F1’s första globala marknadsföringskampanj – Engineered Insanity

Formel 1, eller F.O.M och Liberty Media har gått ut med sin första globala marknadsföringskampanj. Under Bernie Ecclestones styre var det mest upp till race promoters, stallen, sponsorer m.m att göra reklam och locka folk till sporten, istället för att rättighetsägaren själv skulle göra det.

Men det är nya tider nu och F1 testar på att promota sig själv med första kampanjen ”Engineered Insanity”, som rullade ut på sociala-medier under helgen. Stallen har varit väldigt positiva till att man själva nu gör reklam för sporten, medan stallen ofta fokuserar på sig själva och förarna i första hand. Den mesta reklam sporten i sig har fått har kommit från olika skandaler och kontroverser som tagits upp i media. Så det är en friskfläkt att man nu försöker marknadsföra sporten för vad det är, ingenjörskap, fart, spänning, ära.

Ellie Norman, Formel Etts markadsdirektör säger att planen är en flerplatformskampanj ska lanseras i samband med säsongspremiären Australiens GP i Melbourne. Kampanjen ska sedan fortsätta och utvecklas genom årets 21 race så den känns mer realtid och reaktiv. Som exempel så skulle materialet i klippen bytas efter varje race så man får med nyckelhändelser från senaste loppet.

Vi får hoppas dessa kampanjer även når våra TV-rutor här i norden. Tills dess njut av den första videon och förbered er på F1-säsongen 2018 – bara en vecka kvar nu!