Måndagens nyheter i korthet

Börjar med lite tider från Sakhir i Bahrain, där Ferrari, BMW och Toyota körde igång idag igen. Efter förra veckans sandstormar var det idag klart och fint väder. Toyotas Jarno Trulli låg i mest under dagen och körde mer än två fulla race distanser, medans Kimi Räikkönen och Christian Klien avklarade några varv färre. Tiderna för dagen lyder:

Förare
Stall
Tid
Dag
Varv
fotnot: snabbast förra veckan: 01:33:325 – K. Räikkönen
C. Klien
BMW Sauber
1:32.544
1
131
K. Räikkönen
Ferrari
1:32.804 1
116
J. Trulli
Toyota
1:33.064
1
141

Honda, att vara eller inte vara ?!

Enligt brittiska tidningar idag så ska helgens rykten om Senna och Honda vara falska. Även Brasilianska Petrobas som skulle varit en av sponsorerna har sagt att de inte tänker vara med och sponsra Honda. Nick Fry ska dock i ett internt mail ha bett alla vara beredda på att vara klara till Melbourne om 6v.
Det har framkommit dock att lednings uppköpet som ska ha varit väldigt nära att vara klart, fått grus i maskineriet då det i sista stund dykt upp en intressent till stallet.
Tiden börjar bli knapp för Honda att få igång allt inför premiären i Australien, källan som pratat med den brittiska tidningen gav det en 50/50 chans att de är med.

Renault blir av med huvudsponsor

ING, som bland annat är huvud sponsor åt Renault, och även åt Australiens, Turkiets, Ungerns and Belgiens Grand Prix, kommer att dra sig ur helt och hållet efter 2009. ING hade redan kapat sin sponsring under denna säsong med nästan hälften, men har alltså nu tagit beslutet att helt dra sig ur F1 på grund av rådande ekonomiska situation.
Enligt Renault stall chefen Flavio Briatore så har Reanult trots detta en stabil framtid.
Under de senaste tre åren har vi (Renault) och ING har haft en givande och framgångsrik relation,” kommenterade Renault F1’s stallchef, Flavio Briatore. ”ING har varit en entusiastisk och stödjande partner för Renault F1 i alla avseenden,” fortsatte han. ”De har varit en riktig framgångs saga och har blivit ett varumärke som är erkänt över hela världen tack vare ett innovativt och proaktivt sponsrings program med vårt stall och formel ett.

Men”, avslutar han: ”vi har varit medvetna under ganska lång tid att världens nuvarande ekonomiska klimat har krävt en omstrukturering av vår idrott och med FOTA har vi gått i den riktningen. Drastiska kostnadsminskningar har varit på dagordning för FOTA som en av de viktigaste prioriteringarna och med de pågående åtgärdsprogram är vi övertygade om att vi kan garantera en stabil framtid för våra medarbetare och för hela Formel Ett.