Antalet använda power units per förare inför Spaniens GP

Det är hårda restriktionerna på antalet motorer, eller snarare motorkomponenter, som varje förare får använda under säsongen utan att bli bestraffad. Därför kan det vara intressant att ta en titt på hur läget ser ut för varje förare när inför det femte loppet för säsongen.

Förare Stall ICE TC MGU-H MGU-K ES CE
L. Hamilton Mercedes 1 1 1 1 1 1
V. Bottas Mercedes 1 1 1 1 1 2
D. Ricciardo Red Bull 2 2 2 1 1 2
M. Verstappen Red Bull 2 2 2 1 1 2
S. Vettel Ferrari 1 3 2 1 2 2
K. Räikkönen Ferrari 2 3 2 1 2 2
S. Perez Force India 1 1 1 1 1 1
E. Ocon Force India 1 1 1 1 2 1
F. Massa Williams 1 1 1 1 2 1
L. Stroll Williams 1 1 1 1 1 1
F. Alonso McLaren 2 3 3 2 1 1
S. Vandoorne McLaren 2 5 5 2 3 3
D. Kvyat Toro Rosso 2 2 2 1 1 1
C. Sainz Toro Rosso 2 2 3 3 2 2
R. Grosjean Haas 2 3 2 2 1 2
K. Magnussen Haas 2 2 2 2 2 2
N. Hulkenberg Renault 2 2 2 2 1 2
J. Palmer Renault 2 2 2 1 1 2
M. Ericsson Sauber 2 2 2 1 1 1
P. Wehrlein Sauber 2 2 2 1 1 2

Reglerna gällande motorer:

Varje förare får endast använda fyra stycken av vardera av de sex elementen ovan under en mästerskapssäsong och vilken kombination som helst av dem kan monteras på bilen när som helst.
Skulle en förare behöva att ta i bruk mer än ett fjärde av de sex power unit elementen under säsongen kommer man att få ett grid-straff.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *