäng ner till 10:e platsen som får ett poäng och ett poäng för snabbaste varv.
Samed old, same old.

Puh, det var lite information. Hoppas ni är helt uppdaterade på hur helgen nu kommer att köras och hur de olika passen fungerar. Har ni frågor får ni gärna skriva en kommentar eller skicka ett meddelande till mig i någon social kanal!

Ha en underbar race helg!


ps. För er som har varit ”stamkunder” hos ViaPlay och nu fått ert abonnemang uppsagt och priset höjt. Byt till F1 TV Pro och få en bättre F1 upplevelse.
Fler sändningar, fler race, fler program, fler intervjuer, , fler vinklar och bättre kommentatorer. Missa inte ett enda ögonblick från Formel 1.