Monacos GP – FIA Presskonferens 1

Deltangande Förare

Rubens Barrichello (Williams) – Jenson Button (McLaren) – Nick Heidfeld (Renault)
Michael Schumacher (Mercedes) – Nico Rosberg (Mercedes) – Jarno Trulli (Team Lotus)

Presskonferens 25/5-2011 [från www.fia.com]

Q: Nick, tvåa här 2005. Renault räknar med att de varit starka här historiskt. Vad är dina tankar om det kommande racet?
Nick Heidfeld:
Jag ser definitivt framemot det. Renault har varit starka här de senaste åren. Robert (Kubica) gjorde ett starkt jobb här förra året med andra plats i kvalet och sedan en pallplats. Det kommer självklart vara första gången för mig här i den här bilen. Det verkar som att vår bil presterar väl på ojämnt underlag, vilket det alltid är här i Monaco, så det kommer att bli intressant.

Q: Och du har kommit i mål nio av dina 10 starter i Monacos Grand Prix. Vad är hemligheten till det?
NH:
Inte krascha in i skyddsräcken! Jag visste inte det. Jag tror det är ganska hög procent för att komma i mål och troligtvis anledningen till varför man kan ta poäng här i en sämre bil, så det är självklart viktigt.

Q: I år säger du att däcken är det viktiga?
NH:
Däcken har varit viktiga i alla racen det här året. Vi kommer köra med de supermjuka däcken för första gången i år. Vi har använt dem i testning men det var ganska länge sedan och det kommer att vara avgörande och ganska intressant att se hur däcken kommer att bete sig. Vi ska försöka använda Träning Ett och Två för att få en bra förståelse för dem.

Q: Nico, ganska mycket ett hemma race. Din skolla ligger bredvid paddocken.
Nico Rosberg:
Ja, det är alltid väldigt väldigt speciellt att köra här. Det är staden där jag växte upp och min skola ligger en våning ovanför tror jag, om jag inte har fel. Just här.

Q: De väntar fortfarande på dig, tror jag?

NR: Det är trevligt. Jag gillar verkligen banan också. Jag tycker det är en fantastisk bana och jag har alltid kört bra här så jag tror vi kan göra riktigt bra ifrån oss den här helgen.

Q: Vad är hemligheten? Vad har du för policy? Du sa aggressiv och precis?
NR:
Ja, det är kombinationen mellan de två egentligen. Man måste vara väldigt aggressiv på en gatubana som denna och samtidigt har man inte råd med några misstag. Man måste vara väldigt precis med hur man kör bilen. Det är något jag verkligen gillar.

Q: Du har kvalat femte som bäst här och på sjätte plats de senaste tre åren tror jag?
NR:
Sjätte de senaste tre åren?

Q: Ja, jag tror det.
NR:
Okej, så nu är det dags att göra ett stort hopp framåt.

Q: Hur långt?
NR:
Vi får se, men det är definitivt möjligtWe will see, men det är definitivt möjligt om kvalet från de senaste åren var jag snabbare än när jag så småningom kvalade så om allt går i lås tror jag definitivt att vi kan vara längre fram. Sen i racet är allt möjligt med många depåstopp och allt med däcken det här året.

Q: Det är det som är mening eller hur, allt är möjligt? Det är inte längre förutsägbart eller går efter en mall gör det?
NR:
Ja, även för en bana som Monaco nu kommer loppet att öppna upp mycket.

Q: Jarno, en föredetta vinnare från 2004. Hur speciellt är det att vinna här?
Jarno Trulli:
Jag tycker speciellt eftersom Monaco är speciellt. Glamouren och alla förarna vill vinna här. Det var fallet 2004 och nu är jag här, tillbaka igen. Jag trivs alltid på gatorna i Monaco och har alltid gjort bra ifrån mig här.

Q: Du hade en bra helg förra veckan i Spanien. Berätta för oss om det?
JT:
Det var en tuff helg framtill loppet och loppet visade sig bli mycket bättre. Teamet gör ett  mycket bra jobb då vi hade några nya aero uppdateringar vilket eventuellt visade hur nära vi var mittfältet och våra, låt oss säga, direkta rivaler från förra året. Vi varvade dem så det visar hur mycket längre vi har kommit. Nu behöver vi ännu ett steg för att bli ett etablerat mittfälts utmanare.Förra veckan var bra eftersom jag slogs mot killarna i mittfältet halva racet. Sedan föll vi samman lite på det hårdare däcket. Vi visste att vi hade problem med dem, men stallet gör definitivt ett mycket bra jobb.

Q: Med tanke på kraven på den här banan och det faktum att den är väldigt annorlunda, kan du göra samma sak igen?
JT:
Samma eller bättre. Vi försöker alltid göra bättre. Självklart, Monaco är Monaco. Vi vet att allt kan hända och det är oförutsägbart. Vi har självförtroendet att tänka positivt och komma hit och säga att vi kan göra bättre än i Barcelona så vi får hoppas att vi kan lyckas. Men vi kommer inte få någon feedback förrän Torsdagens träning och vi får en uppfattning som många gånger förr, jag kommer ihåg före det här loppet kunde jag starta i pole och sedan i det här loppet var jag längst bak i startfältet så det visar bara på hur viktig bilen är runt Monacos gator.

Q: Michael, vinnare här fem gånger. Sju starter från första led. Hur speciell är det här racet?
Michael Schumacher:
Jag antar att alla har samma åsikt. Det är racet under året med mest känslor och högst prestige.

Q: Men är det ett race man kan förutspå, speciellt det här året. Det verkar som att förutsägelser är så gott som bortblåsta?
MS:
Jepp, absolut.På grund av väldigt olika strategier som vi tillämpar i år jämfört med förmodligen tidigare år. Från mitt perspektiv har jag absolut ingen sorts känsla eller förståelse för om vår bil kommer att passa denna bana bättre än andra banor så det kommer att vara helt öppet.

Q: Men du hade ett bättre race i Spanien. Trivdes du i Spanien?
MS:
Jag tror att jag njöt Spanien lika mycket som jag njöt Turkiet när det gäller action och körning. Det var bara resultatet jag var mycket mer glad över.

Q: Vilket? I Spanien
MS:
Ja, uppenbarligen.

Q: Och du hade speglarna fulla av Nico också?
MS:
Verkligen, ja.

Q: Men han uppförde sig själv?
MS:
Vi hade några fina manövrar tillsammans men jag tror vi är båda kloka och smarta nog att undvika kollisioner och ändå ha roligt på banan.

Q: Så ingen idé om hur ni kommer att gå här?
MS:
Nej.

Q: Jenson, också en före detta vinnare här men lite problem här förra året. Och året du vann fick du springa till podiet. Kommer du ihåg det?
Jenson Button:
Ja och det var på grund av att jag inte hade varit på pallen här på så många år. Jag tror det var fem här mellan min andra plats här och det att jag vann loppet. Men det var de mest njutbara 200m jag nånsin har behövt springa.

Q: Anser du det här som ett hemma race?
JB:
Jag bor inte här.

Q: Du bor inte här längre? Jag vet att din pappa bor här eller här.
JB:
Yeah. För mig är det ett väldigt speciellt race. Det är ett race man skulle älska att vinna. Man skulle älska att vinna varje lopp, men den här är väldigt speciell. Jag tror det är för att även om du leder loppet så är väldigt stressande. Mentalt är det väldigt, väldigt utmattande. Det känns faktiskt som att banan blir smalare under de 78 varven. Men det är ett väldigt, väldigt speciellt race att vinna. För mig, var kvalet det mest spännande. Att få pole här under kvalet betydde nog nästan lika mycket för mig som att vinna loppet. När du kör bilen så på gränsen med lågt bränsle, nya däck, och kommer så nära skyddsräcken som möjligt, det är en rusning, så jag njöt av Lördagen lika mycket som Söndagen.

Q: Martin Whitmarsh säger att din prestaion i tredje sektorn, det är den väldigt snäva sektorn i Spanien, bådar gott och antyder att du kan gå bra här med?
JB:
Yeah, vi var bra i Turkiet i sista sektorn och i Barcelona. Om det förändras när man har en barriär bredvid banan vet jag inte, vi får se. Men jag tycker vi måste vara positiva inför det för racet. Förra loppet var bra för Lewis och för mig själv efter ett varv och han kunde utmana Sebastian till slutet. Det har varit ett tag sen vi har sett det så det visar att uppgraderingarna vi tog med hjälpte. Vi vill alltid ha mer men jag tycker det var en bra uppgradering. Här vet jag verkligen inte var vi kommer att vara, men vi borde vara positiva. Mekaniskt tycker jag vår bil är stark och vi får se.
Vår KERS system är väldigt bra. Jag vet att det finns fyra andra bilar med det men det borde fungera bra för oss.

Q: Rubens, du har kört 18 Monacos Grand Prix redan. Jag tror du kallar det här ditt andra hemma race?
Rubens Barrichello:
Ja, väldigt mycket ja.

Q: Berätta för oss varför?
RB:
Ja eftersom jag bor här och jag trivs med att fortfarande vara här runt ett äkta Monte Carlo och ha roligt med bilarna som det är. För att vara ärlig när jag kom hit 1993, tittade jag på banan och sa ”det är omöjligt, det finns ingen chans att man kan köra en Formel Ett bil runt här” och med tiden börjar man bara njuta av det så mycket. Jag är lite som Jenson på det sätt att jag gillar Lördag bättre därför att kvalet är en sådan buzz. Det är så nära väggarna hela tiden och det är det som håller igång mig, det är rusningen från vad Formel Ett kan ge dig.

Q: Hur är det med bilens inställningar här. Vilka är de viktigaste punkterna med det?
RB:
Man måste be om maximalt grepp. Man måste ha bra balans. Om bilen har för mycket överstyrt eller för mycket understyrt, så är man i trubbel. Det är nästan som att man vill ha bilen mer balanserad än grepp nivån då grepp nivån här inte år så hög på grund av att asfalten är en vanlig sort. Även om det finns några platser med ny asfalt som ger dig lite mer grepp. Allt handlar om grepp och, speciellt nu när däcken är som de är, kommer man att be om bättre förbrukning av däcken. Man kommer att se efter däcken en lite.

Q: Uppenberligen, vill du ta dina första poäng för Williams stallet. Ger det dig en bättre eller sämre chans?
RB:
Jag tror en bättre en, en bättre eftersom vad som helst kan hända i Monaco. Även om kvalet inte är lika viktigt som det brukade vara på grund av däcken så tror jag att kvalet här kommer att bli viktigt för en  för att ha en bra första tredjedel av loppet. Innan säsongen pratar man om olika framtidsutsikter men jag är säker på att de kommer och förhoppningsvis redan den här helgen.