2016 Pirelli F1 Däck: Medium - Soft - SuperSoft

Förarnas däckval till Kinas GP

Det är grand prix vecka och medan vi bland annat väntar på besked om huruvida Fernando Alonso kommer att få köra den kommande helgen eller inte, så tänkte jag att vi kan ta en titt på däckläget inför Kinas GP.

Däckblandningarna som Pirelli tar med sig till Shanghai är medium, soft och supersoft. De beskriver själva däcken såhär.

M Medium
Ett smalt arbetsområde som är en av de mest mångsidiga av blandningarna
S Soft
Ett brett arbetsområde med tonvikt på prestanda
SS SuperSoft
Ett smalt arbetsområde, som är snabb men med en begränsad livslängd
F1™ Förarnas däckval Kinas GP
F1™ Förarnas däckval Kinas GP
© Pirelli

Som vi ser i grafiken så börjar stallen nu välja lite olika däckstrategier inför loppen.
Det är väldigt spännande och bäddar verkligen för mer liv under racen. Det kan visserligen bli lite mer stökigt att följa med hur alla egentligen ligger till med tanke på de varierande strategier, men samtidigt har TV-grafiken blivit bättre senare tiden och om ni inte håller med så kan jag rekommendera premium på F1.com, samt deras app, där du kan få mycket mer statistik och ha stenkoll på allt från däck på bilen, nuvarande prestanda nivåer och mycket annat.
Jag tror även att vi kommer att få se ännu större variationer på däcksvalen framöver ju längre säsongen går och de lär sig utnyttja valen.

Till Kinas GP är det noterbart att Haas fortsätter på inslagna vägen med mycket supersofts. Grosjean har med sig endast ETT set av den hårdaste varianten. Det samma gäller Felipe Massa, och Williams allmänt som gjort identiska val som Haas. Det tredje stallet med extra mycket super-softs är McLaren, som likt Williams inte riktigt är där de skulle vilja vara prestandamässigt.
Ericsson och Sauber å sin sida gör tvärtemot och satsar på hårdare däck, och kanske kommer att försöka med mindre stopp under racet för att tjäna några placeringar.

Hur såg det ut ett år sedan?

  • Vinnare: Hamilton – han körde en tvåstoppstrategi: soft – soft (14)  – medium (33)
  • Bästplacerade alternativa strategi: Massa på femte plats – soft – medium (13) – medium (34)
  • De flesta gjorde två stopp, men några provade en trestoppstrategi. Loppet, och strategin, drabbades av en säkerhetsbil mot slutet vilket förlängde däckens liv.